Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Glommafestivalen Fredrikstad 2019:

Kliner til med tidenes byfest i Fredrikstad sentrum

Annonse fra Glommafestivalen Fredrikstad

I sommer var det full fest på brygga med DDE. Og du behøver ikke bekymre deg, for stemningen på Glommafestivalen Fredrikstad 2019 blir garantert minst like bra - om ikke bedre!

Det lover festivalsjef, Knut R. Hansen.

Glommafestivalen Fredrikstad fyller nemlig tretti år. Samtidig åpner den nye Dampskipsbrygga etter flere måneders ombygging fra parkeringsplass til folkevennlig torg. Det må feires.

Onsdag 26. juni 2019 åpner Glommafestivalen Fredrikstad for trettiende gang, og det med et brak.

– Vi kliner til, erklærer Hansen og fortsetter:

– Det er første gang vi arrangerer en så stor konsertkveld. Målet er å fylle hele Dampskipsbrygga med god musikk og en skikkelig byfest midt i sentrum.

Årets julegave! Kjøp billetter til jubileumskonserten på Glommafestivalen Fredrikstad nå, og få Earlybird-tilbudet HER. Varer kun frem til 31. desember 2018.

Stemning: Den norske rapduoen Madcon som består av Yosef Wolde-Mariam og Tshawe Baqwa er kjent for å lage liv og røre der de spiller. (Foto: Olav Stubberud)

Tre av Nordens største band

På scenen under jubileumskonserten finner du tre av Nordens største band og artister. DumDum Boys, Timbuktu & Damn og Madcon kommer til Fredrikstad og er klare for å gi deg tidenes jubileumsshow. 

Festivalsjefen er ikke i tvil om at kveldens line-up blir en suksess, og gleder seg stort til jubileumet.

– Dette blir en ellevill kveld. Madcon sparker i gang kvelden med full trøkk fra første låt. Så vil byfavoritten Timbuktu løpe avgårde med stafettpinnen sammen med sitt fantastiske orkester og helt til slutt kommer en av Norges fire store, nemlig DumDum Boys og setter punktum for det jeg håper blir en herlig Byfest. Og det er bare starten på festivalen, smiler Glommageneralen.

Alle tre har tidligere spilt i Fredrikstad, blant annet på Månefestivalen i Gamlebyen. Samtlige har spilt legendariske konserter og dansefoten har gått varm hos publikum - så stemningen er nær sagt garantert.

Madcon sparker igang konserten

Først ut denne kvelden er Madcon. Tshawe Baqwa og Yosef Wolde-Mariam tar med seg fullt band for å legge ekstra trøkk på monsterhittene Beggin, Don´t worry og Glow. Låten Beggin ble en topp 10 hit i store deler av Europa og fikk 10 uker på den prestisjetunge Billboard-lista. Den gjorde Madcon til et internasjonalt navn og førte til samarbeid med store stjerner som Kelly Rowland, Estelle, Ludacris,Ne-Yo, Rick Ross, Snoop Dogg og ikke minst Ray Dalton som var gjesteartist på landeplagen Don’t Worry som ble nok en suksess i Europa for den norske duoen. 

I 2018 kom albumet Contakt Vol.2 hvor Madcon rapper på norsk, så under åpningen av Glommafestivalen Fredrikstad 2019 kan vi forvente på norske og engelske rim fra rapduoen.

Slik ser det ut når Madcon får herje:

Årets julegave! Kjøp billetter til jubileumskonserten på Glommafestivalen Fredrikstad nå, og få Earlybird-tilbudet HERVarer kun frem til 31. desember 2018.

Dumdum Boys skal rocke kvelden

Dumdum Boys har befestet sin posisjon som et av Norges viktigste rockeband. Fra 1979, da Prepple Houmb ble med i punkbandet Vannskrækk, til albumet Armer og Bein fra 2018 har bandet servert en rekke hits, med underfundige tekster og fete riff. 

Låter som Splitter pine, Blind, Slave, En vill en, Metallic Hvit, Enhjørning og Tyven Tyven står på lista når DumDum Boys kommer til Fredrikstad.

Vil få Dampskipsbrygga til å koke

Timbuktu & Damn er kjent for sine fantastiske liveshow, proppfulle av spilleglede og energi. Jason Diakité Timbuktu er en Skandinavias mest populære artister, og har tidligere gjort forrykende konserter under Månefestivalen i Gamlebyen. Med åttemannsorkesteret Damn blir dette en musikalsk opplevelse som blander funk, reggae, folkemusikk, blues og Vest-afrikanske toner. Hits som Alla vil till himmelen, Resten av ditt liv og Det löser seg vil garantert få Dampskipsbrygga til å koke.

Årets julegave! Kjøp billetter til jubileumskonserten på Glommafestivalen Fredrikstad nå, og få Earlybird-tilbudet HER. Varer kun frem til 31. desember 2018.

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet