Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Gratulerer med 40 år i elektrikerbransjen!

Det var en gang en elektriker...

Annonse fra Kråkerøy Elektriske AS

Vi skrur tiden tilbake til 1978. Mens middagen putrer på stekeovnen og høstmørket sniker seg inn over hustaket, sitter ekteparet Thor Arne og Karin Marie Dahl Johansen i den lune stuen. Praten går livlig om fremtiden, og de leker med tanken om å etablere et elektrikerfirma.

Før middagen er fortært, har ekteparet bestemt seg. Ikke lenge etterpå var Thor Arne Johansen Elektriske en realitet. Oppstartstedet var garasjen hjemme i Festningsveien 4 på Glombo.

Thor Arne var ikke ukjent med faget. Han var tidligere operatør i en Fredrikstadbedrift, og deretter inspektør i Onsøy El-verk.

Den drevne elektrikere fikk snart en rekke faste kunder, og en stadig økende mengde oppdrag fra Kråkerøy, Fredrikstad og Hvaler.

To år etter oppstarten så Thor Arne seg nødt til å pakke sammen utstyr og kontormateriell og flytte til Kråkerøyveien 19. Her delte han lokaler med rørlegger Sigurd Helgesen.

De to innovative håndverkerne fant ut at de kunne være enda mer effektive om de avlastet hverandre. Mens den ene var ute på oppdrag, produserte eller foretok befaringer, avlastet den andre med å svare på telefoner. Siden kalenderåret nå viser 1980, var det ikke bare å legge inn en mobiltelefon på pulten hos hverandre. Et hull i veggen var løsningen på problemet: Dermed var det bare å strekke seg inn i det andre rommet, og svare på innkommende samtale.

– Dette er et av mange gode barndomsminner, forteller Thomas Johansen, sønn av Thor Arne og Karin, og daglig leder. 

Mens far og mor var travelt opptatt med å fikse elektriske problemer for beboerne i distriktet, tilbragte han dagene i Smertulia barnehage som lå rett ved kontoret.

– Det hendte at barnehagetante Sofie fulgte meg bort til kontoret etter endt dag i barnehagen. Mine foreldre var hektisk opptatt, og lettere overarbeidet, med å bygge opp bedriften, mimrer han.

Tiden går, og det er tid for nok en gang å flytte på seg. I 1981 etablerer firmaet seg i Kråkerøyveien 50, og i 1982 bytter bedriften navn til Kråkerøy Elektriske AS. Et navn de bærer med stolthet den dag i dag. 

Fra gamle tider. Karin Marie Dahl Johansen og Thor Arne Johansen startet Kråkerøy Elektriske AS i 1978. Da var navnet "Thor Arne Johansens Elektriske".

Født og oppvokst i bransjen

Nå har navnet Johansen blitt kjent i distriktet, og beboerne vet at han leverer solid arbeid. Flere og flere oppdrag ender opp på pulten, og telefonen ringer støtt og stadig. For å imøtekomme alle henvendelsene, ansetter Thor Arne flere elektrikere, deriblant Pål Svendsen som læregutt i 1980. Pål Kristiansen ble ansatt som montør i 1981, og Per Bellmann blir med på laget i 1984. Jon Erik Andreasen og Knut Jørgensen kom inn som læregutter i henholdsvis 1985 og 1986.

- Det fantastiske med de overnevnte gutta er at alle fortsatt bidrar hos Kråkerøy Elektriske i dag. Dessverre mistet vi Pål Svendsen, som døde så altfor tidlig på grunn av sykdom i 2016. Vi savner den gode latteren til Pål. Han var en fantastisk fagmann og person, forteller Thomas. 

Han forklarer at resepten på en slik ansiennitet er skapt i fellesskap, med respekt for hverandre og takhøyde. 

Montørstaben bærer også preg av medarbeidere med lang ansiennitet: Gunnar Lundestad kom med på laget i 1987, Svein Eliasen og Morten Johansen i 1989. I 1997 ble montørlaget utvidet med Bjørn Sannes og Atle Gundersen, mens Asic Edin ble ønsket velkommen i 2000. Daniel Skalle gjorde entre i 2004, og flere kompetente montører har funnet veien inn i varmen hos Kråkerøy Elektriske mellom 2005 - 20018. 

Året 1987 ble bedriften en ekte familiebedrift da Thomas gjorde sin innmarsj. I en alder av 14 år startet han på lageret, og fikk rollen som læregutt. Deretter gikk det slag i slag, med elektrikerutdanning, fagbrev og teknisk fagskole.

– Jeg hadde vel ikke noe valg, født i bransjen som jeg er. Da jeg skulle utdanne meg, var elektrikere det naturlige valget. De første årene var en flott tid. Med Thor Arne og god 80-talls musikk fra høytalerne, utførte vi reparasjoner og installasjoner på løpende bånd, både hos private og bedrifter, smiler Thomas.

Rørlegger Sigurd Helgesen og elektriker Thor Arne Johansen delte lokaler i Kråkerøyveien 19.

Takket være lojale samarbeidspartnere og leverandører runder Kråkerøy Elektriske 10 år. Thomas trekker gjerne frem noen av bidragsyterne; Byggmester Hans Petter Hovelsen, Jan Erik Zachariassen, maler Svein, byggmester Rolf Andreassen og rørlegger Sigurd Helgesen. Alle hjalp de til med å fylle ordrebøkene, som igjen la grunnlaget for et firma som nå feirer 40 år!

Et nytt tiår står for døren. Rottehale, hockeysveis, genseren knyttet rundt halsen og steinvaskede jeans forsvinner. Kråkerøy Elektriske utvikler seg i takt med kravene hos befolkningen på 90-tallet. De inngår boligavtaler med Block Watne og Mesterhus, som igjen fører til enda flere ansettelser.

– Butikkdrift var lenge en del av Kråkerøy Elektriske i Kråkerøyveien 50. Her hadde vi agentur i Østfold Pacto San utedo, et fantastisk produkt som skulle erstatte utedoen hos hyttefolket. Kombinert med dette så leverte vi mye sunwind solcelle-pakker til hyttefolket, forteller Thomas.

Vi må sannelig stå på!

I 1998 startet de Kråkerøy Elektriske handel på Glommen brygge, og de ble også medlem av El-kjeden. Nå skulle det satses på parabol-TV og hvitevarer, og produktene solgte godt på Kråkerøy og Hvaler. For første gang siden oppstart merker Kråkerøy Elektriske en nedgang.

– Vi klarte ikke helt å konkurrere med de store kjedene. Jeg møtte veggen, og ble syk som følge av lange arbeidsdager over mange år. Når du driver for deg selv så er det en risiko med alt du gjør. Vi valgte å kaste inn håndkleet. Ikke fordi vi ikke hadde troen på Kråkerøy Elektriske Handel, men vi fikk et tap på 1,6 millioner. Da knirket det i skuta, og vi måtte kutte kostnader. Lønnsomhet er jo selve livsgrunnlaget til en bedrift, forteller Thomas.

Thor Arne, Thomas og resten av teamet på Kråkerøy Elektriske er ikke de som gir seg når de møter motgang. Ingenting kommer av seg selv. For som Thomas sier: Vil vi frem i verden må vi sannelig stå på!

Hvordan gjengen hos Kråkerøy Elektriske taklet motgangen og fikk gnisten tilbake i firmaet, kan du lese i morgendagens utgave. 

20-års jubileums sang

Ja, så er tiden inne for en etterlengtet fest
hvor hver og en selvfølgelig får rang som hedersgjest.
At
Kråkerøy Elektriske kan feire litt i kveld
er kun fordi hver en av oss er "stødige som fjell".
Det e’kke lett å drive som elektriker iblant
når man på tross av mas og stress må føre seg galant.
For kunden – som har alltid rett – skal helst bli rett fornøyd
og ikke se at "trikkerens" tålmodighet er tøyd.


Ja, det var utpå Glombo og i Festningsveien der
at firmaet så dagens lys blant bjørk og furutrær,
og ingen tingen kommer av seg selv, vi sa som så:
"at vil vi fram i verden må vi sannelig stå på"!
Og boden ble kontor – og i garasjen uten strøm
sto Tajen sjefen sjøl og skrudde tavler som en drøm.
Ja stusselig, det kan man si, men ensomme? – Å nei,
en dag kom selv en rotte inn og ville varme seg.


Men så en dag så fant de ut at dette ble for trangt
og lesset alt i bilen inn og flyttet ganske langt.
Til Kråk’røyveien søtten – og til Helgesens butikk,
med ute-do i bakgård’n og med økende trafikk.
Ja, kundene ble fler og fler og presset stadig på
og vi fikk nesten magesår fordi vi var for få.
Nei, noe måtte gjøres – kanskje få vårt eget hus
- en dag så var det greit – vi flyttet inn med mann og mus.


Og siden har vi trives i vårt lille "dynasti"
- om Kråk’røyveien femti er det bare godt å si.
Og gjengen er blitt større, og av oppdrag er det nok,
og alle har bevist at sammen løfter vi en flokk.
Hva gjør vel det om man iblant går inn til feil adress
om bare kunden får bevist at trikker’n er no’ tess.
"Er De fornøyd – er vi fornøyd" - vårt motto er klart,
og at vi trygt kan bruke det, det har vi fått erfart. 

Kråkerøy Elektriske AS

• Kråkerøy Elektriske AS ble etablert av Thor Arne Johansen i 1978.
• Siden den gang har vi ekspandert fra 2 til 36 ansatte.
• Vi er godkjent lærebedrift.
• Vårt motto: Er Du fornøyd – er vi fornøyd
• Din lokale elektriker siden 1978.
• Gjennom årene har Kråkerøy Elektriske AS etablert seg i markedet med et bredt fagområde innen:
- Prosjekt
- Smarthus
- Bolig
- Næringsbygg
- Industri
- Termografi
- Reklame/belysning
- Service
- IK (Intern kontroll)
- Varmepumper

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet