Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Vi ble med Stjernen-spillerne på Varmestua

Annonse fra Stjernen Hockey Fredrikstad

Sist Varmestua-gjesten Erik Adam var i Stjernehallen var tilbake på 80-tallet da Ørjan Løvdal herjet på isen. 

– Det begynner jo å bli noen år siden, ler Michael Eskesen, den danske backen som spiller med nummer 26 på ryggen.

– Ja, da var dem gode, repliserer Erik Adam.

De to er på lag mot Stjernens keeper Tommy Johansen og en annen gjest på Varmestua - spillet er sjakk.

Se den varme videoen fra besøket på Varmestua her:

Gir en følelse av stolthet

Daglig leder på Varmestua, Ole Alm, setter stor pris på at Stjernens Johansen og Eskesen kommer på besøk for å tilbringe litt tid med gjestene. 

– Det gjør noe med dem når det kommer nye folk hit for å være sammen med dem. Noen trekker seg litt unna, men mange synes det er veldig ålreit og positivt, sier han.

– Jeg tror også det gir gjestene en følelse av at mange bryr seg om dem, og de føler en stolthet av å vise frem stedet sitt, legger kollega Linn Tonje Onsaker til. 

Linn Tonje og Ole på Varmestua er takknemlige for alle tidgivere som gir av sin egen hverdag på Varmestua. (Foto: Christine Heim)

Artikkelen fortsetter under faktaboksen.

Varmestua i Fredrikstad

Et gatenært lavterskeltilbud drevet av Stiftelsen Blå Kors Fredrikstad. 

Det er et viktig møtested for aktive rusavhengige i Fredrikstad.

Her serveres det opp mot 20.000 måltider i året.

Følg gjerne Varmestua på Facebook!

Åpningstider:

Mandag – torsdag kl 10-13 og 17-19

Fredag kl 10 – 13

Nye tilbud på Varmestua

– Tradisjonelt sett har Varmestua vært drevet som et rent sted for mat og omsorg. Nå er vi stolte av at vi også kan tilby sosionomtjeneste og et aktivitetstilbud vi kaller "Alternativ fritid", takket være prosjektmidler fra Helsedirektoratet, forteller Linn Tonje. 

Det innebærer at gjestene på Varmestua kan få hjelp til ulike ting gjennom sosionomtjenesten, som for eksempel kontakt med øvrig hjelpeapparat. 

Gjennom Alternativ fritid har gjestene vært med på mye forskjellig i høst, blant annet bowling, kino, matlagingskurs og hockeykamp i Stjernehallen. 

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet