Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

En av byens minste bilforhandlere:

– Vi ser stor verdi av å ha en lærling hos oss

Annonse fra Auto Råbekken

Staben teller kun tre ansatte, inkludert daglig leder. Auto Råbekken er likevel ikke å tvil om at det er helt riktig av dem å bruke mye tid og ressurser på å ha lærling Mentor Dibrani hos dem.

Gunnar Vignes er mannen som leder den lille gjengen på Auto Råbekken. De holder til i Råbekksvingen i et bygg av beskjeden størrelse sammenlignet med mange av de andre bilforhandlerne i området.

LEDER: Det er Gunnar Vignes som leder Auto Råbekken, med tre ansatte i tillegg til seg selv. (Foto: Christine Heim)

– Vi er jo fremdeles ganske nyoppstartet, og har drevet i omtrent to år totalt nå. Vi begynte først med kun bruktbil, men fikk agentur på Hyundai i slutten av 2016.

Han tror kundene nyter godt av at de er mindre.

– Jeg tenker at siden vi er relativt små kan vi yte litt ekstra service, og få et mer personlig kundeforhold. Vi er konkurransedyktige på alle områder, og vi streber etter å yte best service, sier han og fortsetter:

– Det er jo fornøyde kunder man lever av! Vi har flere ganger fått høre av kundene våre at de oppsøker oss fordi venner eller familie har brukt oss og vært fornøyde. Det er vi glade for.

Les mer om Hyundais modeller her!

Ved å ha lærling har vi muligheten til å forme vår egen mann, og han gjør allerede god nytte for seg her hos oss.

Mats Herstad

MECA: Gaute skrur på bil, mens verkstedssjef Mats følger med. Auto Råbekken har byens eneste Meca-verksted. (Foto: Christine Heim)

Viktig med lærlinger

Tross at de kun er tre ansatte, har Gunnar valgt å ta inn en lærling fra august i år. Den heldige er Mentor Dibrani, som gjennom det foregående året har vært her én dag i uken på praksisplass. 

Dibrani skal bli bilmekaniker, og har mye å lære av servicesjef Mats Herstad og mekaniker Gaute Kristiansen.

– Det å ha lærling krever en god del jobb fra oss, spesielt med tanke på oppfølging. Siden vi er små, kan det til tider være utfordrende, forteller Mats, mens han viser oss rundt i verkstedet.

– Men det er verdt det, absolutt. På den måten har vi muligheten til å forme vår egen mann, og han gjør allerede god nytte for seg her hos oss. Det er ikke alt han kan gjøre alene, men han har blitt kastet i det. Det er den eneste måten å lære på, sier han og understreker at lærlingen alltid skal få god opplæring i nye ting. 

– Jeg lærer mye, og det er morsomt å få prøve meg selv, bekrefter Mentor beskjedent. 

Eneste Meca i byen

Verkstedet der Mentor skal lære de mange mekaniker-kunstene er det eneste av sitt slag i Fredrikstad.

– Vi har byens eneste Meca-verksted. Det betyr at vi kan ta inn alle bilmerker hos oss, forteller Mats og Gaute. 

Denne dagen er det travelt. Det står tre biler inne på verkstedet, tilfeldigvis er alle tre av merket Hyundai. Den ene får god behandling av Gaute, som er i full gang med å bytte hjullager. 

– Nå rengjør han delen for rust før han kan sette på plass nye deler, forklarer Mats. 

Gaute er godt inne i arbeidet, med vernebriller og hørselvern, så vi lar de to jobbe videre.

Du kan lese mer om Meca her.

Auto Råbekken

Råbekksvingen 2, 1617 Fredrikstad

Man, tirs, ons, fre: 9-17

Torsdag: 9-19

Lørdag: 10-14

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet