Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Gratulerer med 40 år i elektrikerbransjen!

En fremtidsrettet elektriker - med mye spennende på gang!

Annonse fra Kråkerøy Elektriske AS

Kråkerøy Elektriske så dagens lys i 1978. Eventyret begynte i en garasje, og i dag holder bedriften hus på Råbekken. Fra oppstart og frem til i dag har bedriftens medarbeidere stått samlet gjennom gode og mindre gode tider. Bedriften har alltid hatt evnen til å tilpasse seg markedet. Nå har de blikket rettet mot fremtiden!

I dag har Kråkerøy Elektriske 36 energiske og meget kompetente medarbeidere, som hjelper deg med alle typer elektriske prosjekter. Enten du trenger ny stikkontakt på kjøkkenet, elektrisk anlegg i nybygg eller store industrielle prosjekter, påtar de seg gjerne oppdraget.

På oppdragslisten står blant annet flere leilighetsprosjekter. I disse dager er det oppstart av trinn 3 på Trekjøråsen på Kråkerøy. Et prosjekt med totalt 96 leiligheter.

En rekke andre boligprosjekter er i sving, og leveres fortløpende. Næringsbygg er under utføring og industri og rammeavtaler er en del av hverdagen.

Den 40 år gamle bedriften tilbyr også termografi av det elektriske anlegget og kontroll av større el-tavler i forhold til dokumentasjon av belastninger over tid og tiltak som må utbedres.

Internkontroll til bedrifter er et lovpålagt krav, og bedriften har en egen medarbeider, Knut Jørgensen, som kjører ut og dokumenterer eventuelle avvik. Han hjelper også til med utbredelse i etterkant på bakgrunn av rapporten som lages.

Alle hus kan bli smarte. Det eneste du trenger er internett, strøm, en liten smarthub og en app. Samt en godkjent montør fra Kråkerøy Elektriske!

Smarthus dreier seg om sikkerhet, komfort og en enklere hverdag. Et lavere strømforbruk gjør at huseier også sparer miljø og penger, så med Smarthus får du en fin bonus i tillegg.

Elektrikerne fra Kråkerøy Elektriske installerer et system som du senere kan bygge på med komponenter du kjøper selv; smarte lyspærer, brytere, termostater og dimmere. 

– Smarthus er kommet for å bli, og etterspørselen er økende, forteller Thomas Johansen, daglig leder.

It's a Sign - Kråkerøy Elektriske egen avdeling for reklame og belysning. Nylig har de levert alle innvendige og utvendige skilt på Johnny Rockets på Storo.

Nå får også söta bror hjelp

Nordmenn er glade i solen, og uansett hva vi mener om mørke høst- og vinterkvelder, så skinner solen faktisk året rundt. Solen er den største og reneste energikilden vi har, og den skinner nok til å gi et betydelig strøbidrag til både boliger og næringsbygg.

Kråkerøy Elektriske stod lenge på perrongen, men nå har de gått om bord på toget, og tilbyr komplette anlegg for solenergi i samarbeid med Norgeseliten. Anlegget består av paneler, montering og tilkobling til sikringsskapet.

Hverdagen er hektisk for de 32 ansatte og 4 lærlingene. Daglig er de ute på serviceoppdrag hvor de bistår distriktets kunder med strømstans eller små oppdrag. Det installeres en ny stikkontakt til kaffemaskinene, fikses på utelys som ikke virker lenger og sikringer som ryker blir reparert.

– Vi er en lokal bedrift med det lille ekstra, og vi påtar oss alle jobber fra enkle serviceoppdrag til store prosjekter, sier Thomas.

Når servicebilen fra Kråkerøy Elektriske svinger inn i oppkjørselen din, vet du at montøren bak rattet har høy kompetanse og fikser problemet. Selskapet lever etter mottoet "Er Du fornøyd – er vi fornøyd". Ingen av montørene gir seg før kunden er fornøyd, og det gir gode tilbakemeldinger, en stadig økende kundebase og en rekke oppdrag.

Skiltene har utviklet seg siden 1980-tallet. Kråkerøy Elektriske på opprettet en egen avdeling, It’s a Sign, med fokus på reklame og belysning.

For to år siden opprettet bedriften også en egen avdeling, It’s a Sign, for reklame og belysning.

– Nå har vi akkurat vært i Oslo, på nyåpningen av Johnny Rockets på Storo, som er den andre restauranten i Norge. Her har vi levert alle innvendige og utvendige led-skilt i henhold til deres konsept, sier Thomas fornøyd.

Reklame- og belysningsavdelingen har fått en rekke leverandreoppdrag og franchiseavtaler i Norge og Sverige. Som følge av den økende ordremengden i dette segmentet har Thomas tatt autorisasjonspapirer for Sverige. Under Kråkerøy Elektriske leverer de nå totalpakker til søta bror.

– Vi kan melde opp jobber, utføre jobber og håndtere hele leveransen utover led-skilt, foliering og annen reklame, sier Thomas entusiastisk.

- Hyttefolk i grenseliggende strøk har allerede kontaktet oss for større og mindre oppdrag hos söta bror, legger han til.

Nå utvider de også avdelingen It’s a Sign, og søker etter en ny medarbeider fra og med 2019. 

Vår strategi de neste årene er lagt, og vi har noen trumfkort i lomma

Thomas Johansen, daglig leder

Et generasjonskifte på kontoret til installasjonsjefen

Det er ikke bare på produkt- og oppdragssiden Kråkerøy Elektriske gjør endringer. Også internt skjer det forandringer. I 2019 trer Thomas av som faglig ansvarlig, og Daniel Haugen overtar det faglige ansvaret, og vil fungere som installasjonssjef. Han trer inn i rollen etter Pål Kristiansen, som frem til i dag har koordinert de store prosjektene.

Haugen har vært i Kråkerøy Elektriske siden 2003. Han har lang erfaring og bred kompetanse innen elektrikerfaget. Den kommende installasjonssjefen er utdannet automatiker, elektriker og har tatt teknisk fagskole, med installasjonspapirer i orden.

– Jeg trives veldig godt hos Kråkerøy Elektriske. Ellers hadde jeg ikke blitt så lenge, smiler han.

Oppdragene har bestått av å jobbe på eneboliger, leilighetskomplekser, barnehager og omsorgssentre. Fra neste år vil mesteparten av arbeidsdagen bli tilbrakt på kontoret hvor han skal prosjektere og tegne jobber.

– Siden Daniel overtar som faglig ansvarlig vil jeg få frigjort mer tid til ytterlige ekspansjon av bedriften. Ikke minst får jeg tettere oppfølging av vår kundeportfølje i Kråkerøy Elektriske AS. Jeg trives utmerket med salg og målsetninger i form av resultat, sier Thomas. 

I tredje eller fjerde kvartal i 2019 overlater Pål Kristiansen (t.v.) stafettpinnen og kontrollen til den nye installasjonsjefen, Daniel Haugen. Dokumentasjonspapirene har endret seg en del siden Kristiansen skrev ut sin første på 80-tallet.

Noen trumfkort i lommen

Han forteller også at bedriften har et spennende Båtprosjekt på gang. Dette er i samarbeid med en lokal båtbygger som leverer båter til en skipsreder. I Sverige utfører de service på vindmølleparker.

– Du kan vel si at det blåser rundt Ørjan, Magnus og Morten, som er våre menn på disse oppdragene, humrer Thomas.

Han legger ikke skjul på at det er kombinasjonen av gode og dyktige kolleger og et godt arbeidsmiljø at de sammen har funnet resepten på at de lykkes i en bransje hvor konkurransen er beinhard.

– Jeg er også ydmyk og takknemlig for den tilliten disse fantastiske kollegene har gitt meg etter min fars bortgang. Det er ingen tvil om at det er hel ved i gangene her i Stabburveien 24. Daniel Skalle og Jonas Nilsen kom inn på eiersiden i 2016. Daniel har ansvar for Varmepumpeavdelingen og Jonas fungerer i dag som Bas montør. Han tar også teknisk fagskole og sikter seg inn på installatørpapirene. Vår strategi de neste årene er lagt, og vi har noen trumfkort i lomma, humrer Thomas.

Kråkerøy Elektriske er en installatør utenfor boksen. De er en familiebedrift som er blitt en av Fredrikstads hjørnesteinsbedrifter.

Det er ikke uten grunn bedriften nå feirer 40 år! 

Ny installasjonsjef: Daniel Haugen

Født: 1982
Fra: Skjærviken, Fredrikstad
Utdannelse: Automatiker, elektriker og teknisk fagskole med installatørpapirer
Ansatt siden: 2003
Beste med jobben: De trivelige kollegene

Kråkerøy Elektriske AS

• Kråkerøy Elektriske AS ble etablert av Thor Arne Johansen i 1978.
• Siden den gang har vi ekspandert fra 2 til 36 ansatte.
• Vi er godkjent lærebedrift.
• Vårt motto: Er Du fornøyd – er vi fornøyd
• Din lokale elektriker siden 1978.
• Gjennom årene har Kråkerøy Elektriske AS etablert seg i markedet med et bredt fagområde innen:
- Prosjekt
- Smarthus
- Bolig
- Næringsbygg
- Industri
- Termografi
- Reklame/belysning
- Service
- IK (Intern kontroll)
- Varmepumper

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet