Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Pettersand Panorama endrer navnet:

Lar nabolaget velge nytt navn til boligprosjektet

Annonse fra OBOS eiendomsmeglere

– Istedet for at vi som utbygger skal bestemme navnet selv, vil vi inkludere alle som bor i nærområdet i navnevalget, sier eiendomsmegler Karianne Westby Jensen.

Involverer nærmiljøet: Eiendomsmegler Karianne Westby Jensen har kledd seg godt for å dra ut i snøstormen og dele ut skjemaer i postkassene. Hun håper mange blir med på å stemme over navnet på prosjektet.

På tomta der det tidligere ungdomshjemmet "Harald" i Pettersand lå, planlegges det nå omtrent 40 leiligheter i regi av OBOS. 

"Pettersand Panorama" har vært arbeidsnavnet på prosjektet, men nå ønsker OBOS å starte med blanke ark og nytt navn. Og som medlemseid konsern er de opptatt av å involvere andre i prosessen.

– Vi har lyst til å involvere de som bor i nærområdet, slik at de kan være med å bestemme hva prosjektet skal hete. For dem blir et slikt prosjekt en del av nabolaget og hverdag, så det er mye bedre enn at vi skjærer gjennom og velger selv, smiler Karianne Westby Jensen.

Hun er eiendomsmegler i OBOS Fredrikstad, og gleder seg til å komme skikkelig igang med Pettersand-prosjektet.

– Det er virkelig et fint prosjekt, legger hun til.

Facebook kom til unnsetning

For å finne et nytt navn til prosjektet, søkte OBOS råd hos folk via Facebook.

– Vi hadde en kampanje på Facebook i julen hvor vi søkte etter nytt navn. Det dukket opp veldig mange gode forslag, og nå sitter vi med finalistene, forklarer Karianne.

For å velge en vinner, ber OBOS og Karianne om hjelp fra nærmiljøet.

– Vi har delt ut skjemaer i postkassene til folk som bor i nærområdet til Pettersand, og håper at flest mulig vil være med på å stemme frem et vinnernavn!

Hva skal det hete? Blir det Blåbærlia eller Haraldåsen? Dersom du bor i området, så kan du nå være med på å bestemme navnet!

Dette er finalistene

– Vi har åtte finalist-navn. Fire av dem er fiktive, mens de andre fire er tilknyttet stedet og historien. Det blir spennende å se hvilken som blir folkets favoritt.

Her er de åtte:

Blåbærlia

Vestkollen

Glimre

Solkollen 

Haraldtunet

Pettersand Vest

Haraldåsen

Pettersandtoppen

Nå håper Karianne på masse engasjement rundt navnene, slik at man til slutt ender på et navn som flest mulig er fornøyde med.

– Nå må alle i nærområdene til Pettersand sjekke postkassene sine og stemme på det de mener er det riktige navnet!

Utforming under arbeid: Dette er de seneste grafiske bildene av leilighetene som skal reises i Pettersand.

Utformingen er ikke helt i mål

Nøyaktig hvordan leilighetsbygget blir til slutt er ikke avgjort enda.

– Det blir omtrent 40 nydelige og gjennomførte leiligheter i ekte OBOS-stil. Priser og prospekt blir klart nærmere salgsstart, opplyser eiendomsmegleren som sikter seg inn på salgsstart på forsommeren 2019. 

Følg med på OBOS Fredrikstad sine sider for mer informasjon. Meld gjerne din interesse - det gjelder ofte å være tidlig ute på slike prosjekter!

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet