Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

– Vi leverer rullende materiell i en rekke varianter

Annonse fra WIKS AS

Geir Wullum er en tilhenger av hardt arbeid, kvalitetsprodukter og kundeservice. Den energiske 67-åringen har fokuset rettet mot rullende materiell, som arbeidsbrakker, tilhengere og tribuner. Hans spesialbygde tilhengere har til og med fått politiets oppmerksomhet.

Adresse
Råbekksvingen 6, 1617 Fredrikstad
(WIKS utstilling og kontor)


Åpningstider
Mandag – fredag: 09:00 – 16:00

Geir Wullum er en mann med mange jern i ilden, og som har en imponerende CV. På begynnelsen av 1999 startet han Wullums IK-Systemers handelsvirksomhet. Da formidlet han kontakt mellom norske kunder og utenlandske leverandører. Etter hvert vokste virksomheten og salget direkte til sluttkunder økte. En stadig større del av virksomheten i bedriften var dermed knyttet til handelsvirksomhet. Det var nettopp denne handelsvirksomheten som la grunnlag for etableringen av WIKS AS i 2009. Navnet er en sammensetning av de store bokstavene i Wullum IK-Systemer.

– Jeg var vel nødt til å endre navnet, siden opprinnelig navn var en pusteøvelse. Siden jeg etablerte WIKS, har virksomheten hatt en meget hyggelig utvikling, sier Wullum.

Nå har han fokuset rettet mot rullende materiell, som tilhengere, arbeidsbrakker og tribuner. Utvalget innen hver kategori er bredt. Han tilbyr varehengere, skaphengere, biltransportere, tipphengere, kjølehengere og spesialhengere – for å nevne noen. 

Mannen med hatten! Geir Wullum vekker oppmerksomhet, som igjen fører til at han blir lagt merke til når han er på salgsmesser.

Tilhengerne de leverer ut er solide hengere, utviklet for krevende yrkesbruk. De leveres i en rekke forskjellige varianter, alle tilpasset formålet.

Bygg- og anleggsbransjen forsynes med spise-/kontorvogner, mannskapsvogner, boligvogner og miljøvogner (asbestvogner) samt spesialinnredede vogner der kunden har spesielle ønsker og krav.

Til campingplasser, festivaler og andre arrangementer forsyner han gjerne salgsvogner, badevogner og toalettvogner.

Den første tribunen han leverte var til Breidablikk Stadion i Hammerfest. Året er 2007, og virksomheten har siden den gang levert en rekke tribuner fra 100 seter og oppover. Den største tribunen ble levert til Gjemselund Stadion i Kongsvinger, med plass til 1962 mennesker. Kjennetegnet på alle tribunene er kort montasjetid. Her kan det beregnes rundt 20 manntimer for en 300 seters tribune. Demonteringen derimot, tar rundt halve tiden.

Andre kunder som bruker WIKS tilhengere og arbeidsvogner inkluderer blant annet energiverk, reisemontører, hogstentreprenører, offentlige etater, vaktselskaper og barnehager. 

Selv politiet ble usikre

WIKS er kun rettet mot profesjonelle kunder, og de stiller høye krav til kvalitet og levetid. Wullum forteller at han har mange faste kunder, og at rundt 50 prosent går til gamle kunder.

– Vi driver kun med salg – ikke utleie. Vi kjører også den samme prispolitikk som jeg hadde da jeg startet opp. De første årene var jeg alene i virksomheten, og bilen var kontoret mitt. Folk ringte jo hele tiden så det var håpløst å holde rede på hvilke tilbud jeg hadde sendt til kunde A og kunde B. Så da holdt jeg meg til én pris, og det har jeg fortsatt med, sier han.

I dag er han ikke lenger alene i virksomheten, men har fått selskap av Arne Svendsen, som fungerer som selger/alt-mulig-mann. Kontorarbeidet blir håndtert av Kornelia Joanna Szymszon.

Når det kommer til arbeidsbrakker, er WIKS den eneste virksomheten som har priser liggende på nettet. Det er ikke den eneste som er oppsiktsvekkende med arbeidsbrakkene til WIKS. De har til og med skapt litt hodebry for politiet i Trondheim.

– Det var en kunde som hadde kjøpt en spesialbygd henger på ti meter. Kunden ble stoppet av politiet siden det ikke var registreringsnummer, og bilen var langt mindre enn tilhengere, forteller Wullum med et smil.

Kunden fikk forklart politiet at siden det var en arbeidsbrakke så var den ikke registreringspliktig i Norge. Politiet måtte først få bekreftet fra Statens Vegvesen at informasjonen til sjåføren stemte. Hengeren veide to tonn, og det var også bilen dimensjonert til å trekke samt at førerkortet var i klasse BE, som gir sjåføren tillatelse til å trekke tilhenger med tillatt totalvekt på over 750 kilo.

Dermed fikk han en unnskyldning fra politiet, og kan fortsatt kjøre rundt i Trondheims gater med den noe usedvanlige tilhengeren sin.

Wullum har også blitt stoppet mens han kjører med arbeidsbrakker langs norske veier. Han er derimot forberedt og har alltid med seg en utskrift av forskriftene slik at han slipper å vente på at politiet skal få bekreftelse på bestemmelsene.

WIKS selger rundt 170 arbeidsbrakker i året, hvorav 10-15 er av den største varianten. Arbeidsbrakkene du får hos WIKS er spesielt utviklet for norske forhold. Ved utvikling har levetid, soliditet, kvalitet og fleksibilitet vært i høysetet. 

Tilhengere av å være på jobb: Geir Wullum, Kornelia Joanna Szymszon og Arne Svendsen.

Mannen med hatten

Det er ikke bare på veien at Wullum får oppmerksomhet. Også når han er på messer rundt i vårt langstrakte land, blir han lagt merke til. Da stiller han nemlig med en australsk hatt, med krokodilletenner som pryd rundt.

– Skal man selge noe så er det viktig at folk husker deg. På messer er det en masse selgere, men takket være hatten så husker de meg godt, humrer Wullum.

Den drevne selgeren setter kundene i fokus. Når de kommer inn for en prat, er det første steget å kartlegge kundens behov. Han har utallige historier om kunder som vil ha det største og det beste, men som ikke dekker behovet.

– Jeg spør og graver og finner ut hvordan de skal bruke tilhenger, brakke eller tribune til. På den måten får jeg bevisstgjort kunden på det egentlige behovet, sier Wullum.

Han råder alle til å bevisstgjøre seg på hva det egentlige behovet er, gjerne før de kommer til WIKS.

– Det er jo himla mye som er kjekt å ha, men realiteten er jo at når man driver butikk så er viktigste hva man er nødt til å ha, slår han fast.

Alderen til tross, så holder Wullum koken. Han har ingen planer å trekke seg tilbake. Snarere tvert imot. Han akter nemlig å rulle videre på utviklingen som WIKS har hatt siden oppstart. 

WIKS AS

• WIKS AS leverer rullende materiell som arbeidsbrakker og tilhengere, samt tribuner og tribuneseter.
• WIKS arbeidsbrakker er spesielt utviklet for norske forhold, der levetid, soliditet, kvalitet og fleksibilitet har vært i høysetet ved utviklingen.
• WIKS tilhengere er solide hengere, utviklet for krevende yrkesbruk. WIKS tilhengere leveres i en rekke forskjellige varianter, tilpasset formålet.
• WIKS AS leverer tribuner og tribuneseter fra TAU Seating. TAU demonterbare tribuner monteres og demonteres raskt og enkelt, uten bruk av maskinell utrustning. Det komfortable og solide TAU Expression vippesete kan installeres på eksisterende tribuner i stål eller betong.
• Vi har også et utstrakt samarbeid med andre virksomheter over hele Europa for aktuelle produkter. 

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet