Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Vi leverer boliger av ypperste kvalitet

Annonse fra Byggmester Arild Andersen AS

40 år har gått siden Arild Andersen trådde inn i byggebransjen. Jon Petter fulgte i sin fars fotspor, og de driver nå Byggmester Arild Andersen AS, hvor drømmen om det perfekte hus oppfylles.

Adresse
Strykerveien 10, 1658 Torp
Du finner oss i Håndverkssenter på Kjølberg Industriområde


Åpningstider
Mandag – fredag: 08:00 – 16:00

Vi skrur tiden tilbake til 1977. Arild Andersen er 23 år, og ansatt i et lite byggefirma. Den unge tømreren har større ambisjoner enn hva firmaet kan tilby, så han legger fra seg hammerne og går til sjefen. Ber om mer utfordrende oppgaver og høyere lønn. Sjefen rister på hodet. Så Arild svarer «det er greit, men da starter jeg for meg selv». Dagen etter kommer sjefen, og informerer om at Arild kan få det han ønsker. Det er for sent: Arild har bestemt seg for å starte for seg selv.

Slik ble det, og Byggmester Arild Andersen AS ble etablert i 1978. Interessen for håndverksfaget arvet han etter sin far, som var blikkenslagermester med eget firma på Sellebakk. Også her gikk Arild sin egen vei, og valgte tømreryrket. Entusiasmen for tre og bygging har han videreført til sin sønn Jon Petter. Nå jobber far og sønn side om side i firmaet. Både senior og junior er byggmestre. Prøven ble bestått i henholdsvis 1984 og 2005.

– Jeg overtok den daglige driften i 2007. Far er blitt 64 år, men er fortsatt med. Det beste han vet er å ikle seg de blå buksene. Han er fornøyd når han slipper papirarbeid, smiler Jon Petter.  

Byggmestere som deler etternavn og entusiasmen for tømrerfaget: Arild og Jon Petter Andersen (f.v.). Arild grunnla firmaet i 1978, og nå har Jon Petter overtatt kontrollen.

Norges mest fornøyde boligkunder

Med seg på laget har de 15 ansatte, med et totalt antall på 17 personer. Siste tilskudd er Jon Petters sønn Marcus, som nå har gått inn i firmaet som tredje generasjon. 

Blant de ansatte er det 4 lærlinger. Jon Petter sitter også i styret for Opplæringskontoret for tømrerfaget i Østfold, og han er ikke i tvil om viktigheten av lærlinger.

– Det er få som velger denne utdanningen, så vi ser absolutt viktigheten av å få lærlingene inn i bedriften vår. Her kan vi forme dem etter vårt høye leveransenivå. Hittil har vi enda ikke sagt opp noen læregutter, sier han.

Byggmester Arild Andersen AS er en del av Nordbohus-kjeden, og leverer boliger av ypperste kvalitet. I tillegg til å oppfylle boligdrømmen til lokalbefolkningen, påtar de seg alt innen byggfaget, enten det er rehabilitering eller bytting av vinduer.

– Vi bruker å si at ingen jobb er for liten, men noen jobber for store, forteller Jon Petter med et smil.

– Vi kan ikke bygge blokker eller påta oss jobber som innebærer ingeniørutdannelse. Men vi er med på to-, fire- og seksmannsboliger, og om Fru Hansen trenger hjelp til å bytte et vindu, så er vi på plass, fortsetter han.

For de ansatte er det viktigste at kundene er fornøyde – uansett om jobben er stor eller liten. På veggen på kontoret henger fire diplomer, som viser at firmaet har lykkes med filosofien sin. I 2013 vant de prisen "Nordbohus’ beste på kundetilfredshet". I 2015 hang de opp nok en diplom, med tittelen "Norges mest fornøyde boligkunder". De har også vært blant topp tre de siste årene. Her er det svært små marginer som skiller mellom første- og andre plass, og Jon Petter er fornøyd med å være på pallen.

Resultatene er basert på Prognosesenterets månedlige undersøkelser blant boligkunder.

– Vi er ekstremt stolte over det arbeidet vi har gjort for å komme helt til topps i disse kåringene. De siste årene har det blitt mer bevissthet hos bedriftene rundt om, så alle jobber målrettet, sier han.

Ifølge Prognosesenteret er Byggmester Arild Andersen AS det eneste firmaet som har økt kundetilfredsheten fra overtagelse til første års befaring. 

Seriøst firma med dyktige håndverkere

Fornøyd kunde

Bevis på at kundene står i fokus: Knud Knudsen, Jon Petter Andersen, Arild Andersen, Thore Martin Olsen og Morten Larsen viser frem diplomer fra kåringene.

40-års jubilanten

Det er ikke bare på prosjektene Jon Petter og Arild stiller høye krav. Internt i bedriften vektlegges det at medarbeiderne skal være fornøyd og trives. Det gjelder alt fra utførelse av arbeid, fremtreden, lønn og forsikringsavtaler.

– Vi har aldri hatt permitteringer, og det akter vi å fortsette med. Det er medarbeiderne som er grunnpilaren i bedriften, og det er viktig at de trives, understreker Jon Petter.

I år fyller bedriften 40 år, og det ble feiret med en tur til Warszawa, hvor de ansatte hadde med seg sine respektive. Helgen var fylt med sosialt samvær, avslapning og guidet omvisning i den vakre byen.

Etter tre dages feiring, var det tilbake til den hektiske hverdagen. Det er en rekke eneboliger som skal bygges eller rehabiliteres. Her er det ingen hvile på laurbærene for de kompetente tømrerne.

Byggmester Arild Andersen AS ble medlem av Nordbohus-kjeden i 2003. Jon Petter legger ikke skjul på at det er mange fordeler å være med.

– Her er vi ikke bare medlem, men medeier. Dermed kan vi være med på fatte beslutninger som har betydning for vår hverdag. I tillegg har vi gunstige prisbetingelser, og det er kjeden som forhandler frem priser på de gode produkter som vi benytter oss av. Ikke nødvendigvis den laveste prisen, men en god og riktig pris for kvalitetsprodukter, og det passer oss, sier han. 

Byggmester Arild Andersen AS satser også på de unge. De er godt fornøyd med å ha lærling Niklas Nilsen med på laget.

Dagens utfordring

Nordbohus har også en flott katalog, som frister noen og enhver som går med drømmen om å bygge bolig. Her er det nok å velge blant. Finner du ikke akkurat det huset du vil ha, er det bare å ta kontakt med en av bedriftens selgere. Bedriften samarbeider med en rekke dyktige arkitekter, som gjerne tegner huset etter dine ønsker og behov.

– Arkitektene vi har tilgang til gjennom Nordbohus tegner, vi bygger. Så enkelt er det, sier Jon Petter entusiastisk.

Utfordringen i Fredrikstad er mangel på tilgjengelige tomter. Kunden har boligdrømmen og Byggmester Arild Andersen AS har mulighet til å realisere den. Men tomtene mangler. Jon Petter forteller at de stadig får henvendelser fra Fredrikstad-folk bosatt i for eksempel Oslo, og som ønsker å flytte tilbake. Siden det ikke er tomter tilgjengelig, blir de i hovedstaden. Det er ikke grunn til å flytte fra et etablert sosialt miljø og inn i en leilighet når det er skreddersydd enebolig de vil ha.

– Tomtemangel i byen er en utfordring, så vi har utvidet horisonten til andre byer i Østfold, forklarer Jon Petter.

Han synes det er trist at kundene ankommer med en boligdrøm, og at de ikke alltid kan oppfylle den. I mange tilfeller velger kundene isteden å bygge på boligen de allerede har. Da faller oppdraget til gutta i Byggmester Arild Andersen AS.

– Det er jo en fordel at jobben faller på oss, men aller helst skulle vi bygd og realisert drømmen om den perfekte bolig, sier han.

Mangel på tomter til tross, så mangler det ikke på oppdrag for tømrerne. Ordrereserven er full det neste halve året.

– Det er alltid plass til nye oppdrag. Vi strekker oss alltid langt for kunden, og kaster oss gjerne rundt for å bistå nye og gamle kunder, forsikrer han.

En av byggmesterens drevne ansatte har til og med fått en arkitekt ned fra Trondheim for å møte en kunde på kontoret og tegne drømmeboligen. Byggingen er snart avsluttet, og den nye (og meget fornøyde) eieren kan se frem til å feire jul i sin nye enebolig.

Byggmester Arild Andersen AS har levert tømrerarbeid og boliger av ypperste klasse i 40 år. De har den rette innstillingen. Det varer nok ikke lenge før det kommer et nytt diplom på veggen… 

Byggmester Arild Andersen AS

• Byggmester Arild Andersen ble etablert i 1978, og drives i dag av andre generasjon byggmester.
• Vi leverer boliger av ypperste kvalitet, og er en del av Nordbohus-kjeden.
• Vi bygger boliger i Fredrikstad og på Hvaler.
• I 2015 vant vi prisen "Norges mest fornøyde boligkunder". Resultatet er basert på Prognosesenterets månedlige undersøkelser blant boligkunder. 

La deg inspirere av Stormmusbrinken 51! 

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet