Annonsørinnhold i samarbeid med Extra-Billakkering AS

Hva er dette?

 
 

Billakkerere med ekstra mye å gjøre

Det startet i det små for bare to og et halvt år siden. Siden har det bare gått oppover. I dag har Extra-Billakkering noen av de største bilforhandlerne i distriktet som kunder. Selv om målet er å bli enda større, har de beina godt plantet i lakkverkstedet. For å holde på kundene er det viktigste tross alt å kunne levere som avtalt – bokstavelig talt uten riper i lakken.

Annonsørinnhold i samarbeid med Extra-Billakkering AS

Extra-Billakkering AS

Didi Pasic er en allsidig mann. I tillegg til å være utdannet bilselger, har han mange år bak seg i restaurantbransjen. Da han fikk tilbud om å ta over et lakkverksted i mars 2006, var det bare å kaste seg rundt og prøve. Det har han aldri angret på.

– Det har gått over all forventning. I starten var det kun meg. I dag er vi fem ansatte. Ambisjonen er å ansette flere når tiden er moden, forteller Pasic.

Bedriften startet i det små, og har gradvis jobbet seg oppover. Mye av suksessen ligger i at de får stadig flere kunder på bakgrunn av anbefalinger, i tillegg til faste kunder som sørger for jevn etterspørsel.

– Jeg fikk tidlig tro på at vi skulle lykkes. Det tok av for fullt i fjor, og i år har det bare blitt enda mer å gjøre, forteller Pasic.

Selv om målet er å ekspandere videre, mener han det er viktig å ikke vokse for fort.

– Vi har kommet for å bli! For å fortsatt bli værende, må vi alltid ha nok kapasitet for å kunne håndtere den stadig økende oppdragsmengden, understreker Pasic.

Mesteparten av kundene omfatter i dag 12-13 av de største bilforhandlere i Sarpsborg og Fredrikstad. De har også tatt nødvendige kurs for å kunne ta på seg forsikringsskader. Det har ført til avtaler med flere av de største selskapene i bransjen. I tillegg har de jevnlig oppdrag for faste kunder innen blant annet bygg og catering.

– Vi tar i dag cirka 30-50 biler i måneden. Vi henter bilen hos kunden, fikser skaden og leverer bilen tilbake. Vi er fleksible, og fikser jobben innen 24 timer om nødvendig, forteller Pasic.

Simon Ørmen utfører alt fra mindre lakkskader til komplett restaurering.

Sett farge på bilen

Jobbene omfatter alt fra små sår og riper til oppretting og lakkering av større skader på skjermer og dører. De fikser også sprukne støtfangere. Eventuell rust skjæres bort, før delen blir sveiset og lakkert.

– Den typiske kunden er bilbutikker med høye krav til sine biler. Det stiller høye krav til oss som billakkerere. Likevel kan vi håndtere det aller meste, sier Pasic.

De tar også reparasjoner og restaureringsjobber for privatpersoner i lokalområdet. Noen har kanskje en bil de har et spesielt forhold. Andre skal kanskje selge, og ønsker å få mest mulig igjen for den.

– Skal du selge bilen, er det god sjanse for å få en høyere pris hvis du legger litt penger i lakkeringen. Vi tilbyr gunstige pakkepriser hvis du skal lakkere flere deler, forteller Pasic.

Ekstra Billakkering kompromisser ikke på kvalitet. Derfor bruker de det beste produktet på markedet. R-M er et premium lakkmerke produsert av tyske BASF. Det vannbaserte produktet oppfyller strenge krav til kvalitet og miljø. For å finne frem til riktig farge, bruker Pasic og hans menn et avansert dataprogram.

– Det finnes flere enn 40.000 farger, og hver farge kan ha inntil ti nyanser. Ved å kun taste inn en kode, kan vi finne frem til den riktige fargen på delen vi skal lakkere, påpeker Pasic.

Selv om du finner riktig farge, er det ikke dermed sagt at resultatet er gitt. Det er ikke alltid like lett å vite hvordan lakken reagerer på ulike materialer.

– Som billakkerer må du å ha respekt for kjemiske prosessen. Plast og metall reagerer ulikt, og for å få det riktige resultatet må du kunne faget til fingerspissene, mener Pasic. 

Vi er fleksible, og fikser jobben innen 24 timer om nødvendig.

Didi Pasic, daglig leder
Velkommen til oss! Sinisa Jesic, Simon Ørmen, Taif Leith og Didi Pasic (f.v.).

Som bileier kan du aldri sikre deg helt mot lakkskader, men du kan forebygge. Her er regelmessig vedlikehold nøkkelen.

– Veisalt kan føre til rust. Derfor er det viktig å vaske bilen ofte om vinteren, helst med håndvask. I tillegg til polering 1-2 ganger i året, kan det også lønne seg med regelmessig dyprens og forsegling for å hindre at saltpartikler trenger inn under lakken.

Selv om Pasic og kollegene hans utbedrer et stort antall småskader i året, går de aldri av veien for å ta på seg et ordentlig spesialoppdrag med jevne mellomrom.

– En gang fullrestaurerte vi en Transporter pick-up 75-modell. Vi slipte ned hele bilen, sveiset nye kanaler og lakkerte. Bilen ble helt strøken, og kunden ble superfornøyd med resultatet. Selv om vi brukte nesten 6 uker på jobben, var det absolutt verdt innsatsen, sier Pasic stolt.

Extra-Billakkering på Torp har på kort tid blitt en av de mest etterspurte billakkererne i distriktet. Mye av suksessen skyldes at de tar små og store utfordringer på strak arm, og håndterer det krevende faget til fingerspissene. 

Didi Pasic’s 5 tips for å bevare lakken på bilen:

• Vent minst 5 dager før du vasker etter lakkering.
• Vask bilen regelmessig, og 2-4 ganger i måneden i vinterhalvåret.
• Bruk helst håndvask.
• Polering 1-2 ganger i året.
• Dyprens og lakkforsegling hvert 2.år.

Extra-Billakkering AS

• Etablert i 2016 av Didi Pasic.
• Solid vekst helt siden starten.
• Fem ansatte med høy kompetanse.
• Tar alt fra mindre lakkskader til komplett restaurering.
• Har flere av distriktets største bilforhandlere som kunder

Del artikkelen på Facebook