Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Alt av dekk og felger - enten det er stort eller smått

Annonse fra Dekkcenteret Fredrikstad AS

Dekkcenteret Fredrikstad har et av distriktets største utvalg, og dekker alt fra små behov til store kjøretøy. Selv om de har alt du trenger av anerkjente produkter, er det kvaliteten på servicen som gjør at de også har de mest fornøyde kundene.

Adresse
Løenveien 3, 1653 Sellebakk


Åpningstider
Man-fredag: 07:00–16:00
Lørdag: 09:00-15:00 (i sesongen)

Det var egentlig helt tilfeldig at Kai-Kristian Rognstad startet i dekkbransjen. Han skulle egentlig bli bilmekaniker, og begynte på sveisekurs på Borregaard i 1990. Men ved en tilfeldighet fikk han tilbud om jobb i et dekkverksted i Sarpsborg, hvor han ble værende i 23 år. I 2013 ble han daglig leder for Dekkcenteret Fredrikstad. Rognstad er også én av fire sensorer innen hjulutrustningsfaget i Østfold.

– Jeg er opptatt av at alle som jobber hos oss skal kunne gjøre alt fra butikksalg til alt av arbeid på verkstedet. Det gjør at vi enklere kan snu oss rundt og yte det lille ekstra for kunden i hektiske perioder, sier Rognstad.

Dekkcenteret Fredrikstad er eid av Oslo-firmaet Gjerde & Byhring. De er hovedimportør av Bridgestone, som også inkluderer merkene Firestone og Dayton. I tillegg er de eier av kjeden First Stop, som Dekkcenteret Fredrikstad er en del av. De tilbyr et bredt spekter bildekk innen sport, touring og SUV. I tillegg selger de dekk til alt fra trillebårer og snøfresere til traktorer og last- og anleggsmaskiner.

– Vi har alt av dekk og felger, enten det er stort eller smått. Uansett bil eller kjørestil, har vi løsningen som passer til ditt behov, forteller Rognstad. 

Kai Kristian Rognstad trives godt blant dekk, kolleger og kunder.

Pigger eller ikke?

I dekkbransjen er det mange aktører og mye kniving om kundene. Da er det ikke alltid like lett å markere seg ut blant forhandlere og produkter på markedet. For Kai-Kristian Rognstad og hans kolleger på Dekkcenteret Fredrikstad blir derfor evnen til å yte den beste kundeservicen det som gjør at de kanskje skiller seg ut fra konkurrentene.

– Vi er opptatt av å hjelpe hver enkelt kunde, og at alle skal bli fornøyd. Det er ikke alltid like enkelt, men vi gjør alt vi kan for å få det til. Derfor forsøker jeg hele tiden å skaffe de produktene kunden ønsker, selv om de ikke nødvendigvis finnes i vårt standardsortiment.

Rognstad forteller at de har mye på lager, men at de i større grad velger å fokusere på god tilgjengelighet og kort leveringstid ved bruk av norske leverandører.

– I dag finnes det mange flere dimensjoner enn det gjorde før. Derfor har vi valgt å ikke ha "alt" på lager, men heller kjøpe fra leverandørene som holder til i Norge. Da får vi leveransene raskere og det blir lettere å håndtere ved eventuelle reklamasjoner.

Vi gjør alt vi kan for å gjøre alle kunder fornøyd. For oss er det aller viktigst!

Dekkcenteret Fredrikstad AS

Rognstad er opptatt av å gi god personlig veiledning, blant annet når kunden skal investere i nye vinterdekk. Selv om de fleste velger piggfritt, er det alltid noen som foretrekker piggdekk fordi de alltid har kjørt med det. Det har skjedd mye på piggfrittfronten de siste årene.

– Dersom du tidligere har kjørt med piggdekk, men velger å kjøpe piggfritt, så kan du prøve disse i en periode. Om disse ikke faller i smak, får du bytte til piggdekk kostnadsfritt. Det er fordi vi vet at de fleste blir fornøyde med piggfritt, sier Rognstad. 

Kai Kristian Rognstad (f.v.), Espen Lunde, Ismail Salihi og Festim Krasniqi er klare for våren - og dekkskifte!

La dekkene få hvile

Når du kjøper nye dekk, er det viktig at de lagres riktig. Da sørger du for at de holder lenger. Hvis du bruker et profesjonelt dekkhotell, er du garantert at dekkene dine blir håndtert og oppbevart på beste måte. Men dekkhotell er mer enn bare lagring. Sjekk av mønsterdybde og eventuell slitasje så vel som funksjon og batterikapasitet på TPMS-sensorer på moderne biler er andre ting som gjør at det lønner seg å bruke dekkhotell.

– Som de fleste andre forhandlere i bransjen, tilbyr Dekkcenteret Fredrikstad dekkhotell. Det som skiller oss ut er at vi har et av de største og mest moderne i vårt område. Vi har blant annet en veldig bra spesialvaskemaskin for dekk og felg, og en egen ansatt som bare står og vasker hjulene med en gang de blir tatt av i høysesongen, sier Rognstad.

Han vet hvor viktig det er å tilby god kvalitet, og forteller at etterspørselen etter dekkhotell er økende. Mange flytter fra eneboliger til leiligheter uten lagringsplass, mens andre får større biler.

– Derfor vurderer vi å investere i enda flere og ikke minst større reoler, blant annet for kunne tilby dekkhotell til enda flere med SUV og andre store biler. 

Festim Krasniqi sørger for at dekkene blir kontrollert og rengjort før de sjekker inn på dekkhotellet.

Unngå ubehagelige overraskelser

Dekkcenteret Fredrikstad har også 24 timers vaktservice. Med en fullt utstyrt servicebil kan de utføre dekkservice på stedet. Enten det er hjemme hos deg, på veien, anleggsplassen eller der du måtte ha behov. Servicebilen er utstyrt for service på alle typer dekk for personbil, lastebil, traktor og anleggsmaskiner.

– Vi gjør jobben der du er, like enkelt som på verkstedet. Hvis en kunde punkterer eller trenger annen hjelp så stiller vi opp uansett tid på døgnet. Det siste året har vi hjulpet kunder blant annet i Lillestrøm, Horten og til og med Strømstad, forteller Rognstad.

For å unngå at du får ubehagelige overraskelser på veien, ønsker han alle velkommen innom for en sjekk av lufttrykk, eventuell slitasje på mønster eller andre skader. Kort sagt: Alt som er veldig viktig å gjøre regelmessig.

– Kjører du rundt med for eksempel feil lufttrykk, sliter du dekkene veldig fort. Kommer du innom oss, kan vi sjekke det for deg gratis mens du venter. Da kan du har spart mye penger! Er du i tvil, kom innom, oppfordrer Rognstad. 

Noen fordeler ved å være hotellkunde hos Dekkcenteret Fredrikstad

• Vi sjekker lufttrykk.
• Funksjon og batterikapasitet på TPMS-sensorer (dersom bilen din har dette).
• Mønsterdybde sjekkes.
• Du får beskjed i god tid om dekkene er skadet/slitt.
• Vi rengjør dekk og felger.
• Hjulene dine er forsikret mens de ligger lagret.
• Hjulskift er inkludert i prisen

Dekkcenteret Fredrikstad AS

• Tilbyr et bredt spekter innen dekk og felg til alle typer kjøretøy.
• Har et av Østfolds mest moderne dekkhotell.
• Er medlem av servicekjeden First Stop.
• Består av ansatte med høy fagkompetanse.

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet