Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Nå vil vi ha farger i hverdagen!

Annonse fra Malerfirma Hans Kjøstelsen AS

Servicebilene til Malerfirma Hans Kjøstelsen AS er lastet med malingsspann og nye pensler. Boliger rundt om i distriktet blir frisket opp i blått, grønt, brunt og rødt. Det er godt med farger inne, når høstmørket senker seg over byen.

Adresse
Nesveien 63, 1664 Rolvsøy


Åpningstider
Mandag – fredag: 08:00 – 17:00

De fem ansatte i Malerfirma Hans Kjøstelsen farter rundt i Fredrikstad, Sarpsborg om omegn for å lyse opp hverdagen til sine kunder. Alle har lang erfaring innen faget, og påtar seg oppdrag innen malerarbeid, sprøytemaling, tapetsering og gulvlegging. – Nå går det mye i blått, grønt, brunt og rødt. Det er ikke bare kundene som får en friskere hverdager. Vi synes også det er moro med farger, smiler Hans Martin Nedrelid.

Han er én av tre eiere i firmaet, som ble etablert i 2012. Med seg på eiersiden har han Fredrik Ulriksen og Atle Evensen. De samarbeider med Hans Kjøstelsen Farvehandel, som de også får mange oppdrag fra.

For de malerglade guttene er ingen dag lik. Den ene dagen maler de utvendig for et borettslag, og neste dag det sprøytemaling av kjøkken. Så er det ned på alle fire for å legge parkett den tredje dagen for deretter å lakkere et spisebord den fjerde.

– Jeg trives godt med variasjon i både arbeidsdag og oppdrag. Sommeren var utrolig hektisk, og høsten kommer til å bli likedan. Vi har godt med oppdrag jevnt over hele året, selv om sesongen er fra mars til jul, sier Nedrelid. 

Hverdagen til Hans Martin Nedrelid består av sparkling og maling.

Farvel til hvitt - velkommen farger

I malerbransjen er det snakk om en stadig endring av trender og hva som er moderne. Hvitt er en klassisk gjenganger som alltid er populært. Nå ønsker nordmenn å freshe opp boligene sine, med friske farger. Det går med noen liter maling med blått, grønt, brunt og rødt for tiden.

Trenger du hjelp med valg av produkter og farger til prosjektet, er det bare å ta kontakt med Hans Kjøstelsen Farvehandel. Her får du gode råd og tips om fargevalg og materiell.

Malerfirma Hans Kjøstelsen påtar seg oppdrag for både private og næringsdrivende. 

Nå er de i gang med en ny enebolig på Hvaler, ferdigstiller en utvendig malerjobb på et borettslag på Torp og en enebolig i Bydalen blir pusset opp. Her er gutta ansvarlig for sparkling og innvendig maling. 

Fredrik Hansen og Hans Martin Nedrelid (f.v.) trives godt med maleroppdrag inne når høsten er ankommet.

Service er nøkkelen til fornøyde kunder

De har også flere faste samarbeidspartnere: Byggkompaniet Østfold AS, Byggmester Arild Andersen og Fredrikstad Trebygg er blant de lokale partnerne.

I løpet av de seks årene firmaet har eksistert, har de opparbeidet seg et godt navn i distriktet.

– Kunden står alltid i fokus, og service nøkkelordet. Vi utfører jobbene til avtalt tid og pris. Dette har gjort at vi har mange faste kunder. Det liker vi, forteller Nedrelid.

Det er ikke så mye som skal til for å sette litt farge på hverdagen, eller gjøre om et trist rom til en trivelig oppholdsplass. Gutta i Malerfirma Hans Kjøstelsen er klare til å påta seg jobben!  

Hans Martin Nedrelid og Fredrik Hansen (f.v.) er klare for nye maleroppdrag.

Malerfirma Hans Kjøstelsen AS

• Malerfirma Hans Kjøstelsen AS så dagens lys høsten 2012.
• Firmaet består i dag av fem håndverkere, alle med lang erfaring og vi utfører alt innenfor faget.
• Tjenester: Tapetsering, maling, gulvlegging og montering av solskjermer.
• Vi påtar oss både små og store oppdrag for bedrifter og private i Fredrikstad og Sarpsborg.
• Vi har også et tett samarbeid med Hans Kjøstelsen Farverike. 

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet