Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Outlander en absolutt kundefavoritt:

Dette er Fredrikstads mest solgte personbil i 2018

Annonse fra Motor Forum Fredrikstad

– Jeg er ikke overraska over at dette er Fredrikstads mest populære bil. Det er veldig mye bil for pengene, sier nybakt Outlander-eier Steinar Skjevesland.

Det vil si, han er ikke HELT nybakt. For Steinar hadde en Outlander før denne også, men dette er den første bilen han kjøper kliss ny.

– Det er litt moro at det står 3 kilometer på telleren bare, sier han fornøyd mens han sitter i førersetet og snuser inn duften av ny bil.

God gjeng: Dette er karene du vil møte dersom du kommer til Motor Forum for å kjøpe bil. (Foto: Christine Heim)

– Folk vil ha ladbar hybrid

Mitsubishi Outlander har vært på markedet siden 2003. Motor Forum Fredrikstad kan fortelle at den hele tiden har vært populær, men at det har tatt av de siste årene. 

– Ladbar hybrid er det folk vil ha. Kombinasjonen av ladbar hybrid og en stor og lettkjørt bil er nærmest uslåelig, sier Mitsubishi-ansvarlig ved Motor Forum Fredrikstad, Ole Martin Kristiansen.

En av fordelene til Outlander er at man ikke er nødt til å installere egen ladestasjon hjemme. Man kan lade den i vanlig stikk.

Motor Forum Fredrikstad

Stabburveien 5, 1617 Fredrikstad

Åpningstider:

Mandag - Fredag 09:00 - 17:00

Torsdag 09:00 - 19:00

Lørdag 10:00 - 14:00

Et komplett bilhus med salg, verksted, karosseri, dekkhotell, delelager og vaskehall. Forhandler av Mitsubishi, Opel, Renault og Dacia.

Besøk oss på nett HER!

Vurderte el-bil, men valgte hybrid

For Steinar var valget ganske enkelt.

– Jeg vurderte en ren el-bil, men de går foreløpig ikke langt nok. Og de som går lengst er veldig dyre. Dessuten er jeg avhengig av skiboks, sier Steinar og forteller at familien har hytte på fjellet i Telemark. 

Derfor er det avgjørende at bilen er stor nok for hele familien, lettkjørt og har 4-hjulstrekk, samtidig som den ikke gir ham rekkeviddeangst.

– Jeg trenger bilen til både småkjøring og lange turer på fjellet.

181 solgte i 2018

Daglig leder ved Motor Forum Fredrikstad, Tore Engjom, kan melde om en kraftig vekst de siste to årene for Outlander i Fredrikstad.

– I 2016 solgte vi 81 stykker. I 2017 økte vi til 140, og i fjor registrerte vi hele 181 nye Outlandere i Fredrikstad. Det er enormt! Vi har økt fra en markedsandel på 4,6 prosent i 2017 til 7,4 prosent i 2018, forteller han.

Fornøyd: Steinar var svært fornøyd med å trille ut av butikken med Fredrikstads mest populære personbil. (Foto: Christine Heim)

Det er liten tvil om at Fredrikstad-folk har trykket Outlanderen til brystet.

– Jeg må også legge til at vi faktisk hadde en hel måned i 2018 der vi ikke hadde bil å selge, på grunn av et vakuum før en nye modellen kom på plass på høsten. Så vi har kun solgt bilen i 11 måneder i 2018, og likevel gruset tidligere salgstall, skyter Ole Martin inn.

Rekordtall: Tore Engjom er glad for at tallene viser at folkene på Motor Forum gjør en god jobb. (Foto: Christine Heim)

Øker over hele linja

Det er ikke bare Outlander som er grobunnen for Motor Forum Fredrikstads seneste suksesstall. Faktisk har de en økning over hele linja. 

– I 2018 økte vi 29 prosent på Renault, 27 prosent på Opel og 150 prosent på Dacia, smiler Tore.

Totalt omsatte de for 194 millioner i 2018. 

– Hva er grunnen til at dere øker så kraftig?

– Vi har veldig flinke folk i butikken vår, og alles hovedfokus er å ta vare på kunden. Dessuten tror jeg jungeltelegrafen har begynt å virke. Vi ser det ofte. For litt siden hadde vi en kunde som kjøpte seg ny bil på lørdag, og på mandagen etter kom broren hans for å gjøre det samme, sier han fornøyd og legger til:

– Folka som jobber hos oss virker å trives godt. De fleste har lang fartstid, og det er veldig lite gjennomtrekk hos oss. Det er vi glade for, for det er positivt både for oss og for kundene. 

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet