Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Vi har gitt biler nytt liv i 25 år!

Annonse fra Rally Bilverksted AS

Det er hektisk aktivitet i verkstedet på Ørebekk. De moderne løftebukkene er heist opp, og det utføres service og kontroll av tre drevne mekanikere. Rally Bilverksted bruker anerkjente kvalitetsprodukter, og alle tjenester utføres med god, gammeldags kundeservice.

Adresse
Pancoveien 8, 1624 Gressvik


Åpningstider
Mandag – fredag: 07:30 – 16:00

Jon Erik Larsen har alltid vært interessert i biler og motorer. Han begynte sin læretid hos Fredrikstad Automobilforretning (Ford) i 1982. Med unntak av et år i militæret, har det meste dreid seg om bil, og i 1987 var fagbrevet i boks. 

Sammen med John Edvard Edvardsen kjøpte Jon Erik Rally Bilservice i 1994, og døpte det om til Rally Bilverksted. Jon Erik ble eneeier i 2005.  

Jon Erik begynte bileventyret i Mosseveien, hvor han mekket og skrudde i 19 år. Da det ble et ledig lokale i Pancoveien på Ørebekk, grep mekanikeren sjansen og kjøpte det 350 kvadratmeter store lokalet. Flyttingen innebar at Rally Bilverksted nå kan ønske sine kunder velkommen inn i et moderne verksted med god beliggenhet.

– Vi har investert i topp moderne utstyr, som inkluderer blant annet fem diagnoselesere, nye løftebukker, ny bremsemåler og fem kjøreløftere. Dermed kan vi utføre det meste innenfor det mekaniske på kjøretøy, sier en fornøyd Jon Erik.

Med seg i verkstedet har han Rune Sandberg, med bransjeerfaring fra 1978, og Tom, som har bransjeerfaring fra 1981 og tok fagbrevet to år senere. Dermed er det lang og bred kompetanse hos de tre mekanikerne som trives best når de kan hjelpe befolkningen med bilproblemer. 

Bilentusiast Jon Erik Larsen har alltid vært bilinteressert. i 1994 oppfylte han drømmen om eget verksted, og Rally Bilverksted var en realitet.

Kundeservice i de sene nattetimer

Rally Bilverksted utfører feilsøking, diagnose, AC-service, bremser, clutch, service og EU-kontroll. Jon Erik forteller at de er meget store på service, som utgjør mesteparten av oppdragene.

– Det kommer litt overraskende på mange at vi er så store på service, spesielt med tanke på at vi er et uavhengig bilverksted. Det er viktig å bruke god tid på dette. Vi ønsker jo at resultatet skal bli bra. Vi har en stor kundemasse og vi har mange som vært med oss siden starten i 1994. For oss er kundeservice og kundens sikkerhet prioritert nummer én, forteller Jon Erik.

At han strekker seg litt lenger for kundene når det trengs settes pris på av kundene. For noen år siden kom en fortvilet kunde som skulle kjøre bilen til Oslo på 17.mai. Jon Erik ble stående å skru til langt ut i de sene nattetimer. Kunden, som naturligvis kom seg til Oslo takket være ekstrainnsatsen på verkstedet, var så fornøyd at han skrev et innlegg i Fredrikstad Blad om Rally Bilverksted.

Den største andelen av kunder er private bileiere, med en stadig økende mengde av elbiler. 

Jon Erik, Rune og Tom er alle sertifiserte til å reparere og utføre service på elbiler. De har også tatt kurs innen hybrid/elektrisk teknologi, feilsøking/diagnose og EU-kontroll.

Hvert år gjennomføres det over 2 millioner EU-kontroller i Norge. Omtrent en tredel av disse er etterkontroller.

Hos Rally Bilverksted ble den første EU-kontrollen utført i 1998. 

Tom Nygaard-Larsen (t.v.), Rune Sandberg og Jon Erik Larsen er klare til å ta imot bilen din for både service, EU-kontroll, feilsøking og dekkskifte.

Nye regler for EU-kontroll

Fra februar i år ble det innført nye regler for EU-kontroll. Nå er det ikke lenger siste siffer i registreringsnummeret som bestemmer kontrolltidspunktet. Nå vil kontrollfristen bestemmes av dato for førstegangsregistrering og siste godkjente kontroll, uavhengig av tallene i registreringsnummeret på bilen.

For de fleste bileiere betyr det at de kan kontrollere når de vil. Men kontrollen må utføres innen to år etter siste godkjente kontroll.

Den nye ordningen vil fases inn etter hvert som kjøretøyene er til kontroll. Den fristen du har gjelder til det gjennomføres en ny kontroll.

– Dette er en ordning som bilbransjen er godt fornøyd med. Nå kan bileier ta kontrollen når det passer, så lenge det er innen tidsfristen. Det gagner også kjøp av bruktbil siden eier ikke måtte vente opptil fire måneder, men kan utføre EU-kontroll og så kjøre av sted, forklarer Jon Erik.

I kjølevannet av de nye kontrollreglene, blir det også innført strengere krav til de som utfører EU-kontrollen. Per i dag er det bare krav til virksomheten, men nå blir det krav om opplæring og personlig godkjenning av nye kontrollører og tekniske ledere. For de som allerede jobber som kontrollører og tekniske ledere, vil det bli en egen overgangsordning.

Jon Erik er positivt innstilt til begge endringer. Strengere krav til hvordan kontrollen utføres og den som utfører kontrollen, bidrar til økt sikkerhet og trygghet for kundene.

– Hele bransjen har savnet dette. Den største endringen når det kommer til utføring av EU-kontrollen er at bilen må opp på firesøyler for at kontrollen skal utføres. Vi må blant annet svinge på hjulene, med en mann sittende i bilen, for å sjekke at hjulene går klar fra innerskjermer. Dermed kan også resten av kontrollen utføres mens bilen står på bukken, sier han. 

Rune Sandberg trives godt i verkstedet.

Bilentusiasten som brenner for jobben

Sjekk av bremsevæske er også nytt på listen. Nå holder det ikke lenger å bare kontrollere nivå. Også kvaliteten skal nå dokumenteres. 

Har du gammel eller sliten væske på bilen, kan dette resultere i at bremsene fungerer dårligere. I verste fall kan de slutte å fungere når du virkelig trenger dem. Det koster ikke all verden med en sjekk av bremsevæske, og Rally Bilverksted påtar seg gjerne oppdraget.

Siden Jon Erik gjorde sitt inntog i bilbransjen for 37 år siden, har bransjen naturligvis utviklet seg. Streiket en bil i 1982, lå problemet ofte med forgasser eller tenning, og mekanikeren kunne lett fastslå problemet – og løse det.

Dagens biler har mange tekniske innstillinger, og Jon Erik må ofte ty til feilsøking for å komme til bunns i problemet. Det synes han bare er spennende, og tar gjerne utfordringen på strak arm.

– Jeg er ivrig og veldig engasjert i jobben min, og liker å finne løsninger. Feilsøkinger er en del av jobben,men slik er det nå blitt med dagens biler. Jeg er ikke den som gir opp så lett, ler han.

Tom Nyegaard-Larsen er ofte sett med hodet under panseret og fokuset rettet mot motoren.

Jon Erik har også noen gode råd og tips å komme med: Lytt og lukt til bilen!

Klunker det når du kjører rundt, er det et tydelig tegn på at noe er galt. Lukter det svidd gummi når du parkerer bilen, er det helt klart noe galt. Da er det bare å komme seg til Rally Bilverksted for en kontroll.

– Så er det veldig viktig at alle servicer og kontroller blir fulgt. Husk også å ha rustgaranti, og andre garantier, i orden, råder Jon Erik. 

Rally Bilverksted er medlem av BilXtra-kjeden. Det gir mange fordeler, som oppdateringer om hva som skjer i bransjen, kursing og bedre innkjøpsavtaler, som igjen kommer kundene til gode.

De tre mekanikerne har også tilgang til verktøybanken. Selv om de har et stort utvalg av spesialverktøy, dukker det opp tilfeller der de mangler redskapet til å utføre jobben. Med tilgang til verktøybanken kan man få spesialverktøyet de trenger tilkjørt samme dag.

Maler ikke motoren som en katt, klunkelydene overdøver favorittsangen eller det lukter svidd, er det bare å ta turen til Rally Bilverksted. Bilentusiast Jon Erik er alltid klar for nye oppdrag og gjør sitt beste for å finne og reparere feilen.

Uansett om bilen din trenger service, kontroll eller en sjekk av bremsevæsken, er du i trygge hender i verkstedet på Ørebekk. 

Rally Bilverksted AS

• Rally Bilverksted startet opp i 1994.
• Vi utfører alt av mekanisk arbeid på alle typer kjøretøy unntatt motorsykkel.
• Tjenester inkluderer feilsøking, diagnose, bremser, clutch, service og EU-kontroll.
• Vi er i dag tre ansatte, alle med fagbrev som bilmekaniker.
• Vi har lang og bred erfaring fra bransjen.
• Vi holder til i store lokaler på Ørebekk, med moderne utstyr.
• Vi er medlem av BilXtra-kjeden.

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet