Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Bli med på digital visning i Begbyåsen

Annonse fra Block Watne

Rakk du ikke visningen? Er du nysgjerrig på de nye boligene på feltet? Geir-Frode Wroldsen tar deg gjennom visningsboligen, rom for rom, i denne videoen.

Begbyåsens første byggetrinn, Tyribakken, har sine første boliger klare. De første beboerne har allerede flyttet inn og tatt i bruk plener, hager, lekeplassen og marka i nærheten.

Bli med på digital visning i videoen øverst i artikkelen.

SPESIELT: For Geir-Frode Wroldsen har Begbyåsen-prosjektet vært veldig spesielt fordi han har fulgt det i godt over ti år. (Foto: Christine Heim)

Begbyåsen

Block Watne bygger totalt 200 boliger på Begbyåsen, både frittliggende eneboliger, eneboliger i kjede og leiligheter i småhus.

Første salgstrinn, Tyribakken, med eneboliger i kjede, er ute for salg nå.

Her får du moderne og funksjonell planløsning med tre soverom, to bad, separat vaskerom og åpen stue- og kjøkkenløsning. Carport og utvendig bod lager kjeden mot neste hus.

– De første flyttet inn nå i oktober allerede, og vi regner med at de siste i Tyribakken flytter inn i begynnelsen av 2021. Her får man jo nøkkelferdige hus, og vi legger vekt på at alt skal være klart når man kommer, sier Geir-Frode Wroldsen, salgskonsulent i Block Watne.

Se video fra da fasadelaget jobbet på Begbyåsen for et lite år siden HER!

Begbyåsen er babyen

For ham har Begbyåsen nærmest blitt babyen. Han har fulgt prosjektet helt fra den spede begynnelsen.

– Det er ganske spesielt med Begbyåsen, fordi vi satt på tomten så lenge. Vi hadde den i ti år før det endelig begynte å skje noe her. Det klødde i fingrene mine etter å sette igang, og det føles ganske fint å se at folk flytter inn og trives her, sier han ettertenksomt mens vi sitter i stua i visningsboligen.

Se video fra da interiørlaget la siste hånd på verket i visningsboligen HER!

Det klødde i fingrene mine etter å sette igang på Begbyåsen, og det føles ganske fint å se at folk flytter inn og trives her.

Geir-Frode Wroldsen

LEKKERT: Visningsboligen i Tyribakken er stilig innredet og gir et godt bilde av hvor godt livet i Begbyåsen kan bli. (Foto: Thomas Andersen)

En helt ny bydel

Han kan fortelle at det så langt har vært interesse for boligene fra alle slags typer familier og personer.

– Det er noe av det fine her. Vi bygger faktisk en helt ny bydel. Dette blir så stort! Så her er det noe for alt fra helt nyetablerte til pensjonister, sier han fornøyd.

– Kunne du bodd her selv? spør vi mannen som har valgt å bosette seg i Halden.

– Ja, glatt.

Ble du nysgjerrig? Les mer om Begbyåsen og Block Watne HER

Ønsker du å melde din interesse? Kontakt Geir-Frode Wroldsen på tlf. 907 78 853.

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet