Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Vi fargelegger Fredrikstad

Annonse fra Hans Kjøstelsen Farvehandel

Det fargeglade eventyret begynte i 1950 da Hans Kjøstelsen ærbødig åpnet en assortert farvehandel i Fredrikstad. Butikken vant fort en plass i hjertet hos beboerne. Nå er det tredje generasjon som driver butikken, som er blitt et landemerke i Plankebyen.

Adresse
Floaveien 4, 1610 Fredrikstad


Åpningstider
Mandag – fredag: 08:00 – 17:00
Lørdag: 09:00 – 14:00

Distriktets største fargehandel har mer enn 70 års erfaring. Kjærligheten og entusiasmen for farger har gått i arv fra Hans Kjøstelsen til sønnen Hans Petter. Da han gikk av med pensjon, overlot han fargekart og malingsspann til sønnen, Hans Kristian. Sistnevnte driver den ikoniske fargehandelen i dag. Han er så å si født og oppvokst i butikken.

Hans Kristian Kjøstelsen er ikke den eneste med lang erfaring fra bransjen. Farge- og interiørkonsulent Helen Brødholt har brukt de siste 16 årene på farger, tapet, gulv og interiør. Sammen med de andre ansatte er hun alltid behjelpelig med å dele sin kunnskap og erfaring med kunder som trenger hjelp.

– Folk synes det er vanskelig å velge rett farge eller tapet. Derfor tilbyr vi også hjemmebesøk. Vi reiser hjem til kundene og velger ut farger som passer best i deres bolig, sier Brødholt.

Dette er en tjeneste som faller i god smak hos befolkningen. De aller fleste nybygg kommer ferdig levert i hvitt, og ikke alle trives med å bo i en «snøhule». Da er det bare å stikke innom fargehandelen for hjelp til farge i stue, kjøkken, gang og soverom.

Opp gjennom årene har Brødholt sett trendene endre seg. Da hun startet i bransjen var det hvitt, hvitt og hvitt. Nå er det farger som gjelder!

– Folk blir så glade av farger, og de vil gjerne ha blomster og andre ting på veggene. Vi tør å velge ut fra hva vi selv har lyst på. Det er veldig deilig å se, smiler Brødholt.

Den erfarne fargespesialisten mener at årsaken til at vi tør å velge annerledes skyldes at vi reiser mer og får mer impulser fra andre steder i verden. Inspirasjonen kommer fra mat, klær, interiør og fargebruk utenfor Norges grenser. Folk følger med på hva som skjer i verden og de ulike motebildene innen design og interiør. 

Lena Johansson og Helen Brødholt (fra venstre) - to blide damer som hjelper en kunde med å bære varene ut til bilen (Foto: Svein Hansen)

Velg din egen farge

Det er ikke bare trendene som har endret seg. Også malingene og mulighetene til å lage spesialfarger har forbedret seg. Før måtte man ta til takke med den malingen som var tilgjengelig. Nå kan man blande sin egen farge, alt etter eget ønske. Har du for eksempel et frotté håndkle i en farge du ønsker på veggen, er det bare å ta det med til Hans Kjøstelsen farvehandel. Her måler de fargen og lager den for deg. Du kan også få tilpasset en farge basert på et fargekart.

– Det er helt herlig. Nå er det ingen begrensninger for hvilke farger du kan få, sier Brødholt entusiastisk.

Maling er nok det Kjøstelsen er mest kjent for. Butikken har en egen avdeling for fargevalg og inspirasjon. Konsulentene er alltid behjelpelig med råd, tips og veiledning om du er usikker. De finner de rette fargene og kombinasjonene for deg. 

Stort utvalg i gulv! Bjørnar Høistad viser frem noen av mulighetene du har på gulvet (Foto: Svein Hansen)

Er prosjektet ditt stort eller du føler at maling ikke ligger for deg, kan du få informasjon om hvordan arbeidet utføres. Ønsker du at en erfaren håndverker skal utføre jobben, hjelper de deg med dette også. De har eget malerfirma, som utfører alt innen maling, tapetsering, flisarbeid og teppe- og gulvlegging.

For ja, tepper er faktisk på vei inn igjen. Brødholt forteller at vegg-til-vegg-tepper kommer for fullt. Det gjelder både stue og soverom.

– Det er jo en helt annen kvalitet på teppene i dag enn for tjue år siden. Dessuten fryser nordmenn på beina i vinterhalvåret, så flere og flere foretrekker tepper i boligen sin, sier hun. 

En mørkere hverdag

Men nå er det sommer og sol. Da tenker vi ikke så mye på den kalde vinteren. Siden sommeren ikke er av den lengste i Norge, er det merkelig at vi ønsker å stenge den ute. Kjøstelen Fargehandel tilbyr en rekke flotte solskjermingsprodukter, som kommer i alle former: Persienner, lameller, plissé- og rullegardiner. De gjør alt fra å filtrere og skjerme til å stenge lyset helt ute. Uansett om du har små, store, smale eller bredde vinduer, vil de ansatte i butikken hjelpe deg med å finne riktig løsning.

I 68 år har det ligget en fargehandel med navn Kjøstelsen på skiltet i Fredrikstad. De har ingen planer om flytte, men forblir forankret der de er i dag. Her står farger, kvalitet, service og kunnskap i fokus. Kundene møtes med et smil og får hjelpen de trenger.

Blandemaskinene skal gå i mange år til og det blir lenge til penslene legges vekk for godt. Hans Kjøstelsen Farvehandel har tenkt å male byen rød, hvit, grønn, blå og gul videre til neste generasjon.

Malt med regnbuens palett – blir dagene en skjønn bukett

Grethe Larsen, norsk poet

Charlotte Therese Bredesen viser frem diverse solskjermingsprodukter (Foto: Svein Hansen)

Butikkens historie

Lørdag 6. mai 1950 kunne man lese i avisen en meddelelse, satt inn av Hans Kjøstelsen, som lød:

Meddelelse. Jeg tillater meg herved å meddele at jeg mandag 8. mai åpner en assortert FARVEHANDEL i Keysersgt. 1 (Vis a vis Britannia Hotel). Jeg anbefaler forretningen og lover å yte den beste service.
Ærbødigst. HANS KJØSTELSEN

Dette var starten på en fargehandel som ble fort populær, og som går like godt i dag.

Hans Petter Kjøstelsen tok over etter sin far, og drev forretningen helt til han ble pensjonist. I dag er det tredje generasjon, Hans Kristian Kjøstelsen, som driver fargehandelen.

I 1989 flyttet forretningen til et nytt bygg i Floaveien 4, som den gang het Trosvikgt 35-35A. Det er her du finner oss i dag. Hans Kjøstelsen Farvehandel fikk også i 1989 Fredrikstad kommunes pris for god byggeskikk.

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet