Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Totalleverandør: AF Bygg Østfold

Prosjekt Nygaardsplassen er i gang!

Annonse fra AF Bygg Østfold

I mai ble spaden stukket i jorden for første gang. Prosjekt Nygaardsplassen var i gang. Om alt går etter planen skal næringsbygg, utleieleiligheter og torg med uteservering være ferdigstilt sommeren 2019.

I 2017 presenterte byggherre Cityplan planene sine for Nygaardsplassen: Torv og smågater omgitt av totalt rundt 5.000 kvadratmeter byggningsmasse, med 5-6 matetablissementer på gateplan og utleieleiligheter fra andre til sjette etasje.

Totalentreprenør er AF Bygg Østfold, som satte i gang med byggingen i mai.

– Vi er i gang med å bygge 39 leiligheter, som skal ligge i andre til sjette etasje. Første etasje består av næringsareal, og så blir det et brosteinsbelagt torv utvendig. Vi er stolte av å være med på dette prosjektet, sier Stig Erik Holm, prosjektleder.

Han forteller at Cityplan som byggeier har veldig gode tanker rundt det de skal bygge i forhold til bybildet. Alt er tilrettelagt for de behov som Fredrikstad har.

Utleieleilighetene har sentral beliggenhet. Med Høgskolen ikke langt unna, er det dette leiligheter som passer godt for studenter.

AF Bygg Østfold er den ledende entreprenøren i fylket, både på offentlige og private bygg. De har stor kompetanse og erfaring innen industribygg, store kjøpesentre, offentlige bygninger, leiligheter og komplekse småprosjekter.

Designet for prosjekt Nygaardsplassen ble presentert av MAD arkitekter i 2016. Opprinnelig var bygningene tiltenkt et formspråk med høye saltak, fasadekledning i tre med synlige årer og franske balkonger. Nå er takene omgjort til flate tak med takterrasser og kledningen erstattet med tegl.

Endring av fasaden til teglstenfasade medfører at AF Bygg Østfold bruker egne murere, på denne delen av prosjektet.

AF Bygg Østfold har 65 egne håndverkere i sin enhet, fordelt på de tre håndverkerfagene: Mur, betong og tømmer. I tillegg har de 5 lærlinger innenfor betong og tømmer.

– Helt siden oppstarten har lærlinger vært viktige for oss slik at vi kan få lært opp nye fagarbeidere, sier Arve Kjøll Olsen, prosjektdirektør.

– Om du er lærevillig, kommer på jobb i tide, utfører oppgavene skikkelig og har yrkesstolthet, er det gode muligheter for fast ansettelse etter endt læretid, fortsetter han. 

Prosjekteringsleder Guro Varvin Hjelseng og prosjektleder Stig Erik Holm kontrollerer at alt går etter planen på prosjekt Nygaardsplassen.

Kvinnene melder sin ankomst

Det satser ikke bare på unge i AF Bygg Østfold. I den mannsdominerte byggebransjen er de stolte av å ha fått med en rekke kvinner. Olsen synes det er moro at flere kvinner velger veien til byggebransjen.

– Vi har flere kvinner i våre prosjekter og bedriften. De har gode egenskaper og tilfører mye. De ser ofte ting på en annerledes måte, forteller han.

På prosjekt Nygaardsplassen er halvparten av prosjektledelsen kvinner. Det er to unge damer i ledelsen, med hver sin rolle. Guro Varvin Hjelseng er prosjekteringsleder, en viktig rolle i byggeprosjekter. Hun koordinerer alle rådgiverne som er med AF Bygg på prosjektet, og sørger for å få riktig detaljer til rett tid. Ingvild Strøm er prosjektøkonom, og holder kontroll på økonomien.

Olsen understreker at selskapet legger vekt på å blande god og lang erfaring med nyutdannede. De drevne får videreført kunnskapen sin til de litt mer ferske.

AF-Gruppen satser sterkt på videreutdannelse og utvikling innad i selskapet. I sommer ble det ansatt 10 nye ledere; 7-8 av dem var nyutdannet, og av totalen var 4 kvinner.

Totalt er det nå 70 menn og 10 kvinner i forskjellige roller i byggeledelse i AF Bygg Østfold.

– Vi har jo fortsatt litt å gå med antall kvinner, men vi er på god, sier Olsen.

Også internt er det gode muligheter for videreutvikling. Flere av prosjektlederne startet som lærlinger, og gikk gradene. Olsen forteller at det er mange fagfolk som velger videreutdannelse, og resultatet er meget positivt for bedriften: De får dyktige ledere!

– Det er alltid fint å ha ledere som har vært på gulvet fordi har den praktiske erfaringen i bunn og har bygd på med den teoretiske delen. De som har vært på gulvet vet hvordan det er. Ulempen er jo at vi mister noen håndverkere underveis, sier han.

Bedriften samarbeider også med Høgskolene i distriktet. Her får de mulighet til å presentere seg og komme i direkte kontakt med studentene, spesielt innen ingeniør- og økonomifagene.

Selv med god rekruttering har ikke AF Bygg Østfold nok håndverkere til alle prosjektene. De omsetter for cirka 1 milliard kroner i året, og er derfor avhengig av å kjøpe inn en rekke tjeneste på fag de selv ikke har ressurser eller kapasitet nok til selv; byggfag, malere, blikkenslagere og tekniske fag.

– Vi har en solid grunnstamme av veldig gode håndverkere med lite turn over. Mange av våre ansatte har vært her i mange, mange år. Det viser at vi har et godt sosialt miljø og er en seriøs bedrift hvor folk trives, forklarer Olsen.

Mange av de ansatte er også lokale. Det bidrar til å skape enda mer stolthet og glede i prosjektene de arbeider på. De er stolte av å være en del av den lokale utviklingen, og at de får være med på å pryde bybildet.

- I et slikt sentralt plassert byggverk som Nygaardsplassen, midt i Fredrikstad sentrum, synes vi det er morsomt å kunne benytte så mye som mulig av våre egne dyktige håndtverkere på både tømmer og murarbeider, fastslår Olsen.

Prosjektleder Holm er helt enig: Det er moro å få være med på et eget murverk midt i Fredrikstad! 

Tilrettelagt for byens beboere

Nygaardsplassen blir en avansert murerfasade med flere forskjellige uttrykk og forbandt som vi kaller det på fagspråket. Dette kan bli et byggverk for detaljstudier for Fredrikstads nye håndtverkere under utdanning.

Det skal oppføres to bygninger, med passasje mellom. Fra gateplan vil det se ut som fem ulike bygårder med forskjellige uttrykk. Høyden på de forskjellige bygningene varierer fra fire til seks etasjer.

Takterrassene er fellesareal for beboerne som skal leie i bygget. I kjelleren er det en sammensatt løsning med boder og sykkeloppbevaring for beboerne samt parkering.

– Det har vært mange møter om hvordan plassen skal bli. Nå har de kommet frem til rett løsning. Cityplan har hele tiden hatt fokus på helheten om hvordan bygg og nærområde skal fremstå, så dette blir bra, smiler Holm.

Uteområde vil fremstå som innbydende og skjermet. Det er lagt ned mye tid på detaljer rundt fasader, gater og torv. Området skal være hyggelig å rusle over. Næringsarealene er tiltenkt matbutikker og serveringssteder. 

Vi rydder fra fortiden og bygger for fremtiden!

AF-Gruppen

Slik blir det! Bygningene slik de vil se ut fra Olaf M. Holwechs gate. Foto: MAD arkitekter.

Neste sommer... 

AF Bygg Østfold har egne fagfolk innen fagfeltene betong, mur og tømrer. De har også med seg en rekke underleverandører: Datterselskapet Eiqon skal levere alt av råvarer innen stål og betong. Borge Rørservice AS er ansvarlig for VVS og sprinkelanlegg mens elektrobiten tar Caverion seg av. Bryn Byggklima AS håndterer ventilasjonsdelen og Råde Graveservice står for grunnarbeidet.

– Det er en flott kombinasjon av lokale og ikke-lokale bedrifter som er i gang på Nygaardsplassen. Vi har ikke landet kontrakter for blant annet maling enda, men det kommer, sier Holm.

Prosjektlederen har jobbet i AF-Gruppen i 10 år, både som prosjektingeniør og anleggsarbeider. Han har lang erfaring, og er godt fornøyd med å få være med på et så stort og omfattende prosjekt som Nygaardsplassen.

Neste sommer kan Fredrikstads innbyggere slappe av i et nytt og flott uteområde, med velsmakende retter og noe godt i glasset. 

Prosjekt Nygaardsplassen:

Byggherre: Cityplan
Totalentreprenør: AF Bygg Østfold
Areal: ca. 4000 kvadratmeter
Antall etasjer: Inntil 6 etasjer og takterrasser i forskjellige plan

Hva bygges:
1.etasje: Næringslokaler med restauranter og butikker
2.-6.etasje: 39 stykk utleieleiligheter
Torg med uteservering

AF Bygg Østfold

• AF Gruppen er et ledende entreprenør- og industrikonsern.
• Selskapet ble stiftet i 1985.
• Hensikten med vår virksomhet er å skape verdier for kunder, eiere, medarbeidere og samfunnet for øvrig.
• Vi er stolte av de gode finansielle resultatene våre, men like viktig er de ikke- finansielle verdiene som vi skaper hver dag; Et sikkert arbeidsmiljø for våre medarbeidere og ansatte hos underentreprenører, nye tjenester som bidrar til å løse samfunnets miljøutfordringer og etisk forretningsdrift som skaper trygghet for våre kunder. Dette gir oss igjen muligheten til å skape ytterligere verdier for våre eiere.
• Totalleverandør av tjenester innenfor:
- Eiendomsutvikling
- Byggtjenester
- Anleggstjenester
- Energioptimalisering
- Riving/gjenvinning
- Offshoretjenester

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet