Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Glade for godt samarbeid:

Folkekjær Fredrikstad-bedrift handler alle sine firmabiler på Råbekken

Annonse fra Dahles Auto Råbekken

– Vi kunne valgt å kjøpe en bil i Tromsø, en bil i Stavanger og en bil i Ålesund, men vi har tatt et bevisst valg og ønsker å støtte det lokale næringslivet.

Smørbøttaveien 4, Fredrikstad.

Åpningstider:

Man - ons: 09:00 - 17:00

Tor: 09:00 - 19:00

Fre: 09:00 - 17:00

Lør: 10:00 - 14:00

Besøk Dahles Auto Råbekken på nett

Nylig undertegnet Dahles Auto Råbekken og Brynild Gruppen en avtale om 22 Skoda. Bilene skal benyttes av Brynild Gruppens nasjonale selgere og leveres ut over hele landet. 

– Det er klart vi kunne handlet i hver enkelt by, men for oss er det viktig å vise hvor vi hører hjemme ved å støtte lokalt næringsliv. Samtidig er det en effektiv og god løsning for oss å handle på ett sted, forteller Magne Rummelhoff, nasjonal salgssjef i Brynild Gruppen.

For andre gang på tre år har Dahles Auto Råbekken blitt valgt som leverandør av hjørnesteinsbedriftens firmabiler. Det gjør salgssjef Fredrik Beck-Hansen ekstra glad.

– Vi er stolte og ydmyke som får en slik bestilling på nytt. Vi har flere firmabil-kunder, men få av avtalene er på denne størrelsen, smiler Fredrik.

– Brukerne er superfornøyd med bilene

Magne og Fredrik møttes første gang for tre år siden. I konkurranse med flere andre bilmerker og forhandlere landet Brynild Gruppen også i 2016 på Dahles Auto Råbekken og Skoda.

– Brukerne av firmabilene har vært svært godt fornøyde med bilene. Like viktig er det at vi har hatt et nærmest problemfritt bilhold, og samarbeidet oss imellom har fungert utmerket, understreker Magne.

Magne Rummelhoff gleder seg til å få Brynild Gruppens nye firmabiler på veien i hele landet i løpet av våren. (Foto: Christine Heim)

I løpet av årene har de to salgssjefene hatt jevnlige møter for å evaluere avtalen. Fredrik Beck-Hansen har også hatt direkte kontakt med brukerne om de har hatt noen spørsmål.

Handler om tillit

– For meg har det vært viktig å bygge tillit hele veien. Vi bryr oss også etter at bilen er utlevert. Dessuten er det hyggelig å ha kontakt med Magne. Han er veldig bilinteressert, og jeg tror han er unik i måten han jobber med sine ansatte på, forteller Fredrik. 

Vi har hatt et nærmest problemfritt bilhold, og samarbeidet oss imellom har fungert utmerket.

Magne Rummelhoff, nasjonal salgssjef BrynildGruppen

Salgsapparatet kan innenfor visse rammer selv velge hvilken bil som passer best for deres behov. 

– Vi tilrettelegger for gode kunder, derfor strekker vi oss også langt for å hjelpe til. Jeg hadde blant annet en tur til Grimstad-området med en bil forrige gang, og jeg regner med at det blir noen turer denne runden også, kan Fredrik fortelle. 

Artikkelen fortsetter under filmen.


Skoda imponerer

Brynild Gruppen har valgt den store SUV'en Kodiaq og de to stasjonsvognene Superb og Octavia som sine firmabiler. Sikkerhet og plass har vært viktige parametere for valget av nettopp de bilene.

For å gjøre det enklest mulig for kunden har Fredrik levert ut biler personlig i ulike deler av landet. (Foto: Christine Heim)

– Selgerne kjører mange mil i løpet av en arbeidsuke, og de har med seg butikkmateriell ut til kundene som krever plass. Samtidig opplever vi å få mye bil for pengene med Skoda. Bilene er dessuten velutstyrte, sier Rummelhoff.

Selv var han spent før sitt første møte med Skoda for tre år siden, men han har blitt veldig glad i sin Superb.

– Jeg kjører mye i jobb, og vi er ofte på hytta på fjellet med bilen vår. Skoda imponerer meg stadig.

Firmabil-markedet et satsningsområde

Fredrik har vært salgssjef hos Dahles Auto Råbekken i fem år. 

– Firmabil-markedet er et satsingsområde for Dahles Auto Råbekken. Vi opplever at firmabil-kundene vurderer dieselbilen som den mest lønnsomme og brukervennlige.

Skoda selger flest dieselbiler i Fredrikstad. Ved årsskiftet 2020 kommer Superb med sin første hybrid og Octavia følger etter.

– De fleste av våre firmakunder bruker bilen mye. For dem er det praktisk å slippe og tenke på lademuligheter. Dessuten er Skoda modellene romslige, har kraftige motorer og er veldig driftssikre. I dag leveres de fleste modellene også med firehjulstrekk. 

To verksteder under samme tak

Dahles Auto Råbekken har eget merkeverksted for Skoda samt et Mekonomen-verksted som er godkjent for alle bilmerker.

Mekonomen utfører service og reparasjon, forstillingskontroll, feilsøking i elektronikken og AC-service og klimaservice.

Vi har kort ventetid og fast pris på EU-kontroll til 995 kroner.

Åpningstider verksteder: mandag - fredag kl. 07:15 - 16:00

Bestill time til din bil på Skoda her eller hos Mekonomen her.

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet