Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Anne-Lise reiser gratis med kollektivtransport – helt hjem til døra

Annonse fra Østfold Kollektivtrafikk

– Det er helt topp å bli kjørt gratis hjem til døra av kollektivtilbudet Flex. Det er veldig kjekt når jeg har vært i byen og handlet mange tunge varer, sier Anne-Lise Nilsen.

Anne-Lise Nilsen (69) pleier å reise kollektivt med Flex-bussen flere ganger i uka. Nilsen benytter seg som regel av tilbudet når hun skal til sentrum for å gjøre ærend, gå på kafé eller treffe venninner.

- Flex-tilbudet gjør at det er enklere å komme seg ut. Jeg har kutta ut bilkjøring, så jeg vet ikke hva jeg skulle gjort hvis jeg ikke hadde hatt dette tilbudet, sier Nilsen.

Nederst i artikkelen kan du lese hvordan du bestiller Flex.

Som en stor familie

Hun trekker frem sjåførene og den sosiale settingen med de andre passasjerene som spesielt positivt med Flex.

– Turene er veldig sosiale. Vi har det veldig koselig sammen på bussen. Passasjerene er blitt som en stor familie. I tillegg er sjåførene alle tiders, sier Nilsen. 

Hun forteller at mange av de som tidligere benyttet seg av minibuss-tilbudet har begynt å ta Flex.

– Som Flex-sjåfør er jeg mye mer fleksibel enn andre bussjåfører. Jeg hjelper ofte til med å bære tunge handleposer og rullatorer inn og ut av bussen, sier Flex-sjåfør Jan Sigurd Johansen.

Har blitt vant til å bestille

I midten av juni ble minibussene, som kjørte faste ruter til faste tider, erstattet med to nye Flex-tilbud.

– Jeg er veldig fornøyd med at minibussene er erstattet med Flex. I begynnelsen var det litt uvant å bestille på forhånd, men nå synes jeg at bestillingssystemet fungerer veldig bra, sier Nilsen.

Flex-bussene kjører bare når sjåføren har mottatt en eller flere bestillinger via telefoner eller www.flexfredrikstad.no . Flex-sjåfør Jan Sigurd Johansen bekrefter at Flex-tilbudet har blitt møtt med mye skepsis i Fredrikstad, men at dette har snudd seg straks den skeptiske har prøvd å reise med Flex.

– Når en som er skeptisk først prøver Flex, ender det som regel med at vedkommende blir veldig positiv og fortsetter å reise med Flex, sier han.

Turene er veldig sosiale. Vi har det veldig koselig sammen på bussen.

Anne-Lise Nilsen (69)

Mer fleksibel

Johansen forteller at mange setter pris på ekstraservicen man får når man reiser med Flex. Dette innebærer å bli kjørt helt frem til døra når man skal hjem.

– Som Flex-sjåfør er jeg mye mer fleksibel enn andre bussjåfører. Jeg hjelper også ofte til med å bære tunge handleposer og rullatorer inn og ut av bussen, sier Johansen.

Slik bestiller du Flex Fredrikstad:

Flex har ulikt tilbud for de som bor i Fredrikstad sentrum, og de som bor utenfor. Felles for alle tilbudene er at du må forhåndsbestille din Flex-tur. Alle som er nysgjerrige på om de kan bruke Flex oppfordres til å ringe 69 12 54 80.

Flex er en blanding av taxi og buss. Tjenesten minner om taxi fordi den må bestilles og du blir plukket opp der du bestemmer. Den ligner også på kollektivtransport fordi ruten er innenfor et bestemt område på bestemte tider og så kan det være flere passasjerer.

For deg som bor utenfor byen

Alle områder som Flex kjører til- og fra i Fredrikstad finner du på www.flexfredrikstad.no. Dersom du finner området du bor i, kan Flex hente deg utenfor døra di.

Hvis du er usikker på om Flex kjører i området du bor, kan du gå inn på nettsiden vår eller ringe oss på telefon 69 12 54 80, så vil vi hjelpe deg.

For deg som bor i byen

I Fredrikstad sentrum henter og leverer Flex på bestemte Flex-møteplasser. Oversikten over disse finner du på www.flexfredrikstad.no

Hvis du er usikker på hvilken Flex-møteplass som gjelder for deg kan du gå inn på nettsiden vår eller ringe oss på telefon 69 12 54 80, så vil vi vi hjelpe deg.  

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet