Annonsørinnhold fra Østfold kollektivtrafikk
Hva er dette?Dra på øyhopping i sommer: – Når du kommer til Søndre Sandøy, står tiden nesten helt stille
Like sikkert som at sommeren kommer hvert år, er det at fergeskipper Peter Parmer (65) blir å finne på Hvalerferga gjennom sommeren. – Jeg blir aldri lei denne jobben, sier han.
Annonsørinnhold fra
Man kjenner det allerede når man kommer opp av Hvalertunnelen og befinner seg på Kirkøy. Følelsen av frihet og en barnlig forventning om gode opplevelser vekkes. Så snart bena plantes på ferga, lemmen går opp og lyden av motordur fra ferga tar over - da senker roen seg i kroppen, og alt mas og jag fra byen er glemt.
For Peter Parmer er Hvaler hverdagen. Hver dag hele året sørger han og resten av mannskapet på Hvalerfergene for at fastboende på de østre Hvaler-øyene kommer seg til og fra hjemmene sine, for at avisene leveres på øyene og ikke minst for at badegjestene kommer seg dit de ønsker.

LIVET PÅ HAVET: Haldenseren Peter Parmer forelsket seg tidlig i hastigheten på Hvalersamfunnet. Han blir aldri lei av å frakte folk rundt i den flotte Hvaler-skjærgården.
– Jeg begynte med sommerjobb her på ferga i 1971. Den sommerjobben varte i et par år fordi jeg trivdes så godt. Etter noen år borte, kom jeg tilbake igjen i 1998 og siden har jeg vært her, humrer Parmer mens han putter tobakken i pipa, tenner på og rygger fergen ut fra Skjærhalden.
Høres det fristende ut med øyhopping? Se her for mer informasjon om Hvalerfergene.
– Omløpshastigheten på samfunnet her tiltaler meg
Lauer, Herføl, Søndre Sandøy og Nordre Sandøy. Det er navnene på de østre perlene av noen øyer som ligger utenfor Kirkøy. Øyer hvor biler og asfalt nærmest ikke finnes og hvor du er avhengig av båt for å komme til.

FLOTT UTSIKT: Fra styrhuset på M/S Olava ser Parmer en ny soloppgang eller solnedgang omtrent hver dag. Han har også alltid tid til en prat med passasjerene gjennom luka, og vinker folk farvel ved hvert fergeleie.
– Vi har tre båter vi bruker fra Skjærhalden og ut til øyene. Det er M/S Hollungen, M/F Hvalerferga II og M/S Olava. Arbeidsdagen vår starter klokka seks hver dag, og siste tur er tilbake i Skjærhalden kvart over ti, forteller Peter mens vi er på vei ned gjennom Herføl-renna for å plukke opp passasjerer.
Ferga legger til på kaia ved Herføl Marina. Her står trillebårene klare for hytteeiere som skal frakte utstyr til hyttene sine og noen fastboende står på brygga for å se hvem som kommer med ferga.
– Er det ikke herlig? Hvaler har en omløpshastighet på samfunnet som tiltaler meg. Har du vært på Karl Johan? Der springer dem. I Fredrikstad går folk, på Skjærhalden spaserer dem, og når dem kommer ut til Søndre Sandøy så står dem nesten helt stille.
– Blir du aldri lei av å kjøre her ute?
– Nei, lei blir jeg aldri. Jeg får være ute hver dag og se lyset komme og gå. Jeg treffer både kjente og ukjente, og jeg får følge de små barna fra de begynner på skolen til de vokser opp. Ja, det synes jeg er veldig fint.
Hva koster det å dra på øyhopping? Finn ut mer om muligheter og priser her.
Øyhopping må ikke planlegges
Parmer tok over driften av Hvalerfergene i 2001. Det gikk ikke lang tid før han bestemte seg for å teste konseptet med øyhopping slik de har i blant annet Hellas.
– Rutesystemet vårt er lagt opp på en slik måte at det passer fint å koble det med øyhopping. I begynnelsen solgte vi bare en tur- og returbillett som vi klipte hull i. Slik kunne vi kjenne igjen billetten på neste tur, smiler Parmer varmt.
Se de fine bildene fra øyene på Hvaler:
Øyhopping har blitt mer og mer populært med årene. Folk pakker sekken, tar med seg sykler og utforsker øyene i sitt tempo. Og det finnes ingen fasit til hvordan det bør gjøres, Peter Parmer mener det egentlig ikke er nødvendig å planlegge en gang.
– Noen velger å ta en øy om gangen, andre vil gjerne ha med seg alt når de er her. Jeg mener alt bør vurderes ut fra vær og dagsform. Kanskje kommer man ikke lenger enn til Søndre Sandøy fordi man fant en fin plass i sola, sier Parmer og legger til:
– Målet bør ikke være å få med seg mest mulig, men å oppdage ting i det små der du er.
En ting er derimot viktig å huske på når du reiser med fergesambandet på Hvaler. Fergene går nemlig ikke alltid. Sett deg godt inn i fergetabellen, og husk å gi beskjed til føreren av ferga om hvilken ferge du ønsker å bli med videre. Det kan gjøres i luka på ferga eller ved å ta en kort telefon til mannskapet.
Sjekk rutetabellen til Hvalerfergene her.
Hver øy har sine særegenheter
De østre øyene på Hvaler er alle spesielle på sin måte. Lauer-øyene er skogfrie med mye åpent landskap. På eksotiske Herføl kan man ta inn spektakulær natur, se gravrøyser fra bronsealderen, la seg overraske av store og små jettegryter og kjøpe med seg smakfulle kanelboller fra kolonialen på brygga.
– Jeg pleier å kjøpe med meg et brød fra Herføl innimellom. Det smaker så godt og landhandleren ligger fint til ved brygga ved siden av marinaen, forteller Parmer på vei oppover Gravningssund.

HYTTEPARADIS: Lauer var tidligere et viktig senter for sildefisket på Hvaler. I dag er øya et hytteparadis med omtrent 35 hytter. Husk nistepakke og noe å drikke - øya har ingen serveringssteder.
– Har du noen tips til hvor man bør starte øyhoppingen?
– Jeg synes det er finest å starte på Herføl, særlig om været er bra og det er lite vind. Ruta til fergene er lagt opp slik at det passer bra å starte her og. Så kan man fortsette videre til Søndre Sandøy og Nordre Sandøy etter det. Det er fint å avslutte på Makø på Nordre og bli med inn til Skjærhalden ti over halv åtte.
Søndre Sandøy er den største av øyene og byr på både skog, blomsterenger og fine, barnevennlige strender. Øya har to fergeanløp - et ved Nedgården i vest og Gravningsund ved Buvika i nordøst. På øya er det også flere muligheter for å stilne både sulten og tørsten, blant annet på den populære Café Oline og den noe mindre kjente Økolåven.

GOD STEMNING PÅ MAKØ: Når en går av ferga på Makø blir man møtt av tre hvite alpakkaer som går og gresser på et koselig område i tilknytning til Makø Sommercafé. Caféen drives av ekteparet Lene og Tore Amarius og er et fint sted å nyte både god mat og en rolig stemning.
Nordre Sandøy har en villere natur enn den man finner på Søndre og ved fergeanløpet på Makø ligger en sommercafé hvor mange velger å avslutte dagen med et godt måltid. Her er det også mye å se for barna med både alpakkaer og kaniner rett ved caféen.
Slik forbereder du deg til øyhopping på Hvaler:
Før du reiser hjemmefra, pakk det nødvendige i sekken. Se an været, men husk badetøy og gode sko. Og ta gjerne med sykler, øyene egner seg godt til sykling. Har du ikke egen sykkel? Ikke noe problem, det kan leies på turistkontoret på Hvaler, som ligger på vei ned til kaia.
Du kan fint komme deg til Skjærhalden med buss. Velger du derimot bilen, kan det lønne seg å finne parkeringsplass utenfor sentrum av Skjærhalden. Ved rådhuset er det flere parkeringsmuligheter til en noe rimeligere penge enn ved kaia.
Et godt tips på veien - sett deg inn i rutetidene, priser og betalingsmåter på forhånd. Det finner du god informasjon om her.
Husk å avtale med skipperen hvilken båt du vil være med fra en øy til en annen eller når du vil hjem til Skjærhalden igjen. Det gjøres samme dag enten direkte i luken på fergen, eller over telefon.
Billett kjøpes direkte på båten. Du kan velge å betale med kontanter eller VIPPS, fergene tar ikke kort. Barn under fire år er gratis.
Både Herføl, Søndre og Nordre Sandøy har serveringssteder hvor du kan kjøpe kioskvarer, spennende måltider og kalde drikker.