Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Vil du være med å lede oss mot nye høyder?

Annonse fra Amedia SMB

Amedias største salgsavdeling gikk jublende inn i det nye året: Vi øker stadig i omsetning og nå er jakten i gang på to driftige personer i nyopprettede stillinger!

Amedia SMB er Amedia sitt største salgssenter og befinner seg i nye og moderne lokaler på Lisleby, midt mellom Sarpsborg og Fredrikstad.

Salgskontoret ble etablert i 2004, og har vært en viktig bidragsyter til lokalavisene siden den gang. Siden oppstart har vi omsatt for over 330 millioner kroner, og vi vokser stadig i markedet.

Amedia SMB samarbeider med lokalavisene om å tilby effektiv og målrettet annonsering på flere plattformer, for små og mellomstore kunder.

Vi lurer på følgende: Er DU en av våre to nye teamledere?

Arbeidsdagen hos Amedia SMB er hektisk, spennende og variert. Her er ingen dag lik. Men den er full av utfordringer og hyggelige kolleger! Nå trenger våre dyktige salgsavdelinger to engasjerte teamleder som kan sikre god oppfølging av teamet og kunder.

Salgsavdelingen er delt i to, med totalt 30 selgere i aktivitet. De jobber i samarbeid med Amedias lokalaviser i hele Norge. I dag teller Amedia SMB totalt 42 årsverk, fordelt på annonseproduksjon, skribenter, kundeoppfølging, salg og ledelse.

Som Teamleder Nysalg vil du sammen med salgssjef være medansvarlig for budsjetter på nærmere 20 millioner. Teamet jobber primært med våre bransjeguider, men også med enkeltkampanjer for lokalavisene gjennom året.

Som Teamleder Merkevare vil du sammen med salgssjefen være medansvarlig for budsjetter på 35 millioner i året. Dette teamet selger alle produkter som avisen tilbyr sine annonsører. De jobber tett med avisene og gjennomfører kampanjer sammen med avisenes egne salgsorganisasjoner. Denne gjengen har også egne dedikerte selgere som jobber med innholdsmarkedsføring.  

Blide og hyggelige arbeidskolleger er en del av hverdagen.

Er dette deg?

- Her i Amedia SMB er det stort fokus på trivsel og miljø. Vi har det med andre ord hyggelig på jobb, med konkurranser og sosiale sammenkomster. Du vil også være en viktig faktor i dette gjennom din tilstedeværelse og deltagelse, sier Thomas Beiermann

Dine viktigste arbeidsoppgaver er varierte og spennende. Dagene består av opplæring og utvikling av selgere gjennom vårt kursprogram og daglig oppfølging og coaching av teamets selgere. Du skal delta i rekrutteringsprosesser, salgsmøter og faglige morgenmøter etter avtale med salgssjefer. Sist, men ikke minst: Kick Off og oppfølging av kampanjer.

Kenneth Angell-Jacobsen forteller at de nye teamlederne må være oppriktig interessert i SALG som fag, er sosialt anlagt og har evne til å lede og motivere alle typer mennesker.

Her i Amedia SMB fryder vi oss over kolleger som er offensive, engasjerte og har en kreativ kremmersjel. Du trives med et høyt arbeidstempo, er seriøs, ærlig og har forventninger til både deg selv og dine omgivelser. Mediebransjen er full av tidsfrister – og du må være plass når arbeidsdagen starter. Kommunikasjon i alle ledd er viktig så du må ha god fremstillingsevne i muntlig og skriftlig norsk. 

Knut, Kenneth og Thomas søker etter nye teamledere som kan hjelpe Amedia SMB mot nye høyder.

Nå tenker du at dette er jo helt perfekt for meg! Du ønsker nemlig å bygge en karriere som leder innen salg- og markedsføring i ett av landets mest spennende, solide og fremtidsrettede mediemiljøer.

Både Thomas og Kenneth ønsker at du har gode resultater fra salg å vise til, og forteller at kandidater med ledererfaring stiller sterkt.

Dette er hva VI ønsker av DEG. Hva får du i bytte for dine egenskaper?

Amedia tilbyr et positivt og faglig sterkt miljø med mange ressurspersoner. Lønn etter individuelle avtaler og gode pensjons- og forsikringsordninger gjennom Amedias salg og marked AS. Lunsjen inntas i hyggelig selskap med kolleger med kantineordning. Vi holder til i nye, flotte lokaler sentralt i Østfold. Det er gratis parkering rett utenfor døren.

Føler du at dette er akkurat hva du ser etter? Da er det bare å ta kontakt med Thomas eller Kenneth.

De ser frem til å høre fra deg!

For spørsmål om stillingen "Teamleder merkevare", kontakt Thomas Beiermann på tlf. 406.06.006 eller thomas.beiermann@amedia.no

For spørsmål om stillingen "Teamleder nysalg", kontakt Kenneth Angell-Jacobsen på tlf. 406 06 009 eller kenneth.angell-jacobsen@amedia.no


Du kan se stillingsutlysningen her. 

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet