Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Bertel O. Steen feirer 40 år:

Denne gjengen i Fredrikstad har satt både omsetnings- og salgsrekord

Annonse fra Bertel O. Steen Fredrikstad

Beskjeden: Daglig leder, Joakim Larsen, vil egentlig ikke stille opp på bilde, men lar seg til slutt overtale. Han trives best i bakgrunnen og vil helst gi oppmerksomheten til sine ansatte. (Foto: Kjell-Kristian Sikkeland)

Den populære bilforhandleren i begynnelsen av Dikeveien har mye å være fornøyde med.

– I fjor omsatte vi for 335 millioner kroner og solgte 1100 biler. Det er rekord, smiler daglig leder Joakim Larsen fornøyd.

Bertel O. Steen Fredrikstad

Startet opp i 1978 på Råbekken. Flyttet til lokalene Dikeveien i 1991. 

Har agentur på Peugeot og Mercedes-Benz.

Selger både nye og brukte biler. 

Fikk lastebilverksted i 1993. 

Har egen varebilavdeling der de har stor suksess med å spesialtilpasse bilene for kundene sine. Her selges alt fra minibusser, spesialtilpassede varebiler og vanlige håndverkerbiler. Varebilselger Per Øyvind Eriksen elsker en utfordring!

Han styrer skuta med 45 ansatte, det har han gjort i tre og et halvt år. Men han har vært innenfor dørene lengre enn som så.

– Jeg har jobbet her i 21 år, og begynte som selger. Det hender jeg selger biler fremdeles, men det har jeg egentlig ikke tid til, ler han.

– Hvorfor har du blitt værende her i så mange år?

– Jeg vokste opp på en bensinstasjon, så interessen for biler har alltid vært der. Og her har jeg trivdes godt både blant merkene og kollegaene mine, resonnerer han.

Og han er ikke alene om å trives i jobben sin. Det er i grunnen svært lite gjennomtrekk hos Bertel O. Steen, og det begynner å bli en god del ansatte med høy ansiennitet. 

Kirsti Magnussen er en av dem som har vært hos Bertel O Steen lengst, kun én har lengre ansiennitet enn henne.

– Jeg har vært her i 34 år, jeg. Og jobben blir bare bedre og bedre! smiler hun bak disken i fronten av lokalene. 

Kjører sin 25. Peugeot

Et vitnemål for forhandleren dukker opp i form av en stamkunde, Per J. Overen. Han kjører for tiden rundt i en rød Peugeot 3008, den 25. Peugeoten i rekken.

– Jeg har hatt 27 biler i mitt liv, og kun to av dem har vært andre merker enn Peugeot. Dem har det vært bare tull og skruing med, så det slutta jeg fort med. Jeg har faktisk aldri behøvd å sette igjen en Peugeot i veikanten, erklærer Overen. 


Jeg har hatt to andre biler enn Peugeot, men dem har det bare vært rot og skruing med.

Per J. Overen

Spesielle skilter: Ved alle bilene har nummerskiltet, tilfeldigvis, hatt tilknytning til Per og familien på et vis - gjerne i form av årstall av betydning. Denne gangen tok det litt tid å finne meningen, men til slutt så han det. Om du summerer tallene blir summen 25 - og denne bilen er hans tjuefemte Peugeot. I hånden holder han nøkkelringen fra sin aller første Peugeot. (Foto: Kjell-Kristian Sikkeland)

Overen har virkelig testet bilene sine også, på sine tusenvis av mil gjennom Europa på bilferier. Bare i år kjørte han og kona over 650 mil til, fra og rundt i Frankrike.

– Blir du aldri lei av å kjøre? spør vi.

Svaret kommer kontant:

– Nei. Aldri.

Overrekkelse: Her ser vi salgssjef Kjell-Kristian Sikkeland overrekke blomster og bil til stamkunde Per Overen i sommer. Denne røde SUV-en er hans tjuefemte Peugeot. (Foto: Arkiv)

Fredrikstads mest populære bil

Og bilen Overen kjører rundt i byen, og Europa, med er ingen tilfeldig valgt bil. Bilen er nemlig den aller mest populære bilen uten stikkontakt i Fredrikstad for øyeblikket.

– Peugeot 3008 er helt i toppen i Fredrikstad. Som merke holder Peugeot andreplassen av totalsalget på nybil i byen. Mercedes ligger på en fjerdeplass, som også er veldig sterkt, forteller daglig leder, med en anelse av stolthet. 

Mercedes har blitt folkelig

Mercedes har tradisjonelt vært en bil for dem med fyldige lommebøker, men Larsen mener at merket nå er langt mer tilgjengelig enn før.

– Mercedes har økt modellspekteret sitt, og har nå veldig mange ulike, og mer folkelige modeller. Det kommer også spennende nyheter på løpende bånd, blant annet deres første hel-elektriske SUV kommer i 2019. 

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet