Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Pene velholdte biler i alle prisklasser – til beste pris

Annonse fra Bare Bil AS

Roy Johansen og Knut Nesje tilbringer hverdagen i godt selskap. De omgir seg med Mercedes, BMW, Audi, Ford og Peugeot. De blir godt kjent med omgangskretsen, men må hvert år ta farvel med rundt 700 av sine gode venner.

Adresse
Råbekksvingen 13, 1617 Fredrikstad


Åpningstider
Mandag – onsdag: 09:00 – 17:00
Torsdag: 09:00 – 19:00
Fredag: 09:00 – 17:00
Lørdag: 10:00 – 14:00

Bare Bil AS er den største bruktbilforhandleren i Fredrikstad. Med beliggenhet på Råbekken ligger de sentralt til. Kundene kommer ikke bare fra distriktet, men hele Norge.

Bak firmaet står Roy Johansen og Knut Nesje. Johansen startet i bilbransjen i 1995, på en Shellstasjon på Rolvsøyveien. Deretter satte han kursen til Råde, hvor han solgte bil i mange år.

Nesje er innflyttet trønder, som fant veien til Fredrikstad i 2002. Han startet sin egen bilbutikk i 2003, og det var slik de to ble kjent med hverandre.

– Jeg gikk til Knut og nærmest maste om at vi skulle starte noe sammen i 2008. I 2011 ble det bestemt at bygningen hvor vi holdt hus skulle rives. Samtidig åpnet det seg en mulighet her vi er i dag. Vi kjøpte lokalene og flyttet inn, smiler Johansen.

De trives utmerket i de store, lyse lokalene. Butikken blir lagt merke til, de har eget verksted og bilene kan stå inne. På rekke og rad står den ene fristelsen etter den andre og viser seg frem.

Bare Bil har alltid over 100 biler på lager, samt et godt utvalg av varebiler og firehjulstrekkere. Før bilene blir overlevert til en ny eier, går de gjennom en grundig sjekk.

Kundene kommer fra hele landet. De har levert biler så langt nord som Alta og sør i Kristiansand.

– Siden alle bilene ligger på nett, får vi ofte telefoner fra hele landet. Da har de funnet den rette bilen til rett pris her hos oss, og ønsker å komme for å ta en titt, sier Johansen. Han er ansvarlig for alle innkjøp og holder kontroll på økonomien i selskapet. 

Roy Johansen og Knut Nesje er mennene bak Bare Bil AS.

Her er det sesong året rundt

Nesje er stadig på farten for å hente kunder på togstasjonen eller Gardermoen. Mellom slagene sørger han for at bilene leveres til kontroll, lakkering og at de er klare for overtagelse når noen har funnet drømmebilen.

– Vi utfyller hverandre. Siden vi har kjent hverandre så lenge så vet vi hvordan vi skal samarbeide og støtte hverandre, forteller han.

Bilinteressen er stor hos begge bilselgerne. Men de innrømmer at det ikke blir så veldig mye tid til å drive med bil utenom arbeidstiden. Det er hektiske dager, og bilsesongen varer året rundt. Det er en jevn strøm av kunder inn og ut av butikken hver dag.

– Sommeren er som regel den mest hektiske perioden, sånn fra mai til og frem til november. Desember kan være litt roligere, men det er vel forbi de fleste av opptatt av julehandel, sier Johansen.

Totalt er det seks ansatte i Bare Bil. Det er stor fokus på trivsel på arbeidsplassen. De fleste har vært med fra oppstarten, og samarbeidet og kommunikasjon er det ikke noe problem med. Johansen forteller at de ønsker en avslappet og hyggelig atmosfære, hvor kundene skal føle seg velkommen.

Inne på verkstedet er det full aktivitet. Løftebukken er hevet, og Michal Klipper Johansen, som for øvrig er sønnen til Roy, er i full gang med å sjekke understellet. Interessen for bil har han fått fra faren. Da han skulle velge utdanning var bilmekaniker det naturlige valget. Han trives godt på jobben. Det virker ikke han blir lei av mekking, skuring og motorer. Når dørene stenges for kunder, er Michal ofte igjen for å mekke på sine egne biler. Mercedes er favoritten, og unggutten er stolt eier av flere modeller. 

Nordlendinger skaper forvirring

Siden 2008 har Bare Bil solgt 6 600 biler. Omsetningen er på 90-100 millioner i året.

Bilene som legges ut for salg kommer i alle prisklasser, slik at de kan tilby noe til alle kunder. Til utstilling står både bensin, diesel og elbiler.

– Vi satser ikke på dyre biler. Vi har biler fra 100 000 kroner til opp mot én million. De fleste kundene velger bil i prisklasse 200 – 250 000 kroner, sier Johansen.

Den dyreste bilen som har blitt solgt hos Bare Bil var en Mercedes S-klasse, som gikk for 1,6 millioner.

Akkurat nå har du mulighet til å sikre deg en lekkerbisk av en Mercedes AMG GTC cabriolet.
Prislapp: 2,1 million.

Johansen forteller at de har fokus på å kjøpe inn de nyeste bilene. – Vi får inn en del i innbytte samt at vi kjøper inn en del biler, sier han.

Nesje legger til at det er viktig at bilene har nybilsgaranti. Det gjelder både bensin, diesel og hybrid.

– Vi følger trendene slik at vi vet hvilke biler folk vil ha. Så holder vi oss oppdatert på hva som skjer i bransjen, forteller han.

Ønsker du en bil utenom det vanlige? Bare Bil har en rekke stilige biler som garantert vekker oppsikt på veien.

Begge strekker seg langt for at kunden skal være fornøyd. De innrømmer også at det hender det skjer en glipp. Nesje forteller at han hadde avtalt med en kunde som reiste fra Kirkenes for å hente en bil som var holdt av for ham. Samme dag kommer en annen nordlending inn i butikken. I god tro at dette er mannen som skal hente bilen sin, viser Nesje bilen. Papirer signeres og nøkler bytter hender. En fornøyd finnmarking kjører av sted med ny bil.

Ikke lenge etterpå kommer den egentlige bileiere. Litt lang i masken må Nesje forklare situasjonen, og kan lettet puste ut at kunden tar det hele med ro.

– Vi fant en ny bil til ham, så alt endte godt, ler Nesje.

Bare Bil er fornøyd med å være der de er i dag. De ønsker ikke å bli større, men heller fokusere på kvalitet og kundeservice.

Varemerket deres er pene, velholdte biler i alle prisklasser – til beste pris! 

Bare Bil AS

• Bare Bil AS er den største bruktbilforhandleren i Fredrikstad, over 700 solgte biler per år.
• Vi har alltid over 100 biler på lager, samt godt utvalg av varebiler og firehjuls trekkere.
• Vårt varemerke er pene velholdte biler i alle prisklasser til beste pris.
• Vi har eget verksted, og alle våre biler blir grundig sjekket før de går ut for salg.
• Vi hjelper deg med gunstige finansierings- og forsikringsløsninger.
• Vi tar også innbytte.
• Vi kjøper også nyere bruktbiler.

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet