Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Rino og Torstein ble redningen da høststormen rev opp taket til Marit

Annonse fra XL-BYGG

– Jeg hørte et høyt smell utenfor, og da jeg gikk ut så jeg at det hang og dinglet langs husveggen.

I 37 år har hun bodd i huset på Kongsten i Fredrikstad. Taket ordnet hun med for omtrent ti år siden, men i august i år hadde vindski-beslagene fått nok. Den kraftige stormen som herjet Østlandet tok tak i beslagene og røsket dem av.

– Jeg fikk hjelp av sønnen min til å rive ned de løse beslagene, slik at ingen skulle få dem i hodet. Det kunne jo vært farlig, forteller Marit, mens hun viser oss bildet av hvordan det så ut.

– Jeg hørte et høyt smell utenfor, og da jeg gikk ut så jeg at det hang og dinglet langs husveggen.

Klappet & klart

Har du, som Marit, et prosjekt på gang som du ikke vil, eller har tid til å ta selv?

Klappet & Klart gjennomfører små eller store prosjekter knyttet til blant annet tak, vindu, dør, garasje, gulv, isolasjon med mer.

XL-Bygg gir deg et godt pristilbud og setter opp en fremdriftsplan.

Her kan du bestille gratis befaring!

Måtte gjøres ordentlig

Beslagene var festet med ganske korte spikre som etter ti år i vær og vind ga etter. Nå var tiden altså kommet for å legge nytt beslag på det spisse taket på Kongsten.

– Sønnen min og jeg ble enige om at dette måtte vi gjøre på ordentlig vis. Jeg vil jo ikke at noe lignende skal skje igjen! XL-bygg var det første navnet som falt meg inn, forteller hun.

Så hun ringte Jo Inge og XL-Bygg og bestilte en befaring gjennom Klappet & Klart. For henne var det en stor trygghet å velge et velkjent navn.

– Det er klart, jeg kunne lagt ut jobben på et anbudstorg. Men da vet man jo sjelden hva man får, sier hun på spørsmålet om hvorfor hun valgte Klappet & Klart.


Bør holde i 30 år

Det var Torstein Storaas og Rino Brakken som fikk jobben med beslaget på Kongsten. De troppet opp med lift og godt mot hos Marit en mandags morgen i midten av september.

De to kan fortelle at det ble lagt 13 meter med beslag denne høstmorgenen. 

– Det er klart, det finnes like mange måter å snekre på som det finnes snekkere. Men nå har vi festet beslagene med lange, gode skruer. Dette bør holde i 20-30 år fremover, forsikrer Rino.

Torstein (Storaas Bygg og Eiendom) og Rino (Brødrene Brakken) er blant de mange håndverkerne XL-bygg har tilknyttet seg under konseptet Klappet & Klart.

Kaffe og kake mot malejobb

Marit er storveis fornøyd med karene som jobber på taket hennes.

– Vet du, da de festet de nye beslagene så de at det ble noen synlige flekker. Da malte de rett og slett over for meg. Det er ekstraservice, det! Jeg setter stor pris på det, sier hun oppriktig.

– Ja, det må man jo gjøre. Heldigvis hadde Marit både maling og kost liggende, så det var fort gjort for oss. Det hadde jo vært vanskelig for henne å komme seg helt opp dit for å male, sier guttene beskjedent og legger til med et lurt smil:

– Så fikk vi jo både kake og kaffe, så vi er også meget fornøyde!

FØR: Stormen herjet på østlandet, og taket hos Marit fikk hard medfart.
ETTER: Taket ble godt som nytt etter Rino og Torstein fikset biffen. Nå skal det holde i 20-30 år til!

Klikk her for å bestille gratis befaring til ditt neste prosjekt!

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet