Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Bjørn Halstensen:

– Det er kun én ting som har slått kjøreopplevelsen med Citroën til nå

Annonse fra Mobile Fredrikstad

Han har hatt fem ulike Citroën frem til nå, og har ikke sett seg tilbake - med unntak av én gang i Key West.

– Det var i Key West og vi bestemte oss for å krysse cabriolet av bucket listen. Vi fikk leie en Camaro 2018-modell med 500 hestekrefter. Altså, den lyden som kom da vi startet bilen! Det var som på film, mimrer Bjørn Halstensen med bergensdialekten og et glis som går fra øre til øre.

Mobile Fredrikstad

Stabburveien 20, 1617 Fredrikstad

Forhandler av Citroën og Honda

Åpningstider:

Man - ons: 08:30 - 16:30

Torsdag: 08:30 - 19:00

Fredag: 08:30 - 16:30

Lørdag: 10:00 - 14:00

Besøk Mobile Fredrikstad på nett

– Om vi skal bli slått av noe, så føles dette relativt greit, ler Magne Holtet, salgskonsulent ved Mobile i Fredrikstad.

Det begynte med en Berlingo

Men Bjørn kjører ikke Camaro til daglig. Hjemme har han to Citroën, og det er på ingen måte et tilfeldig valg.

– Jeg har veldig varme følelser for Citroën. Vi hadde en liten og fin nok bil tidligere, men da vi fikk vårt første barn ble det et helsikke med barnevogn og alt som hører med. Da kjøpte vi oss en Berlingo, og det var jo virkelig helt drømmen. Der hadde vi god plass, og ungene elsket soltaket blant annet, forteller han. 

Gave til seg selv: Det spørs om ikke C5 blir med hjem til Torsnes, som en 50-årsgave fra Bjørn til Bjørn. (Foto: Christine Heim)

Sikler på C5

Vi møter Bjørn en litt forblåst dag tidlig i mars. Han er innom Mobile Fredrikstad for å få en sniktitt på den nye SUV Citroën C5 Aircross som har kommet i butikken. 

– Jeg kjøpte en ny C3 i fjor sommer, men det ser ut til at jeg kommer til å bytte den inn til denne altså. Jeg har siklet på denne lenge, sier han mens han lar hånden gli over den spreke bilen.

Med panorama soltak, advanced comfort-seter, et stort bagasjerom, en rekke tekniske innretninger, samt Citroëns kjente, lekne design, er det ikke rart at Bjørn er solgt.

– Selv om man ikke skulle tro det, så blir jeg faktisk snart 50 år. Jeg tenker at kanskje denne bilen må bli en fin gave fra meg selv til meg selv, ler han.

Varme følelser: Bjørn forteller at han er ekstra svak for det lekne designet Citroën vektlegger i alle sine biler. Den nye C5 er intet unntak fra regelen. (Foto: Christine Heim)

Nysgjerrig på SUV Citroën C5 Aircross? Les mer om bilen og se video her!

Sterke personligheter

Bjørn Halstensen er en kjent figur i Fredrikstads kulturliv, og hans hverdager er svært variert. Det gjør behovet for en pålitelig og god bil stort, men en annen ting er like så viktig for Bjørn.

– Citroën er helt enestående på lekent design. Nå mener jeg ikke å snakke ned andre merker, men jeg synes ofte designet er kjedelig i andre biler, spesielt innvendig. Det er liksom alltid noe ekstra med Citroëns utseende, som gjør at jeg synes den er mye mer spennende, sier han og peker på skinndetaljer, røde kanter og stilige fasonger.

– Citroën har rett og slett mer personlighet, fastslår han.

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet