Annonsørinnhold i samarbeid med

Hva er dette?

 
 

Slik kan bilkøene i Sarpsborg og Fredrikstad reduseres med 20 prosent

Tidligere i år ble kollektivtilbudet i Fredrikstad og Sarpsborg endret. Det har gjort hverdagen til Jonas Larsen og Cathrine Back mer effektiv.

Annonsørinnhold i samarbeid med

Siden 1965 har antallet personbiler blitt mer enn femdoblet, ifølge Statistisk Sentralbyrå. For å nå målene om å få flere bilister til å gå, sykle eller reise kollektivt, har Østfold fylkeskommune tatt grep.

Usikker på hvordan de nye rutetidene påvirker deg? Sjekk dem ut her.

– Hvis alle benytter en annen reisemåte enn bil bare én dag i uken, vil køene i rushtiden reduseres med 20 prosent, sier Kjetil Gaulen, markedssjef i Østfold kollektivtrafikk.

Det tar meg ikke noe lenger tid å ta bussen enn det tar å kjøre bil til jobb.

Jonas Larsen

Han understreker at det vil utgjøre en stor forskjell for de som virkelig har behov for å bruke bilen, eksempel småbarnsforeldre som gjerne skal hente og levere på flere ulike steder.

– Hensikten med de nye bussrutene er enklere, raskere og hyppigere avganger mellom bykjernene, for å lette de store trafikkstrømmene, sier Gaulen.

Klikk her for å prøve reiseplanleggeren og finn din rute.

EFFEKTIV HVERDAG: Hyppigere bussavganger gjør arbeidsdagene lettere for Jonas Larsen.

Enklere hverdag

Jonas Larsen (44) jobber som arkitekt i Fredrikstad, men bor i Sarpsborg. Etter å ha bodd flere år i Singapore og Seoul er han vant til å bruke kollektivtransport. Etter endringene i busstilbudet som kom tidligere i år, bruker han buss i større grad også hjemme i Østfold.

– Det tar meg ikke noe lenger tid å ta bussen enn det tar å kjøre bil til jobb, sier han.

Et bedre kollektivtilbud gjør også at logistikken går bedre på hjemmebane. Både Larsen og kona har nemlig to barn hver fra tidligere forhold, noe som har medført mye kjøring på ettermiddagene. Etter at de flyttet til Sarpsborg sentrum, ble det enklere.

– Barna mine er ganske store, så nå kan de ta bussen selv mellom meg i Sarpsborg og moren deres i Fredrikstad, sier Jonas Larsen, som er strålende fornøyd med det nye tilbudet.

– Vi trenger aldri å vente på bussen lenger, for den kommer så ofte. De endrede busstidene er et viktig grep som har effektivisert hverdagen vår veldig, sier han.

Her kan du se sanntidskart for alle bussene i Sarpsborg, Fredrikstad og Moss.

HYPPIGERE AVGANGER: Det er lettere å komme seg rundt i Nedre Glomma etter omleggingen av kollektivtilbudet.

Små grep for miljøet

Hyppigere bussavganger betyr ikke at Østfold kollektivtrafikk har mer penger. Budsjettet er det samme, men midlene er omdisponert for å gjøre kollektivtilbudet bedre der flest mennesker bor og reiser. Det betyr at reisetilbudet kan oppleves noe dårligere for dem som bor utenfor disse områdene.

– Endringene er basert på grundige analyser, og nå er vi i gang med kartleggingen av resten av Østfold, forteller Kjetil Gaulen, som ser frem til å kunne utvide tilbudet i resten av fylket.

Larsen håper at flere enn han vil få opp øynene opp for hvor lett det har blitt å reise kollektivt for dem som bor sentralt. Det er ikke så mye som skal til for at det totale trafikkbildet letter litt.

– Har du ikke mulighet til å ta buss, kan du planlegge samkjøring for å minske belastningen på veiene og miljøet, sier han.

LIKER EN LUFTETUR: Cathrine Back liker frisk luft, så hvis hun ikke tar buss, prøver hun å sykle eller gå mest mulig i hverdagen for å unngå bilbruk.

Viktig at bussene går ofte nok

Cathrine Back (40) bor med samboer, barn og hund i Fredrikstad sentrum. Hun jobber som personlig trener og driver egen bedrift. Med grupper og enkelttimer både ute og i sal, blir det mye farting i hverdagen.

– Ingen arbeidsdager er like, og jeg kan ha oppdrag flere steder i løpet av en dag. Derfor er det viktig for min del at bussene går ofte nok, slik at jeg kommer meg raskt rundt, sier hun.

Hektiske dager med full jobb og barn som skal fraktes hit og dit, gjør tidsklemma reell for de aller fleste. Nettopp derfor gjelder det å trå til for fellesskapet de gangene man har mulighet.

– Hvis flere tar i bruk det nye busstilbudet vil det bidra til å løse i alle fall litt av problemene vi har med forurensing og bilkøer, mener Back.

Slik kommer du deg til jobb med bussene i Østfold.

Del artikkelen på Facebook