Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Gammelt gulv blir nytt og lekkert

Annonse fra Haftors Parkettsliperi AS

I årenes løp blir det gått noen mil på gulvene hjemme. Møbler flyttes på, kjæledyrets skarpe klør etterlater seg riper og skoene etterlater svarte striper. Gulvene utsettes daglig for slitasje. Haftors Parkettsliperi AS gir nytt utseende på et nedslitt gulv.

Historien om mannen som sliper gulv begynte i 1988. Haftor Kristofersson er 19 år, og jobber i for en bedrift i Fredrikstad som driver med gulvsliping. Da bedriften legges ned, bestemmer Kristofersson seg for å starte for seg selv. Han selger sportsbilen for å kjøpe inn maskiner. Deretter låner han sin mors bil, en Fiat 127. Med den lille bilen og en henger på slep, kjører han til Drammen for å hente maskinene.

– Jeg hadde kjøpt maskinene av Steinar Hansen AS, og han hadde så tro på meg at han ga meg kreditt. I dag er dette firmaet jeg handler mest av, smiler Kristofersson.

Han innrømmer at han fikk mange kommentarer om oppstarten. Jappe-tiden gikk mot slutten, og det var enkelte som ikke hadde troen på at firmaet ikke skulle fungere. To år etter oppstart traff Kristofersson en byggmester, Tor Henning Stene. De fant tonen, og Kristofersson fant ut at han også ville bli snekker. Læretiden gikk han hos Stene. Gulvslipingen vedlikeholdt han ved siden av.

Han snekret i 15 år, og drev snekkerfirmaet Hamo Bygg med broren til svogeren sin. Så gikk Kristofersson ut av snekkeryrket, og driver i dag Haftors Parkettsliperi AS på fulltid. Med seg på laget har han Darius Kavaliauskas. De to har jobbet sammen i ni år, og utgjør et godt team. 
I år feirer de 30-års jubileum for bedriften.

Firmaet tilbyr sliping av alle typer gulv, samt at de lakkerer, vokser og oljer. 

Darius Kavaliauskas og Haftor Kristofersson gir det gamle gulvet en skikkelig overhaling.

La de profesjonelle håndtere gulvet

Det er flere ulike behandlingsalternativer, som hver for seg skaper totalt ulike resultater. Ulike treslag gir ulike muligheter. Ikke alle behandlinger egner seg på de forskjellige treslag. I tillegg er det en rekke andre faktorer som er viktig å utføre og huske på når et gulv skal slipes. Gulvsliping er heller ikke noe du skal bedrive for ofte. Gulvet blir litt tynnere for hver gang, og alle gulvtyper har en begrensning på hvor mange ganger det kan slipes.

Kristofersson anbefaler å bruke en profesjonell håndverker om du skal starte med gulvsliping. Han tilbyr gratis befaring. Etter å ha sett gulvet, hjelper han deg med å finne den beste løsningen for ditt gulv. Så mottar du et uforpliktende tilbud.

– Vi jobber med alt fra tregulv til parkettgulv, fra 10 til 50 år gamle gulv. Mange ønsker de gamle gulvene tilbake til det originale utseende. Vi er ærlige, og er den beste løsning økonomisk å bytte gulv fremfor å slipe, så sier vi det, sier Kristofersson.

– Veldig mange velger å fornye gulvet fremfor å bytte, uansett kostnad. Det er jo gøy at de vil beholde gulvet, legger han til.

Tregulv ser heller ikke ut til å gå av moten. Nordmenn ønsker varme, koselige planker å sette føttene på. Selv etter mange års slitasje, er det ikke problematisk å vekke gamle tregulv til live. Her er det mye å gå på, og det slipes fint lite.

– Det er verre med parkettgulv. De har kun 3 mm sliteflate, og kan i prinsippet slipes kun én gang. Vi kan slipe opptil tre ganger, men slike oppdrag påtar vi oss bare om det var som utførte slipingen første gangen. Da vet vi nemlig hvor mye som ble slipt, forteller Kristofersson. 

Darius Kavaliauskas og Haftor Kristofersson (f.v.) er klare for dagens utfordringer.

Vår ekspertise gir kvalitet på gulvet

De to drevne sliperne lakkerer og oljer også gulv.

Lakk gir generelt en pen og sterk overflate som er lett å holde rent. Som oftest brukes en vannbasert lakk. Det lakkes 3-4 strøk, hvorav de to første strøkene utføres med hvitt. Det gir en gyllen, hvit finish på de forskjellige tresortene. På gulv med stor slitasje, som sportsgulv, butikker og kontorer, brukes 2 komp lakk.

Hardvoksolje er godt egnte til etterbehandling av de fleste gulv. Denne gir en sterkere overflate og mindre vedlikehold enn vanlig olje. Gulvet kjennes varmt og godt å gå på. Også her er det mulig å legge på hvitt for å lysne gulvet før siste strøk med klar voks legges på. Hardvoksolje er noe var for sol, og gulning av treverket kan forekomme.

Kundemassen er hovedsak private kunder i Fredrikstad, Sarpsborg, Moss og Halden. Kristofersson har også oppdrag i Oslo, hvor tidligere kunder ønsker å bruke ham på gulvene i sine nye boliger.

– Det er jo hyggelig at selv om de har flyttet fra Fredrikstad til Oslo, så er det meg de ringer, smiler gulvsliperen.

Firmaet har også utført en rekke oppdrag for kommunen: Lisleby Samfunnshus, Biblioteket og Rådhuset. Også Antikvaren har kalt inn Kristofersson da noen gulv i Gamlebyen måtte fornyes.

De har også et godt samarbeid med flere lokale byggmestre og entreprenører.

For Haftos Parkettsliperi AS er alle kunder like viktig, enten oppdrag et er stort eller lite. De strekker seg gjerne det lille ekstra for at oppdraget skal utføres så raskt og effektivt som mulig.

– Vi vet at det kreves en del arbeid hjemme når gulvene skal slipes. Hele rommet må jo tømmes, og det er ikke alltid lett å få kabalen til å gå opp med en hektisk hverdag. Vi ønsker jo at folk skal kunne leve normalt raskest mulig igjen. Normalt setter bruker vi to til fire dager på en slipejobb, sier Kristofersson.

Noe av det beste ved jobben er å se hvor fornøyd kundene blir med det nyslipte gulvet sitt.

Det er derfor ingen grunn til å fortvile om gulvet er slitt og bære preg av alderdom. Haftors Parkettsliperi AS gir gulvet en skikkelig make-over.

Så her er det ingen grunn til å trå varsomt! 

Haftors Parkettsliperi AS

• Haftor’s parkettsliperi startet opp i 1988 og feirer snart 30 år i bransjen.
• Vår erfaring og ekspertise gir deg som kunde en trygghet og kvalitet vi er stolte av!
• Vi sliper og lakkerer alle typer parkett, tregulv og trapper. 
• Vår spesialitet er lakkering/hvitting av gulv.
• Vi tar primært oppdrag i Fredrikstad, Moss, Halden og Sarpsborg.

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet