Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Gratulerer med 40 år i elektrikerbransjen!

Elektrikerbedriften som tenker utenfor sikringsboksen

Annonse fra Kråkerøy Elektriske AS

De første 20 årene etter at Kråkerøy Elektriske ble etablert, opplevde bedriften både opp- og nedturer. De store kjedene medførte kortslutning på salg av parabolantenner og hvitevarer i Kråkerøy Elektriske Handel. Ved århundreskiftet er Thor Arne og Thomas Johansen nødt til å tenke nytt og finne nye nisjer.

– Far og jeg valgte å satse på varmepumper. Pappa skulle selge, så jeg måtte pent lære meg å montere varmepumper. Det var jo et segment for rørleggere og kjølebransjen, men vi kjørte på vi, smiler Thomas.

Som sagt så gjort. Nå var det nok en gang duket for fagbutikk i Kråkerøyveien 50. Én av grunnene til at bedriften har klart seg gjennom så mange tiår er nettopp evnen til å tilpasse seg markedet og tenke langsiktig. Investeringen i varmepumpe skulle vise seg å være en genistrek. Fire år etter at ideen ble til realitet solgte de varmepumper som varmt wienerbrød.

– Etter at det ble besluttet at alle oljefyringsanlegg skal ut innen 2020, har vi hatt en stadig økende mengde henvendelser for varmepumper, forteller Thomas.

Fokuset er nå rettet mot mer miljøvennlige og energibesparende produkter, som varmepumper og solceller.

Far og sønn hadde allerede spesialiserte seg på parabol. Kombinasjonen varmepumper og parabol ble en av Kråkerøy Elektriskes nisjer.

– Her tok vi innersvingen på de store kjedene. Ikke nødvendigvis på pris, men på kunnskap. Pappa var over snittet interessert i parabol. Jeg har ledd mye av mammas fortvilelse over et stadig økende antall nye dekodere hjemme, sier Thomas lattermild.

I dag tilbyr bedriften alle typer elektriske prosjekter, om det skal være ny stikkontakt på kjøkkenet, elektrisk anlegg i nybygg eller store industrielle prosjekter. 

Daniel Skalla er ansvarlig for Varmpepumpeavdelingen, og har gått i lære hos Thomas siden 2004. I dag sørger for at distriktets beboere holder seg varme om vinteren og avkjølt om sommeren.

Lang og tro tjeneste

De første ti årene har vært vellykket for Kråkerøy Elektriske. Bedriften er blitt en hjørnesteinsbedrift. Thomas understreker hvor takknemlige og glade både han og faren var for den lange ansienniteten hos medarbeiderne.

– Naturlig nok er det mange som ikke er hos oss lenger. De har fått nye jobber eller startet for seg selv, og blitt en konkurrent. Men det tåler vi, forteller den drevne elektrikeren. Han legger til at noen også har kommet tilbake etter å ha prøvd noe annet, og det er jo ekstra hyggelig.

Helt siden oppstart har det vært lagt vekk på et godt sosialt miljø på arbeidsplassen. Medarbeiderne skal føle tilhørighet, samhold og trivsel. Det skal være hyggelig å komme på jobb. Thor Arne og Thomas har truffet med dette også. Det er ikke uten grunn at to av medarbeiderne har kalt Kråkerøy Elektriske for sin arbeidsplass i over 35 år.

Daniel Haugen trives godt både på jobb og ute hos kundene.

Gunnar Lundestad har sett flere elektriske installasjoner, skrudd og montert mer enn de fleste. Den energiske 72-åringen er utdannet skipselektriker og automatiker, med kurs innen kjøleteknikk, luftautomatikk og elektronikk. Han har seilt jorden rundt mens han fikset elektroniske problemer på store skip, montert og installert på store bedrifter i Fredrikstad og omegn og undervist fremtidens elektrikere på Glemmen yrkesskole.

– Da jeg begynte i Kråkerøy Elektriske ble jeg tatt godt imot med en gang. Jeg skjønte fort at her kom jeg til å trives, sier han fornøyd mens han retter litt på capsen.

Bedriftens eldste har ingen planer om å legge vekk verktøykassen med det første.

– Nei, noen må jo passe på de yngre. Også trives jeg så godt her jeg, så jeg tenker jeg blir en stund til jeg, humrer Lundestad.

I 1981 flyttet På Kristiansen fra Oslo til Fredrikstad. Han er utdannet elektromontør, og jobber i dag som installasjonssjef på Kråkerøy Elektriske.

– Onkelen min bodde i nærheten av Thor Arne, så jeg ble kalt inn på intervju i november 1981. Jeg hadde jo ti års erfaring fra jobbing i Oslo, så jeg kjente jo bransjen, smiler han.

Han startet i bedriften i januar 1982, og 36 år senere er han fortsatt en del av Kråkerøy Elektriske.

– Jeg har det utrolig bra her. Det er flotte og dyktige kolleger, og et sterkt samhold oss imellom. Vi kunne ikke hatt et bedre arbeidsmiljø. Jeg er heldig som fikk jobbe 16 år med Thor Arne. Da Thomas overtok fortsatte det i samme spor. Han er så lik faren sin på alle måter, og har full kontroll, sier han.

Kristiansen forteller at tidene og bransjen har endret seg i løpet av 36 årene han har vært med. Før var det slik at Thor Arne sendte montørene sine ut på oppdrag, som bestod av jobbing på hus, hytter, industriområder, togstasjoner og brannbiler.

– Elektrikerne var mer allsidig før. Nå er det mer spesialisert. Vi har jo spesialisert oss på eneboliger. Det er et tap for bransjen på mange måter, men teknologien har også gjort faget større. Fordelen er blant annet et høyt antall lærlinger, så faget vårt er populært, sier den drevne montøren. 

Thomas Johansen og Daniel Skalle har det gøy på jobb.

Sorgens dag

Enkelte dager glemmer man aldri. For Thomas er 7.desember 2011 en slik dag. Far og sønn skal jobbe overtid og Thomas venter på faren sin i kontoret til Kråkerøy Elektriske, som ligger vegg i vegg med huset til foreldrene. Da faren ikke dukker opp, tar Thomas turen hjem for å sjekke. Han finner faren sin liggende på sofaen. Livredning blir iverksatt, men livet står ikke til å redde.

– Pappa, min beste venn og læremester var borte. Selve styrmannen på skuta, som alltid utstrålte trygghet, og som jeg alltid kunne gå til. Det var utrolig tøft, forteller Thomas stille.

Nå som kapteinen var borte, overtok Thomas styringen. Han innrømmer gjerne at det var store sko som skulle fylles. Thor Arne sa alltid "trøbbel delt på to er halve problemet, og så løser vi litt etter hvert". Det er et utsagn Thomas og resten av medarbeiderne hos Kråkerøy Elektriske ofte lever etter.

Årene går, og i 2013 er det på tide å fylle bilene med utstyr og flytte på seg igjen. Råbekken er endestasjonen denne gangen. Bedriften har adresse i Stabburveien 24, med større lokaler og mer sentral beliggenhet. På veggen henger også et veiskilt med Kråkerøyveien – naturlig nok. Hverken Thomas eller bedriften glemmer hvor det hele startet.

Opp gjennom årene har flere av medarbeiderne luftet tanken om muligheten til å komme med på eiersiden. I 2015 er det to stykk som griper sjansen: Daniel Skalle og Jonas Nilsen. Begge er unge og fremadstormende elektriker med sterk lojalitet til familiebedriften. De eier 9,8 prosent hver, mens kremmersønnen Thomas sitter på de resterende prosentene. 

Skal du bli god på en ting, må du øve mer enn konkurrenten!

Thor Arne Johansen

For Kråkerøy Elektriske har det alltid handlet om å sette kunden i fokus. De lever etter mottoet "Blir De fornøyd, er vi fornøyd". Med service i forsetet blir også noen av oppdragene av den spesielle sorten.

Thomas ler godt mens han husker tilbake på mange artige hendelser og oppdrag.

– Vi ble oppringt en julaften av en fortvilet mann i Rakkestad som ikke fikk tak i noen elektrikere. Løsningen ble å sende sikringer med taxi til Rakkestad, slik at kunden fikk stekt steika si. Julaften ble en suksess, og alle ble mette og fornøyde, konstaterer han.

Kråkerøy Elektriske er fremdeles en familiebedrift, med 36 lokalkjente ansatte som utfører alt fra enkle serviceoppdrag til store prosjekter.

Fra 2000 til 2018 opplevde Kråkerøy Elektriske store endringer og omveltninger. Nye produkter, medarbeidere og kunder kom til, oppdragsmengden økte og de opplevde sorg da grunnleggeren gikk bort. Stryken fant de i hverandre – og gleden av å jobbe i en solid bedrift.

Hvordan ser fremtiden ut for Kråkerøy Elektriske? Det kan du lese om i morgendagens utgave. 

Kråkerøy Elektriske AS

• Kråkerøy Elektriske AS ble etablert av Thor Arne Johansen i 1978.
• Siden den gang har vi ekspandert fra 2 til 36 ansatte.
• Vi er godkjent lærebedrift.
• Vårt motto: Er Du fornøyd – er vi fornøyd
• Din lokale elektriker siden 1978.
• Gjennom årene har Kråkerøy Elektriske AS etablert seg i markedet med et bredt fagområde innen:
- Prosjekt
- Smarthus
- Bolig
- Næringsbygg
- Industri
- Termografi
- Reklame/belysning
- Service
- IK (Intern kontroll)
- Varmepumper

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet