Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Droppet snekker, bygde pergola selv

Annonse fra Carlsen Fritzøe

Hvorfor bare bruke hagen om sommeren? Lena og Kent Olsen drømte om å utvide utesesongen. Så vant de 100.000 kroner hos Carlsen Fritzøe.

- Her var det bare en mørk krok. Bak huset hadde vi mye plass inntil huset som vi ikke visste hva hva vi skulle bruke til, forteller Lena Olsen, og legger til:

- Vi ønsket oss en lun plass hvor vi kunne sitte i le, og ha litt skjerming mot naboene, forteller Lena Olsen.

Lena og mannen Kent viser fram det flotte, lune, praktiske og mangfoldige uteområdet de har skapt med sine egne hender i løpet av et par hektiske sommermåneder.

I den ene enden står en splitter ny utekjøkken-benk, gassgrill og et langt spisebord med god plass til familie og venner.

Bålpanne i flittig bruk

Bålpanna og de murte sittebenkene er i flittig bruk. Levende ild og grillede pølser er en klassiker for store og små, og er ekstra koselig om høsten, vinteren og våren.

Litt bortenfor står et par gode loungestoler som innbyr til å slappe av med en god bok eller et glass med noe leskende i.

Lena og Kents 4 beste tips

* Lag en skisse eller tegning av ideen din.

* Spør fagfolk. Carlsen Fritzøe har vært uvurderlig for oss.

* Ha skikkelig verktøy og utstyr for hånden.

* Ha tro på deg selv. Det er mye man kan gjøre selv om man ikke er utdannet snekker.

Lekker pergola

I den andre enden finner vi selve prikken over i-en; en helt ny, trendy, lun og lekker pergola. Et lunt og delikat uterom. Her har det driftige paret gjort alt fra gulv til tak i tillegg til å bygge møblene selv. Den siste touchen med puter og små detaljer som pynter opp, har Lena stått for. I taket; et par varmelamper som gjør det mulig å nyte livet utendørs nesten hele året.

- Vi er kjempefornøyd, sier Lena.

- Det som har tatt lengst tid er det som ikke synes, nemlig grunnarbeidet. Uten hjelpen fra Carlsen Fritzøe, hadde vi ikke fått det til så bra, sier Kent Olsen.

I og med at Lena og Kent skulle gjøre jobben selv, gikk ekspertene hos Carlsen Fritzøe i Moss grundig gjennom det viktigste. Potensielle problemer på grunn av frostsprengning. Dimensjonering av bjelkelag. Riktig takkonstruksjon og ikke minst materialvalg - om man skulle bruke konstruksjonsvirke eller limtre.

Vant 100.000 kroner

I våres meldte Lena familiens byggeprosjekt på i Carlsen Fritzøes «Byggepraten»-konkurranse. Hun satt i bilen, lett mørbanka etter en time hos kiropraktoren, og hylte av glede da hun fikk beskjed om de hadde vunnet 100.000 kroner for å realisere utedrømmen.

Deretter gikk turen til Kjell Arne Lund, selgerleder hos Carlsen Fritzøe i Moss.


- I tillegg til hjelpen med grunnarbeid og materialvalg, har vi hjulpet til med å finne riktig verktøy og festemidler, vi har bestilt varer som ikke er lagerførte, utkjøring og generell oppfølging, inspirasjon og problemløsning underveis, sier Kjell Arne.

Han forteller at Lena og Kent har hatt klare oppfatninger om hvordan sluttresultatet skulle se ut, og det har vært en hyggelig jobb å følge dem gjennom hele prosessen.

- På dette prosjektet har vi brukt store deler av kunnskapsbanken vår hos Carlsen Fritzøe, og de dyktige medarbeiderne på maling, jernvare og trelast har også bidratt til at det har gått så smertefritt som det har gjort.

Er overbegeistret

Kjell Arne er overbegeistret over resultatet.

- Det har blitt utrolig fint. Og utesofaen dere har bygd er skikkelig behagelig å sitte i, skryter han.

Lena og Kents opprinnelige plan var å bruke håndverkere til jobben, men etter å ha innhentet anbud, valgte Lena og Kent å gjøre jobben selv. Det angrer de ikke på.

Kjell Arne Lund hos Carlsen Fritzøe er imponert over hva Lena og Kent Olsen har fått til.

Pengene de sparte på å gjøre jobben selv, ble i stedet brukt til mer materialer og ikke minst kvalitetsverktøy til å gjøre jobben.

- Skikkelig verktøy er halve jobben. Og verktøyet har jeg i garasjen til framtidige prosjekter også, sier Kent.

Hvordan er arbeidsfordelingen deres?

- Jeg snekrer og Lena forteller hva vi skal gjøre, smiler han.

Lena og Kents pergola og utekjøkken

Pergola

* De har brukt Royalimpregnerte terrassebord i klar farge. Det gjør at terrassen får en fin patina med tiden.

* På terrassebordene er det brukt skjult innfestning fra Essve slik at skruene ikke synes. Det gir et eksklusivt inntrykk.

* Selve pergolaen er bygd av impregnerte materialer, og malt i samme farge som huset. En vegg er tett, dette for å gi maks ly mot vind og skjerming mot nabo.

* Gjennomsiktig plasttak fra Plastmo. En rimelig takløsning, men som fungerer helt utmerket.

* Lena og Kent har bygd utemøblene i pergolaen. Til møblene er det brukt impregnerte materialer.

* Oppunder taket henger to varmelamper som gjør at de kan bruke pergolaen året rundt.

Utekjøkken

Lena og Kent falt for utekjøkkenet som Carlsen Fritzøe hadde utstilt i byggevarehuset sitt i Moss. Det er rustikt, praktisk, solid og enkelt:

* Fundamentet på kjøkkenet er av støttemur. Steinene er stablet, og det er brukt spraylim for å feste steinene til hverandre.

* Benkeplaten er laget av impregnerte bord.

Utekjøkkenbenken fant de utstilt hos Carlsen Fritzøe.

Carlsen Fritzøe er en norsk, uavhengig byggevarekjede med 25 moderne byggevarehus. Butikkene er lokalisert i åtte fylker på Sør- og Østlandet.

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet