Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Vi har bruktbilen som passer for deg!

Annonse fra Autonavia AS

De tre B’er: Barndomsvenner, bestevenner og bruktbilforhandlere. Det er en god måte å beskrive Sajad Abud og Karzan Fakre på. Etter flere år i bransjen valgte de å starte Autonavia AS.

Adresse
Stabburveien 16, 1617 Fredrikstad


Åpningstider
Mandag – fredag: 09:00 – 17:00
Lørdag: 10:00 – 16:00
Søndag: Etter avtale

Sammen med barndomsvennen Karzan Fakre startet Sajad Abud opp Autonavia i desember 2016. Bruktbilforhandleren holder til i nye, flotte lokaler i Stabburveien 16 i Fredrikstad. Her kan du kjøpe, selge eller bytte inn din gamle bil mot en ny.

Abud har vært bilinteressert siden han tok sine første skritt. Han fikk god opplæring innen bilfaget av sin far, som jobbet som bilmekaniker frem til 2009. Allerede fra han var 13 år var han med faren på jobb, og lærte om de ulike biltypene.

Lysten til å drive for seg selv var stor, og drømmen ble oppfylt da han startet Greåker Bil, som han drev i 1,5 år.

Karzan Fakre har også lang erfaring innen bilbransjen. Han tilbrakte fem år hos Bilxtra Fredrikstad samtidig som han drev sitt eget, Fredrikstad Autosalg, ved siden av.

– Det ble lagt ned da jeg bestemte meg for å starte sammen med Sajad, forteller Fakre.

Som hos sin kollega er bilinteressen stor hos Fakre. Begge har en forkjærlighet for Audi, som naturlig nok er førstevalget når det kommer til biler de selv kjører.

– I fjor solgte vi 548 biler, som resulterte i en omsetning på 53,3 millioner. Hittil i år har vi solgt 58 biler så det har vært bra trøkk fra første dag i januar, sier Abud.

Autonavia kjøper gjerne bruktbilen din direkte, eller tar den i innbytte. I lokalene er det en rekke biler i ulike størrelser, prisklasser og merker. Det er noe for enhver smak. Alle bilene legges ut på deres egen nettside og Finn.

Fakre forteller at de har kunder fra hele landet.

– Akkurat nå er vi på vei til togstasjonen for å hente en kunde fra Kristiansand, og tar ham med hit. Dermed får han gleden av å kjøre den nye bilen sin hjem. Bilen er klart og venter på ham, legger han til. 

Barndomsvenner og partnere. Karzan Fakre og Sajad Abud startet Autonavia sammen, og trives godt med å selge bruktbiler til kunder i hele Norge.

Ta med deg bilen hjem samme dag

De to bilselgerne mottar daglig telefoner fra hele landet, fra kunder som har sett at Autonavia har akkurat den bilen de ønsker seg, og i rett prisklasse.

Transport av bil hjem til kunde, uansett hvor i landet, kan også arrangeres. De benytter seg av Axcess Logistic, som sørger for sikker transport fra lokalene i Stabburveien til kundens bostedsadresse.

– Rundt 95 prosent ønsker å se bilen før de kjøper den, og vi anbefaler jo dette. Vi liker ikke å selge en bil usett. Men det er jo alltid unntak. Vi hadde en kunde fra Hønefoss som hadde sett en bil han likte på nettsiden vår. Da han ringe og spurte om det var noe rust på den, så jeg ville ikke si at den var strøken. Det var jo en 1999 modell. For oss er det viktig å få tillit og være ærlig mot kundene våre, sier Abud.

Mannen i Hønefoss hadde egentlig bare tenkt å forhøre seg litt, men var nok ganske så fornøyd med det ærlige svaret, for han tok turen ned til Autonavia samme dag. Salget var dermed i boks.

For de som ønsker å prøvekjøre bilen før de tar en endelig beslutning eller signerer kjøpskontrakten, er det ikke noe problem.

– Vi har mange som vil teste bilen først. Da sender vi dem ut med bilen, eller så blir vi med på turen om kunden ønsker det, sier Abud.

Hos Autonavia er det faktisk mulig å få med seg bilen hjem samme dag. Abud og Fakre bruker Autoreg, som er Statens vegvesens nettbaserte løsning for kjøretøysregistrering. Ved å benytte dette systemet kan bilforhandlere registrere nye og brukte biler uten å møte opp på en trafikkstasjon.

Du som kunde får med deg et midlertidig vognkort når du henter bilen, og i løpet av en ukes tid kommer originale vognkortet i posten.

Inn dørene til de lyse lokalene kommer kunder i alle alderstrinn; fra unge som er på jakt etter sin første bil og til den litt eldre generasjonen som ønsker et bytte.

Det er biler i alle prisklasser, men i hovedsak selges det biler i prisklassen rundt 150 000 kroner.

– Vi har også en rekke biler under 100 000 kroner. Noen av bilene er mer eksklusive, for vi må jo ha noe for alle. Den dyreste bilen vi har hatt ble solgt for 800 000 kroner, sier Abud.

I fjor sto en lekker hvit Maserati Ghibli utstilt. Det er ingen tvil om at den tiltrakk seg oppmerksomhet fra de mange kundene som var innom. Nå har den velholdte bilen fått ny eier, som cruiser rundt i Skien med sitt nye vidunder. 

Velkommen inn for et godt bruktbilsalg! Karzan Fakre (t.v.), Sajad Abud, Sarmad Abud og Dano Al Saleb hjelper deg med å finne rett bil.

Det første de gjør når det kommer en kunde inn i butikken, er å kartlegge behovet hos kunden slik at de kan velge rett biltype, modell og prisklasse.

Alle bilene har gjennomgått en kontroll, for å sjekke bilens tilstand, servicehistorie og vedlikehold.

Hos Autonavia har du også mulighet til å sette opp både forsikring og finansering. Det gjør kjøpsprosessen enklere for deg som kunde.

Her tilbys du gunstige finansieringsmuligheter med blant annet AA Finansering, Gjensidige Bank og Sparebank1.

Ingen av de to selgerne anbefaler å kjøpe importerte biler. Ifølge Abud har disse mistet nybilsgarantien og service og vedlikehold kan ikke dokumenteres slik norske biler kan. Han har også opplevd at kilometerstanden på bilen har blitt tuklet med.

Deres råd til fremtidige bilkjøpere: Bruk en forhandler! Da er bilen kvalitetssikret og skal være fri for heftelser. En forhandler er også forpliktet til å opplyse om eventuelle feil og mangler. I løpet av sine år i bransjen har de sett eksempler på at biler har vært involvert i kollisjoner, uten at selger har oppgitt dette.

– Det er vi forpliktet til å opplyse om, så kunden vet hva han kjøper. Det er ikke alltid at det har noen å si for bilens tilstand. I noen tilfeller er det jo snakk om en liten dult eller at eier har rygget inn i noe. Men vi opplyser alltid om slike tilfeller til en potensiell kjøper, fastslår Fakre. 

Bilinteresserte Sajad Abud kartlegger alltid kundens behov før han viser frem potensielle biler.

Nøkkelen til suksess

Når en kunde kommer inn i butikken og ønsker hjelp til å selge bilen, sjekker Abud eller Fakre at det er foretatt EU-kontroll, om det er noen heftelser på bilen, at alle servicer er fulgt opp og notert i serviceheftet samt at dekkene fungerer optimalt.

Deretter tar de en prøverunde. En stor fordel er også at bilen er ren både innvendig og utvendig.

– Men er den ikke vasket så fikser vi det, smiler Abud.

Med seg på laget har de to ansatte til, som sørger for at bilene vedlikeholdes og klargjøres for levering. Det er ikke eget verksted knyttet opp til Autonavia, men de har gode avtaler med Bilxtra. Skal bilen kontrolleres, lakkeres eller fikses på, er det hit de tar bilene.

– Vi har også et godt samarbeid med andre bilforhandlere i området. Noen ganger er det de som trenger en bil vi har, og andre ganger har de en bil vi trenger eller kan selge for dem, sier Abud.

Autonavia er også den eneste bilforhandleren i distriktet som er åpent til klokken 16 på lørdager.

Abud og Fakre har fordelt arbeidsoppgavene seg imellom. Innkjøpene er det stort sett Abud som står for, mens Fakre tar seg av fotografering, henting og levering. Begge synes det beste med jobben er å treffe alle kundene som tar turen innom.

Partnerne understreker at det ikke er noe problem at de har vært venner siden de var seks år. Snarere tvert imot. De er samstemt på at de trives godt i hverandres selskap og har det gøy på jobb. – Vi drar lasset sammen, har god kommunikasjon og stiller opp for hverandre, sier Abud.

– Siden vi har kjent hverandre hele livet er det lett å se når den andre er sliten eller trenger litt tid alene. Vi er flinke til å oppmuntre og støtte hverandre, legger Fakre til.

Hva anbefaler de to selgerne? Audi naturligvis. Men det er en rekke andre biltyper og modeller å velge mellom.

Nå venter de på en spenstig Range Rover Sport 2014-modell, med en prislapp på 599.000 kroner. En ganske så lekker bil for den som er ute etter det lille ekstra.

Abud og Fakre er erfarne nok til å vite at hver kunde er ulik – og det er kunden som bestemmer. Men de kommer gjerne med råd og tips, og gjerne en kopp kaffe mens dere slår av en hyggelig bilprat.  

Tips og råd når du skal se etter bil:

Når du skal kjøpe ny bil kan det være lurt å tenke gjennom følgende før du besøker forhandleren:
• Hvilke merke og drivstofftype ønsker du?
• Budsjett?
• Automat eller diesel?
• Hva bilen skal brukes til?
• Er det en familie-, pendle, -kone- eller ekstrabil?

• Autonavia AS er en bruktbilforhandler i nye flotte lokaler i Fredrikstad.
• Hos oss kan du kjøpe, selge eller bytte inn din gamle bil mot en ny.
• Kom innom for en hyggelig prat!
• Ring en av selgerne eller fyll ut skjemaet for et uforpliktende tilbud. 

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet