Annonsørinnhold fra Østfold kollektivtrafikk

Hva er dette?

BUSS FOR BOM: For å motivere til å klimavennlige reisevaner, vil Fredrikstads innbyggere få gratis buss i tre måneder. 
BUSS FOR BOM: For å motivere til å klimavennlige reisevaner, vil Fredrikstads innbyggere få gratis buss i tre måneder.  Foto: VG Partnerstudio

Når bomringen åpner blir bussen gratis

For å gjøre det enklere for folk å velge kollektivtransport, har kommunen laget en skikkelig gavepakke til Fredrikstads innbyggere: – Med gratis buss ønsker vi å gjøre overgangen smidigere, sier ordfører Jon-Ivar Nygård.

Annonsørinnhold fra Østfold kollektivtrafikk

Bomringsatsingen er ett av tiltakene som skal utvikle Nedre Glomma til en attraktiv og konkurransedyktig region. Et moderne og effektivt transportsystem er helt sentralt for å oppnå denne målsettingen.

Bomringen åpner den 15. november, og gratis buss iverksettes få dager i forveien. Tilbudet varer i tre måneder og vil forhåpentligvis få enda flere til å endre reisevanene sine.

GLEDER SEG: Emma Bjerkeli Nilsen synes månedskortet til bussen er rimelig fra før av, men ønsker gratistilbudet velkommen.

– Om flere tar bussen, blir det mye bedre å ferdes her, sier student Emma Bjerkeli Nilsen (21).

Hun er miljøbevisst og opptatt av å gjøre små grep for å redusere eget klimaavtrykk. Men hverdagen går ikke alltid opp, og ofte tyr hun til elbilen for å komme seg til skolen på morgenkvisten. Til tross for at den ikke er blant verstingene på veien, bidrar den til å forlenge køene. Nå håper hun gratistilbudet vil motivere til å reise enda grønnere fremover.

Følg bussen i kart HER og se når du kommer til din holdeplass.

Gratis innfartsparkering

De som vil ha aller størst glede av utbedringene, er arbeids- og studiereisende i rushtrafikken. Etter omleggingen av rutetilbudet i fjor, er det god kapasitet i busstilbudet.

BUSS TIL TOG: Særlig pendlere og arbeidsreisende i rushen nyter godt av omleggingen i busstilbudet. Når bomringen nå kommer, kan man parkere gratis på de nye innfartsparkeringene.

– Vi vil likevel følge passasjerutviklingen på de enkelte linjene tett. Hvis gratistilbudet blir en stor suksess og enkelte busser blir fulle, så skal vi gjøre vårt beste for å få deg dit du skal. Men vi trenger litt tid på å omprioritere, og ber derfor om litt tålmodighet nå i starten av perioden, sier markedssjef i Østfold kollektivtrafikk, Solfrid Rød Olsen.

Grønne alternativer i byen

  • Gratis buss i tre måneder
  • Parker bilen gratis utenfor bomringen, på de nye innfartsparkeringene rundt sentrum, og gå, sykle, ta ferge eller buss inn i bysentrum.
  • Gratis ferge er allerede en suksess i Fredrikstad. Fra 28. oktober til 28. februar testes ruten Ålekilen-Værste-Sentrum også.

Hun påpeker at det ikke er så mye som skal til for å å bedre trafikkbildet. Hvis alle velger buss fremfor bil bare én dag i uken, vil trafikken reduseres med ca 20 %.

– Om man ikke kjører kollektivt hver dag, ønsker vi å legge til rette for at folk kan velge klimavennlige alternativer noen dager, eller på deler av ruten, sier Rød Olsen i Østfold kollektivtrafikk.

I tillegg til gratis buss og byferge i Fredrikstad, testes nå gratis ferge på ruten Ålekilen-Værste-Sentrum i fire måneder. Du kan også parkere bilen gratis utenfor bomringen, på de nye innfartsparkeringene, og gå, sykle, ta ferge eller buss inn.

BUSSER GJERNE MER: – Gratistilbudet er en god start på et bedre busstilbud, synes Ann Helen Oliversen.

Les mer om gratis buss-tilbudet i Fredrikstad her!

Kjemperesultater i Moss

Slik fungerer gratis buss

  • Busstilbudet blir gratis fra 11.november til 9. februar, og gjelder kun på interne reiser i Fredrikstad, inkludert skolerutene og VY6.
  • Ordinær billettpris gjelder dersom du skal videre til Hvaler, Råde, Oslo osv.
  • Tilbudet gjelder også i Sarpsborg på linje 1, 2 og 4 (tidligere ble kalt Glommaringen).
  • Direktebussene 101, 102 og 103 til SØ Kalnes og Grålum er også gratis for innbyggerne i Sarpsborg.
  • Alle går gratis foran hos sjåføren, uten bruk av busskort eller billett-app i denne perioden.

Ann Helen Oliversen (39) har ikke førerkort og er blant dem som reiser med rute 114 for å komme seg til jobb. Hun synes det er positivt med tiltak som gjør at flere tar buss, og er glad for at det også gjøres noe med kapasiteten.

– Det kostet ti kroner med buss i sommer, noe som var veldig bra. Men bussene var ofte så fulle at folk ikke fikk være med. Derfor er det veldig bra hvis de utvider antall avganger i gratisperioden, sier hun, og smetter inn for å finne et ledig sete.

17 år gamle Magnus Guttormsen kjører som regel lettmotorsykkel til skolen, men er ikke fremmed for tanken for å trappe opp busskjøringen.

– Jeg er ganske opptatt av miljøet og tar gjerne bussen om tilbudet blir bedre, sier han.

Til tross for at Østfold har et av landets billigste busstilbud, har fylket lenge hatt store utfordringer med lange bilkøer og høy luftforurensning. Det har derfor vært en massiv satsing i hele Østfoldregionen for å øke andelen kollektivreisende, syklende og gående.

Moss hadde tilsvarende gratistilbud fra 19. august og har opplevd 97 % økning i antall kollektivreiser, sammenliknet med samme periode i fjor. Om fredrikstadfolket vil være like ivrige etter å endre reisevanene sine, gjenstår å se.

– Om vi bare oppnår en brøkdel av effekten vi har sett der, er vi mer enn fornøyde, sier markedssjef i Østfold kollektivtrafikk, Solfrid Rød Olsen.

Her får du svar på det meste du måtte lure på i forbindelse med bomringen.

Denne annonseartikkelen er produsert av VG Partnerstudio.

Del artikkelen på Facebook