Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Slik kan bilkøene i Sarpsborg og Fredrikstad reduseres med 20 prosent

Annonse fra Bypakke Nedre Glomma

Tidligere i år ble kollektivtilbudet i Fredrikstad og Sarpsborg endret. Det har gjort hverdagen til Jonas Larsen og Cathrine Back mer effektiv.

Siden 1965 har antallet personbiler blitt mer enn femdoblet, ifølge Statistisk Sentralbyrå. For å nå målene om å få flere bilister til å gå, sykle eller reise kollektivt, har Østfold fylkeskommune tatt grep.

Usikker på hvordan de nye rutetidene påvirker deg? Sjekk dem ut her.

– Hvis alle benytter en annen reisemåte enn bil bare én dag i uken, vil køene i rushtiden reduseres med 20 prosent, sier Kjetil Gaulen, markedssjef i Østfold kollektivtrafikk.

Det tar meg ikke noe lenger tid å ta bussen enn det tar å kjøre bil til jobb.

Jonas Larsen

Han understreker at det vil utgjøre en stor forskjell for de som virkelig har behov for å bruke bilen, eksempel småbarnsforeldre som gjerne skal hente og levere på flere ulike steder.

– Hensikten med de nye bussrutene er enklere, raskere og hyppigere avganger mellom bykjernene, for å lette de store trafikkstrømmene, sier Gaulen.

EFFEKTIV HVERDAG: Hyppigere bussavganger gjør arbeidsdagene lettere for Jonas Larsen.

Enklere hverdag

Jonas Larsen (44) jobber som arkitekt i Fredrikstad, men bor i Sarpsborg. Etter å ha bodd flere år i Singapore og Seoul er han vant til å bruke kollektivtransport. Etter endringene i busstilbudet som kom tidligere i år, bruker han buss i større grad også hjemme i Østfold.

– Det tar meg ikke noe lenger tid å ta bussen enn det tar å kjøre bil til jobb, sier han.

Et bedre kollektivtilbud gjør også at logistikken går bedre på hjemmebane. Både Larsen og kona har nemlig to barn hver fra tidligere forhold, noe som har medført mye kjøring på ettermiddagene. Etter at de flyttet til Sarpsborg sentrum, ble det enklere.

– Barna mine er ganske store, så nå kan de ta bussen selv mellom meg i Sarpsborg og moren deres i Fredrikstad, sier Jonas Larsen, som er strålende fornøyd med det nye tilbudet.

– Vi trenger aldri å vente på bussen lenger, for den kommer så ofte. De endrede busstidene er et viktig grep som har effektivisert hverdagen vår veldig, sier han.

HYPPIGERE AVGANGER: Det er lettere å komme seg rundt i Nedre Glomma etter omleggingen av kollektivtilbudet.

Små grep for miljøet

Hyppigere bussavganger betyr ikke at Østfold kollektivtrafikk har mer penger. Budsjettet er det samme, men midlene er omdisponert for å gjøre kollektivtilbudet bedre der flest mennesker bor og reiser. Det betyr at reisetilbudet kan oppleves noe dårligere for dem som bor utenfor disse områdene.

– Endringene er basert på grundige analyser, og nå er vi i gang med kartleggingen av resten av Østfold, forteller Kjetil Gaulen, som ser frem til å kunne utvide tilbudet i resten av fylket.

Larsen håper at flere enn han vil få opp øynene opp for hvor lett det har blitt å reise kollektivt for dem som bor sentralt. Det er ikke så mye som skal til for at det totale trafikkbildet letter litt.

– Har du ikke mulighet til å ta buss, kan du planlegge samkjøring for å minske belastningen på veiene og miljøet, sier han.

LIKER EN LUFTETUR: Cathrine Back liker frisk luft, så hvis hun ikke tar buss, prøver hun å sykle eller gå mest mulig i hverdagen for å unngå bilbruk.

Viktig at bussene går ofte nok

Cathrine Back (40) bor med samboer, barn og hund i Fredrikstad sentrum. Hun jobber som personlig trener og driver egen bedrift. Med grupper og enkelttimer både ute og i sal, blir det mye farting i hverdagen.

– Ingen arbeidsdager er like, og jeg kan ha oppdrag flere steder i løpet av en dag. Derfor er det viktig for min del at bussene går ofte nok, slik at jeg kommer meg raskt rundt, sier hun.

Hektiske dager med full jobb og barn som skal fraktes hit og dit, gjør tidsklemma reell for de aller fleste. Nettopp derfor gjelder det å trå til for fellesskapet de gangene man har mulighet.

– Hvis flere tar i bruk det nye busstilbudet vil det bidra til å løse i alle fall litt av problemene vi har med forurensing og bilkøer, mener Back.

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet