Annonsørinnhold i samarbeid med Hollungen AS

Hva er dette?

 
 

Bli med på øyhopping på Hvaler!

Uten båt, men glad i sjøliv, late dager med solskinn og god mat på holmene? Fortvil ikke, det finnes en båt og en billett på Skjærhalden som fikser det.

Annonsørinnhold i samarbeid med Hollungen AS

 

– Det er viktig å gjøre den delen av Hvaler som ikke har veiforbindelse tilgjengelig for publikum, forteller Hollungens daglige leder Peter Parmer.

– Det er mange som ikke har båt, så da er dette en fin mulighet til å komme seg rundt på de ulike øyene her på Hvaler, forteller han og legger til at tilbudet også er populært blant mange firmaer.

Tilgang på tre øyer

Ideen kom litt av seg selv da de begynte å tilby en tur-retur-billett. Da kan man reise så mye man vil frem og tilbake den dagen - uansett tid på året. 

– Dette er et tilbud som har økt litt med tiden, så etter hvert utvidet vi tilbudet om sommeren.

De som reiser får tilgang til tre øyer uten særlig biltrafikk, og det er litt annerledes der enn der du kommer til med bil.

– Disse øyene har ulike kvaliteter, slår Peter fast.

Sjekk her for rutetabeller til øyhopping.

Peters beste øyhopping-tips

☀️ På dager med sol:

– Herføl er finest i pent vær og varme, jeg ville ikke dratt hit når det blåser mye.

🌬 På dager med vind:

Søndre eller Nordre er gode alternativer når det blåser. Der er man mer i le om det er mye vind. 

💡 Husk også at...

• Holmene er forskjellige og alle har hvert sitt preg. Øyene har også forskjellig geologi og planteliv.

• Planlegg godt utifra rutetidene og få med deg alle tre holmer etter ønske, så får dere tid både til å spise, utforske og hygge dere.

• Det er mulighet for servering på alle tre øyene i sommersesongene og en del helger ellers.

• Øyhopping passer både enkeltpersoner og for firmaturer/grupper. Firmaturer og grupper kan si ifra på forhånd, slik at vi har nok mannskap.

Det er mange som ikke har båt, så da er dette en fin mulighet til å komme seg rundt på de ulike øyene her på Hvaler

Peter Parmer, kaptein

Har økt passasjertallet kraftig

Peter Parmer startet å drive Olava i 2001. Året før han overtok var det under 40.000 passasjerer, et tall som bare hadde sunket og sunket. 

Når 2016 var historie hadde de rundet hele 100.000 passasjerer, til tross for at hverdagstrafikken er en annen.

– Ting har jo endret seg de siste årene, før var det både skole, butikker og arbeidsplasser på alle øyene her ute, og slik er det ikke lenger.

Da Peter overtok gjorde han om på ruter, konsept og driftsbetingelsene. Planen? Å kjøre så mye de klarer innenfor arbeidstidsbestemmelsene, for å øke frekvens og dermed også bruken.

– Jeg ønsker ikke å gi et mindre og dårligere tilbud enn det vi gir i dag. Enten jobber jeg med dette produktet jeg kan stå for, eller så ønsker jeg ikke å drive, sier Petter tydelig engasjert og slår fast:

– Jeg føler forpliktelser ikke bare ovenfor kommuen og fylket, men også for passasjerer, bedriften og ansatte.

Hollungen AS

Intet stille farvann før 2001

Historien om båten går langt bakover i tid, helt tilbake i 1871. Da begynte det en liten rutebåt å gå i fra Halden til Hvaler. Den ble etter hvert for liten og året etter kjøpte de en større, ved navn Olava. Båtens historie skulle dog vise seg å inneholde alt fra enorme svingninger i markedet til krig for pengestøtte.

– I begynnelsen kunne båten gå fra Halden og helt til Oslo. Vannet var en ganske viktig del av infrastrukturen for frakte varer og gods, påpeker Parmer.

Da fastlandsveien kom, forsvant et ganske stort selskap på over 30 ansatte. Tilbake satt bare 8-10 personer. Det er bare ett eksempel på hvordan næringen kjente presset.

– Historisk sett har driften av firmaene gått litt i bølger, blant annet på grunn av dårlig økonomi. Både private selskaper og aksjeselskaper har drevet firmaene, men etter hvert fikk man offentlig støtte. Likevel var økonomien trang og forståelsen var liten for at det kostet penger å drive båt, forklarer Parmer, som var med og sørget for at historien tok en ny, positiv vending.

Båten Peter Parmer sitter i nå, er den 3. Olava-båten som har gått den ruten der ute.

Del artikkelen på Facebook