Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

En allsidig entreprenør med kompetanse og erfaring

Annonse fra Roar Steen Edvardsen Entreprenørforrening AS

Første kapittel i historien om Roar Steen Edvardsen Entreprenørforrening AS ble skrevet i 1971. Så kom sønnen Thomas med på laget. Sammen driver de en solid og allsidig firma, med lang erfaring og bred kompetanse.

Roar Steen Edvardsen Entreprenørforrening AS

Adresse
Øraveien 13B, 1630 Gml. Fredrikstad

Roar Steen Edvardsen grep muligheten da industrien på Øra hadde behov for å sette bort ulike oppdrag knyttet til driften og bygningsmassen.

I 1971 etablerte han Roar Steen Edvardsen Entreprenørforrening AS, som fortsatt har base på Øra.

Det manglet ikke på oppdrag, som inkluderte både graving, lossing, grunnarbeid og riving. Bedriften vokste, både i størrelse og omsetning. Rykte om den serviceinnstilte og løsningsorienterte bedriften spredde seg raskt utenfor Øras grenser. Snart var bedriften engasjert av andre bedrifter i området.

Siden 1989 har også sønnen Thomas vært en del av bedriften. Han har rollen som daglig leder.

– Vi er fortsatt engasjert i oppdrag på Øra. De siste årene har vi jobbet på området der Fredrikstad Seafoods etablerer seg med store fisketanker, sier Thomas.

Oppdraget har vart over flere år, og er et stort prosjekt for entreprenørfirmaet.

– Det er et spesielt oppdrag med veldig mye rør som skal legges. Blant annet skal det hentes vann fra helt oppe ved Isegran, så det er mye graving, fortsetter han. 

Bjørn Weberg, Thomas Steen Edvardsen og Even Moldestad (f.v.) er i full gang på området hvor Fredrikstad Seafoods etablerer seg på Øra.

Erfaring og kompetanse gir allsidige oppdrag

I dag er det 26 ansatte, hvorav flere er stasjonert ute hos kundene. De er knyttet til transport, masseforflytning eller spesialoppdrag. Firmaet har også med seg en lærling samt at de tar inn elever på utplassering.

Daglig leder forteller at de fleste oppdragene utføres i Fredrikstad, Sarpsborg, Ås og Ski.

– Vi prøver å holde oss på denne siden av Oslo. Det blir mest lokalt siden transport av utstyr og personell koster tid og penger. Det mangler ikke på oppdrag så vi er fornøyd på rett side, smiler Thomas.

Entreprenørfirmaet er en servicebedrift som utfører det meste. De har spesialisert seg på lossing av båter, og utfører tjenester for en rekke bedrifter på Borg Havn. Faste oppdrag fra Denofa sysselsetter de ansatte når soyabønner losses fra en båt en gang i måneden. Bare dette oppdraget tar fem-seks dager.

Andre oppdrag inkluderer store rive- og saneringsoppdrag, som alltid utføres etter forskriftene. Under slike oppdrag tas det hensyn til det ytre miljøet i fokus slik at omgivelsene ikke blir unødvendig belastet med støy og støv. De påtar seg både små, store og kompliserte rivejobber, både innvendig og utvendig.

Den store maskin- og utstyrsparken er også tilgjengelig for utleie for entreprenørbransjen. Utstyret som leveres ut er alltid i topp stand. De leverer gjerne på døra om det er ønskelig fra kundens side.

Flere av regionens store entreprenører er faste kunder på utleiesiden.

– Vi har et godt feste i Østfold, hvor navnet vårt er blitt en merkevare. Våre erfarne stab sørger for at jobben blir utført som avtalt. Dessuten er vi gode til å finne løsninger, sier Thomas. 

Gøy på jobben! Even Moldestad trives godt i førersetet på gravemaskinen.

Jobber for den lokale utviklingen

I løpet av de 47 årene firmaet har eksistert har de knyttet til seg gode og sterke samarbeidspartnere. Norbygg, Fredrikstad Seafood, Fredrikstad Innovasjonspark, Frevar, Backe Østfold og JI Bygg er blant aktørene.

– Med så mange samarbeidspartnere er vi i stand til å påta oss rollen som totalleverandør. Vi kan vise til flere store og komplekse oppdrag på referanselisten. Et slikt samarbeid gir også kunden en komplett pakke, sier Thomas.

Han legger til at de også er inne på eiersiden flere steder, blant annet i Fredrikstad Innovasjonspark.

- Her eier vi 27%. Gamle Jotun ble også kjøpt, og nå driver vi med utleie og dermed også vaktmestertjenester, fortsetter han.

Entreprenørfirmaet scorer høyt på service ute hos kundene. Familiebedriften har gjort store investeringer i både personell og maskiner. Deres lange erfaring og brede kompetanse kommer godt med når Fredrikstad og omegn skal videreutvikles i årene som kommer.  

Roar Steen Edvardsen Entreprenørforrening AS

• Roar Steen Edvardsen Entreprenør ble etablert i 1971, med base på Øra i Fredrikstad.
• Bedriften har sitt utspring fra industrien på Øra, som hadde behovet for å sette bort ulike oppdrag knyttet til driften og bygningsmassen.
• Med stadig økende oppdragsmengde og ikke minst ulike oppdrag, vokste bedriften raskt både i størrelse og omsetning.
• Våre tjenester ble snart benyttet fast også av andre bedrifter i området, og vi har hele tiden tilpasset oss etter våre kunders behov.
• I dag er vi 26 ansatte. Flere av dem er fast stasjonert ute hos våre kunder, det være seg knyttet til transport, masseforflytning eller spesialoppdrag. 

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet