Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Fagkunnskap i alle fargenyanser

Annonse fra Nord Lakkering AS

Du trodde kanskje alle lakkverksteder bare jobbet med bil? Da må du tro om igjen! Hos Nord Lakkering på Gressvik i Fredrikstad lakkeres møbler, stoler og kjøkkeninnredninger side om side med veteranbiler, varebiler og vanlige personbiler. Her utnyttes bokstavelig talt alle fargenyansene i faget. Kan det lakkeres, kan de gjøre jobben!

Adresse
Østkilen 10, 1621 Gressvik


Åpningstider
Mandag – fredag: 07:00 – 16:00

Nord Lakkering ble etablert av Per Gunnar Nordbæk i 1995. Siden den gang har de lakkert det meste – fra gamle veteranbiler til brukte kjøkken. Det har de tenkt å fortsette med. Når Nordbæk nå går av med pensjon, er det Pål Møklegård som tar over driften fra 1.januar 2019, med god hjelp av Freddy som har vært der siden starten.

– For Nordbæk var valget enten å legge ned eller få noen andre til å overta. For meg føles det helt naturlig å ta over, siden Per Gunnar er en gammel venn som jeg har jobbet mye med tidligere, forteller Pål.

Selv om Møklegård har jobbet her i kun to måneder, har han lang fartstid fra bransjen. Med fagbrev som biloppretter, har han blant annet bakgrunn fra selskapet Bertel O. Steen og eget firma. I løpet av mer enn 20 år, har han opparbeidet bred erfaring innen alle typer oppretting og lakkering.

– Jeg har alltid vært den som har gått litt mot strømmen. Etter at jeg tok fagbrev som biloppretter, bodde jeg en periode i USA. Her kjørte jeg rundt til forhandlere og gjorde diverse småjobber, med det som da var en helt ny metode for utbedring av mindre lakkskader, sier Møklegård.

Pål Møklegård tar over driften av Nord Billakkering i januar 2019.

Ikke redd for å prøve noe nytt

Metoden han snakker om er Smart Repair. Den går ut på å fikse små sår og riper i lakken med minimal bruk av lakk. Raskt og effektivt, med kort tørketid. Ofte kan kunden få igjen bilen samme dag.

– I 1998 var jeg en av de første i Norge som begynte med denne metoden. I dag er Smart Repair noe de fleste lakkverksteder tilbyr. Selv om vi er gode på dette, er det viktig for oss å tilby tjenester som ingen andre har, mener Møklegård.

Bruk av Smart Repair til å reparere mindre lakkskader er også mer miljøvennlig. Det er fordi du bruker mye mindre lakk. I stedet for å lakke hele panelet, trenger du kanskje bare å lakkere halve – eller enda mindre.

– Vi er opptatt av å ivareta alle krav til helse, miljø og sikkerhet. Vi har et eget system for å følge opp alle regler og rutiner, blant annet med årlig bedriftshelsesjekk for de ansatte, forteller Møklegård. 

I et marked med sterk konkurranse, kan det være vanskelig å skille seg ut. For Nord Lakkering er det viktig å prøve nye ting for å kapre flere kunder. Blant annet har de planer om et nytt ekspress-konsept, beregnet spesielt på håndverkere. Tilbudet går ut på at kunden kan sette igjen bilen etter jobb, for så å hente den igjen neste morgen fra klokken seks.

– Håndverkere kan sjelden levere bilen på dagtid fordi den er i bruk, samtidig som den er full av verktøy. Med vårt servicekonsept slipper de leiebil og å flytte alt utstyr over i denne, sier Møklegård.

Han påpeker at Nord Lakkering ikke et tradisjonelt karosseriverksted, men jobber primært med mindre panelskader. De sliper ned, sparkler, retter opp og lakkerer små flater. De har erfaring med alt fra veteranbiler og personbiler til bobiler og båter.

– Vi har også den kanskje største lakkboksen i Fredrikstad, som gjør at vi kan ta imot også de største varebilene, som Craftere og Sprintere.  

Freddy Pettersen er klar med sprøytepistolen!

Lang erfaring og gode løsninger

De opplever også stadig større etterspørsel etter lakkering av kjøkkenfronter, dører og annet interiør. Dette er ofte et godt, billig og raskt alternativ til å skifte ut hele kjøkkenet.

– Eldre kjøkkenfronter har gjerne en høy kvalitet. Med et godt lakkarbeid kan gamle dører bli som nye, og det til en rimelig pris, sier Møklegård.

Hver farge kan ha så mange som ti nyanser. Med et såkalt spektrometer kan de lese av fargen ned til minste detalj. Deretter kan de gå inn i et dataprogram og justere riktig brekkfarge for å finne originalfargen – uansett hva som skal lakkes.

– Systemet er veldig nøyaktig og tidsbesparende. I løpet av fem sekunder finner vi frem til den riktige fargen, sier Møklegård.

For kundene er Nord Lakkering er opptatt av å være en problemløser. De har lang erfaring med ulike materialer som aluminium, plast og skinn. Det har gitt dem mye kunnskap som de ønsker å dele.

– Vi har stort sett kunder fra Fredrikstad-distriktet, men også en del fra Oslo-regionen. Kundene omfatter alt privatpersoner til bilforhandlere og andre bedrifter. Vi kan hjelpe med det meste, og kan ofte utbedre småskader på timen, sier Møklegård. 

Kan det lakkeres, kan vi gjøre jobben!

Nord Billakkering

Eksperten anbefaler

Når det gjelder å forebygge lakkskader, har han noen gode råd: Ikke stol for mye på det tekniske utstyret. Det er ikke alltid ryggesensoren på nye biler fanger opp alt i nærheten. Dessuten er maskinvask hard mot lakken, håndvask er definitivt best!

Møklegård mener det ikke lønner seg å ta mindre lakkskader på forsikringen. På summer under 15.000 kroner vil du du på sikt risikere å bruke oppspart bonus unødvendig. Derfor lønner det seg alltid å sjekke skaden før du eventuelt kontakter forsikringsselskapet.

– Veldig ofte kan små skader fikses med Smart Repair. Vi kan ta en vurdering og gi deg et godt pristilbud. Det kan lønne seg, mener Møklegård.

Han sier kjøpesenterskader nærmest har blitt et begrep i bransjen. Mange opplever at folk dulter borti og skraper opp biler på uten å gi beskjed. Det synes Møklegård er leit. Derfor ønsker han å hjelpe de som har vært uheldig og kanskje ikke har råd til å reparere skaden.

– Hver måned trekker vi ut et gavekort på 5000 kroner til noen som har vært utsatt for at synderen har stukket av. Send inn din historie på mail eller Facebook eller SMS, så kanskje du blir den heldige neste gang, oppfordrer Møklegård.

Siden Pål Møklegård har bodd i USA, pleier han å si som amerikanerne: You name it, we spray it!

Nord Billakkering

• Etablert i 1995 av Per Gunnar Nordbæk.
• Lakkerer alt av kjøretøy, båter, kjøkken og interiør.
• Benytter det aller siste innen lakkprodukter.
• To lakkeringskabiner med stor tørkekapasitet.
• Alle lakkerte objekter er raskt leveringsklar etter utført jobb.

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet