Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Digital kantine sparer bedriftene for store summer

Annonse fra Cuboid

En tradisjonell kantine vil koste opp mot en million i året å drifte. Frigg Kantine vil spare bedriften for mye penger, samtidig som de ansatte får et fullverdig lunsjtilbud på jobb. Det har de innsett på Glommen Brygge.

I den store hallen på Glommen Brygge som tidligere ble brukt til båtbygging og reparasjoner helt frem til 80-tallet, står nå en stor automat. Den rommer ferske baguetter, rundstykker, toast og fullverdige middagsretter - alt laget med kjærlighet hos Gressvikbedriften Torgets Lille Kjøkken.

Frigg Kantine er helautomatisk, og krever ingen bemanning utover matlaging og påfylling. Dermed spares store summer i driftkostnader.

– Dette er helt genialt, synes jeg. Og det er nok dette som er fremtiden, mener Thomas Heieren Hansen.

Han driver Vision Security, og er ikke fast inventar på Glommen Brygge, men er innom i perioder i forbindelse med jobb.

Viktig: For Bernt Sørlie i Sørlie Bygg er det viktig å skille seg ut på markedet med andre utleiere. Derfor har de skaffet seg en Frigg Kantine til sine leietakere. (Foto: Christine Heim)

Ville kostet millioner med vanlig kantine

Bernt Sondre Sørlie, gårdeier i Sørlie Næringseiendom, er overbevist om at Frigg Kantine har vært en god investering for dem på Glommen Brygge.

– Vi så på mulighetene for å etablere bemannet kantine her, men innså ganske fort at det ikke lot seg gjennomføre. Jeg anslår at det ville kostet oss et sted mellom 2 og 3 millioner kroner å etablere, pluss driftkostnader på opp mot 70.000 kroner i måneden. I tillegg er man avhengig av at de ansatte i bygget er betalingsvillige, forklarer han.

I kontorlokalene på Glommen Brygge jobber det 300 ansatte fordelt på flere små og noen større bedrifter. Etter omtrent en måneds drift, er tilbakemeldingene fra de ansatte klare. 

– De ansatte er veldig fornøyde. Mange jobber ulike skift, og det ville egentlig ikke gitt mening for oss å ha bemannet kantine i et kort tidsrom midt på dagen. På denne måten kan folk komme ned og kjøpe seg fersk og god mat når det måtte passe dem, sier Sørlie. 

Kortreist og fersk mat

Han er også full av lovord om cateringen, Torgets Lille Kjøkken på Gressvik.

– Jeg synes det er veldig verdifullt at vi har kortreist og fersk mat. De er flinke til å komme hit og fylle på ved behov. Siden systemet er elektronisk har de til enhver tid oversikt over hva som selger mest, når ting går tomt og så videre. Dermed kan de sikre at vi alltid har tilgang på den maten de ansatte ønsker, sier han.

Påfyll: Kjell Arne Bakke fra Torgets Lille Kjøkken er på plass kontinuerlig for å fylle på kantina i verkstedshallen på Glommen Brygge. (Foto: Christine Heim)

Døgnåpen og ubemannet

Frigg kantine er en ubemannet kantineløsning, som byr på alt fra dagsferske baguetter, salater, wraps og frukt til drikkevarer og ulike middagsretter i en rullerende meny. En grill og et mikrotårn i tilknytning til kantinen sørger for varmebehandlingen.

Her er fordelene med Frigg Kantine:

De ansatte er sikret skikkelig mat hele døgnet.

Det er hundretusener av kroner å spare, hvert eneste år.

De ansatte slipper å måtte reise ut av arbeidsplassen for å kjøpe seg lunsj. Det øker effektiviteten.

Et frittstående system uten videre behov for oppfølging av bedriften.

Frigg kantine er velutprøvd, med krystallklar lønnsom statistikk.

Løsningen passer for bedrifter med mellom 35 og 200 ansatte.

Mulighet for egne internkort for møtemat og overtidsmat.

Grillen sørger også for rykende ferske paninier som få kan motstå.

– Med vår løsning kan man altså få de samme varene som i en tradisjonell kantine; salat, baguetter, wraps, paninis, varmmat, frukt og melkeprodukter. Forskjellen er at vår løsning er åpen hele døgnet til en brøkdel av prisen, sier Joachim B. Hansen, daglig leder i Cuboid.

Satser på ubemannet kantine også på Øra

Hos Norsk Metallgjenvinning på Øra har det tidligere kun vært felles spiserom med en annen bedrift et stykke unna. For få dager siden fikk de levert en Frigg Kantine, og de gleder seg til å teste den nye lunsj-hverdagen. 

Administrasjonssjef, Anne Gulliksen Gjone, kan fortelle at det er viktig for dem med god mat til alle ansatte, uansett hvilket skift man jobber på.

– Vi drifter på to skift og har behov for gode løsninger på begge skiftene. Frigg Kantine gir oss denne fleksibiliteten, samt friheten til å kunne spise når arbeidet tillater det siden maten hele tiden er tilgjengelig, sier hun.

Fullverdig: En Frigg Kantine gir deg fersk, lokalprodusert mat. Mikrobølgeovnene på siden er programmert til å varme måltidet til perfekt temperatur. I tillegg har man toastjern på venstre side, samt kildesortering i samme system. (Foto: Christine Heim)

Sparer store summer

Frigg Kantine er godt egnet for industribedrifter, kontorfelleskapo og andre arbeidsplasser der man har behov for mat på ulike tider av døgnet.

Løsningen er spesielt egnet for skiftarbeidere. Det er også enkelt å føre overtidsmat. I tillegg er det langt rimeligere for bedriften å drifte.

– Det koster fort 1 million kroner i året å ha en tradisjonell bemannet kantine. I tradisjonelle kantiner er også åpningstidene bare noen få timer rundt lunsj. Med en Frigg kantine vil årlig kostnad være på en brøkdel av dette. Da snakker vi hundretusener i årlige innsparinger for bedriften. I en 3-5 års periode er det millioner å spare, sier Hansen.

Er du nysgjerrig og vil lese mer om Frigg Kantine? Klikk her!

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet