Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Denne forhandleren kjører den ekstra mila for kundene sine

– Service som dette skal du lete lenge etter

Annonse fra RSA Bil Fredrikstad

Sissel Moltzau bor i Oslo, jobber i Asker og kjøper bil i Fredrikstad. Begrunnelsen ligger i det gode forholdet til selgerne hos RSA Bil Fredrikstad og den ekstra gode servicen de gir.

Service: Når Sissel skal ha bilen sin på service i Fredrikstad, kommer Richard på døra i Asker og plukker opp bilen hennes. Samtidig får hun en lånebil mens bilen er på service. (Foto: Privat)

- Jeg har ikke opplevd å få samme service som hos RSA Bil noe annet sted. De gjør det på den gammeldagse måten og gir folk personlig og gjennomgående god oppfølging, forteller Sissel på telefon fra Oslo.

Det har blitt 15 år siden Sissel Moltzau jaktet på drømmebilen - en ny Fiat 500 med en gammeldags farge. Den fant hun i Fredrikstad, hos RSA Bil.

- Min limegrønne Fiat var starten på mitt forhold med RSA Bil Fredrikstad. De var så hyggelige, så personlige og så serviceminded at jeg aldri har vurdert å flytte kundeforholdet mitt noe annet sted.

- Det er nok vi som er uvanlige

Sissel har nettopp sendt avgårde en melding til Richard Reinhoff hos RSA Bil Fredrikstad og spurt om å få en lånebil når hennes skal på service i Fredrikstad senere i uka. Selvfølgelig, skrevet med syv utropstegn bak, er svaret hun får.

Serviceminded: Salgskonsulent Richard Reinhoff kjører land og strand rundt for å levere biler. Nylig var han en tur i Bergen blant annet. (Foto: Christine Heim)

- Det er dette som gjør det så fantastisk. Richard bor i Asker, så han pleier å plukke opp bilen min når den skal på service i Fredrikstad og leverer den når den er klar, sier Sissel.

På spørsmål om dette er vanlig å gjøre for kundene sine, svarer Richard:

- Vi er opptatt av at kundene skal få et så bekymringsfritt forhold til bilholdet sitt som mulig, derfor tilbyr vi den servicen til noen når vi ser at det klaffer. Jeg tror nok ikke det er så vanlig, det er nok heller vi som er litt uvanlige, smiler Richard lurt. 

Godt team: Hos RSA Bil jobber alle på lag. Fra venstre: Hermod Strømnes Johnsen (daglig leder), Aleksander Hunn (delelageransvarlig), Susann Gretland (kundemottaker), Thomas Faye Lund (nybilansvarlig) og Svein Tore Nilsen (bruktbilansvarlig). (Foto: Christine Heim)

Sissel har vært så fornøyd med RSA Bil Fredrikstad at hun har tipset venner andre steder i landet om denne forhandleren. Blant annet ordnet hun en kunde i Bergen, og da var det ikke annet å gjøre for Richard enn å sette seg i bilen.

– Ja, når slike henvendelser kommer må vi svare. Jeg kjørte bilen over fjellet til Bergen og tok flyet hjem igjen samme dag!

De gjør det på den gammeldagse måten og gir folk personlig og gjennomgående god oppfølging

Sissel Moltzau, kunde hos RSA Bil Fredrikstad

Problemløseren i hverdagen

RSA Bil gir deg trygt bilhold

RSA Bil ble etablert i 1936 og er en landsdekkende kjede med 11 forhandlere

Forhandler av Suzuki, Isuzu, Fiat, Alfa Romeo og Jeep

Stort utvalg bruktbiler

Autorisert merkeverksted, også for bobiler basert på Fiat-chassis

RSA BIL er medlem av Norsk Bilbransjeforbund (NBF), noe som gjør at vi sikrer deg en trygg handel ved bruktbilkjøp. Alle våre bruktbiler leveres med NBF original tilstandsrapport, og med garanti fra forhandler.

For daglig leder hos RSA Bil Fredrikstad, Hermod Johnsen, har bil vært en del av livet helt siden barndommen på grunn av en far som også jobber i bilbransjen. Nå er det 12 år siden han tok over RSA Bil Fredrikstad, og han kan fortelle at salget av Suzuki går så det suser i Fredrikstad.

- Vi har alltid solgt mye Suzuki her, men i dag har vi over dobbel så høy markedsandel som resten av landet, sier Hermod.

Hva kommer det av?

- Jeg tror det kommer av at vi gjør en god jobb. Vi er problemløsere i kundens hektiske hverdag og gjør mer enn å selge biler. En viktig del av vår jobb er å være frampå og følge opp kundene våre i etterkant. Blant annet sender vi ut bursdagskort, julekort og tilbyr ting som gratis hjulskift og temakvelder. 

Fornøyde kunder snakker sammen

Fredrikstads mest solgte pick-up, arbeidshesten Isuzu, er en av biltypene teamet hos RSA Bil selger mye av. Lars-Erik Johansen har vært kunde i 16 år. Han er driftsteknikker og driver med service på pumpestasjoner og hytter, og han klarer seg ikke uten Isuzu. 

Fornøyd kunde: Lars Erik Johansen har handlet bil hos Svein Tore Nilsen og RSA Bil Fredrikstad i 16 år. Han kommer fortsatt tilbake enten det er for å kjøpe bil til jobben eller til privat bruk. (Foto: Christine Heim)

- Isuzu er ideell for meg i jobben min. Jeg er avhengig av å komme meg fram og trekke tungt. Hos RSA Bil føler jeg meg veldig godt ivaretatt, forteller Lars-Erik og henvender seg til Svein Tore Nilsen som han har hatt som kunderådgiver i alle år.

Lars-Erik kjøper også privatbil av Svein Tore, og han er ikke redd for å snakke med andre om RSA.

- Du vet, fornøyde kunder snakker sammen. Jeg har snakka med flere om RSA, så faren min har akkurat kjøpt sin fjerde Suzuki nå.

Og er kunden fornøyd, da er Svein Tore også fornøyd.

- Det viktigste i min jobb er jo nettopp det å ha fornøyde kunder. Kunsten er ikke å selge bilen, men å ta vare på kunden i ettertid, avslutter Svein Tore.

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet