Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

– Vi har bruktbilen som passer for deg!

Annonse fra Autonavia AS

De tre B’er: Barndomsvenner, bestevenner og bruktbilforhandlere. Det er en god måte å beskrive Sajad Abud og Karzan Fakre på. Etter flere år i bransjen valgte de å starte Autonavia AS.

Adresse
Stabburveien 16, 1617 Fredrikstad


Åpningstider
Mandag – fredag: 09:00 – 17:00
Lørdag: 10:00 – 16:00
Søndag: Etter avtale

Den hvite Maserati Ghibli som står i utstillingslokalet trekker bilentusiaster i alle aldre. Rødt interiør, automat, bakhjulsdrift og diesel er det 2014-årgangen en bil som frister mange. Dette er en velholdt bil som er tatt godt vare på, og hvor alle servicer er fulgt. Nå er den altså på jakt etter en ny eier!

– Vi har fått mange henvendelser på denne bilen. Den er populær blant ungdommen, som gjerne vil prøvekjøre den. Her sier vi dessverre nei, smiler Sajad Abud.

Sammen med barndomsvennen Karzan Fakre startet han Autonavia i desember 2016. Bruktbilforhandleren holder til i nye, flotte lokaler i Stabburveien 16 i Fredrikstad. Her kan du kjøpe, selge eller bytte inn din gamle bil mot en ny.

Abud har vært bilinteressert siden han tok sine første skritt. Han fikk god opplæring innen bilfaget av sin far, som jobbet som bilmekaniker frem til 2009. Allerede fra han var 13 år var han med faren på jobb, og lærte om de ulike biltypene.

Lysten til å drive for seg selv var stor, og drømmen ble oppfylt da han startet Greåker Bil, som han drev i 1,5 år.

Karzan Fakre har også lang erfaring innen bilbransjen. Han tilbrakte fem år hos Bilxtra Fredrikstad samtidig som han drev sitt eget, Fredrikstad Autosalg, ved siden av.

– Det ble lagt ned da jeg bestemte meg for å starte sammen med Sajad, forteller Fakre. 

Bruktbiler for noen og enhver. Sajad Abud (t.v.) og Karzan Fakre ønsker deg velkommen inn for en hyggelig bilprat.

Yter det lille ekstra

Som hos sin kollega er bilinteressen stor hos Fakre. Begge har en forkjærlighet for Audi, som naturlig nok er førstevalget når det kommer til biler de selv kjører.

–  Hittil har vi en omsetning på 35 309 446 kroner, med et overskudd på  rundt 3,5 millioner. I fjor hadde vi en omsetning på 35 361 000 kroner, hvor overskuddet var på 1 976 000 kroner. Målet år er å selge 600 biler, så vi håper på noen måneder med mye salg slik at vi oppnår dette før året er slutt, sier Abud.

Autonavia kjøper gjerne bruktbilen din direkte, eller tar den i innbytte. I lokalene er det en rekke biler i ulike størrelser, prisklasser og merker. Det er noe for enhver smak. Alle bilene legges ut på deres egen nettside og Finn. Fakre forteller at de har kunder fra hele landet.

– Ved behov så kjører vi og henter kunden på togstasjonen. Mange ringer oss fra andre steder i landet siden vi har akkurat den bilen de ønsker seg, og i rett prisklasse. Vi kan også ordne med transport av bil slik at den leveres hos kjøper. Men vi anbefaler alle å se bilen før de kjøper. Rundt 95 prosent ønsker å se bilen før de kjøper den. Vi liker ikke å selge en bil usett, sier han.

For de som ønsker å prøvekjøre bilen før de tar en endelig beslutning eller signerer kjøpskontrakten, er det ikke noe problem.

– Vi har mange som vil teste bilen først. Da sender vi dem ut med bilen, eller så blir vi med på turen om kunden ønsker det, sier Abud.

Inn dørene til de lyse lokalene kommer kunder i alle alderstrinn; fra unge som er på jakt etter sin første bil og til den litt eldre generasjonen som ønsker et bytte.

Det er biler i alle prisklasser, men i hovedsak selges det biler i prisklassen rundt 150 000 kroner.

– Vi har også en rekke biler under 100 000 kroner. Noen av bilene er mer eksklusive, for vi må jo ha noe for alle. Den dyreste bilen vi har hatt ble solgt for 800 000 kroner, sier Abud. 

Forstår kundens behov

Det første de gjør når det kommer en kunde inn i butikken, er å kartlegge behovet hos kunden slik at de kan velge rett biltype, modell og prisklasse.

Alle bilene har gjennomgått en kontroll, for å sjekke bilens tilstand, servicehistorie og vedlikehold.

Ingen av de to selgerne anbefaler å kjøpe importerte biler. Ifølge Abud har disse mistet nybilsgarantien og service og vedlikehold kan ikke dokumenteres slik norske biler kan. Han har også opplevd at kilometerstanden på bilen har blitt tuklet med.

Deres råd til fremtidige bilkjøpere: Bruk en forhandler! Da er bilen kvalitetssikret og skal være fri for heftelser. En forhandler er også forpliktet til å opplyse om eventuelle feil og mangler. I løpet av sine år i bransjen har de sett eksempler på at biler har vært involvert i kollisjoner, uten at selger har oppgitt dette.

– Det er vi forpliktet til å opplyse om, så kunden vet hva han kjøper. Det er ikke alltid at det har noen å si for bilens tilstand. I noen tilfeller er det jo snakk om en liten dult eller at eier har rygget inn i noe. Men vi opplyser alltid om slike tilfeller til en potensiell kjøper, fastslår Fakre. 

Topp kundebehandling og utrolig hyggelige selgere. Kan anbefales på det sterkeste!

Fornøyd kunde

Abud og Fakre har fordelt arbeidsoppgavene seg imellom. Innkjøpene er det stort sett Abud som står for, mens Fakre tar seg av fotografering, henting og levering. Begge synes det beste med jobben er å treffe alle kundene som tar turen innom.

Med seg på laget har de to ansatte til, som sørger for at bilene vedlikeholdes og klargjøres for levering. Det er ikke eget verksted knyttet opp til Autonavia, men de har gode avtaler med Bilxtra. Skal bilen kontrolleres, lakkeres eller fikses på, er det hit de tar bilene.

– Vi har også et godt samarbeid med andre bilforhandlere i området. Noen ganger er det de som trenger en bil vi har, og andre ganger har de en bil vi trenger eller kan selge for dem, sier Abud.

Partnerne understreker at det ikke er noe problem at de har vært venner siden de var seks år. Snarere tvert imot. De er samstemt på at de trives godt i hverandres selskap og har det gøy på jobb. – Vi drar lasset sammen, har god kommunikasjon og stiller opp for hverandre, sier Abud.

– Siden vi har kjent hverandre hele livet er det lett å se når den andre er sliten eller trenger litt tid alene. Vi er flinke til å oppmuntre og støtte hverandre, legger Fakre til.

Hva anbefaler de to selgerne? Audi naturligvis. Men det er en rekke andre biltyper og modeller å velge mellom. Abud og Fakre er erfarne nok til å vite at hver kunde er ulik – og det er kunden som bestemmer. Men de kommer gjerne med råd og tips, og gjerne en kopp kaffe mens dere slår av en hyggelig bilprat.  

Autonavia AS

• Autonavia AS er en bruktbilforhandler i nye flotte lokaler i Fredrikstad.
• Hos oss kan du kjøpe, selge eller bytte inn din gamle bil mot en ny.
• Kom innom for en hyggelig prat!
• Ring en av selgerne eller fyll ut skjemaet for et uforpliktende tilbud. 

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet