Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Vi maler en mer fargerik hverdag

Annonse fra Malerfirma Hans Kjøstelsen AS

I seks år har gutta fra Malerfirma Hans Kjøstelsen satt farge på byen. De har malt i rødt og hvit og blått og hvitt. Grønt og gult. Sort og grått. Alt etter ønske. Hverdagen består ikke bare av malingsspann og pensler, men også tapetsering og gulvlegging.

Adresse
Nesveien 63, 1664 Rolvsøy


Åpningstider
Mandag – fredag: 08:00 – 17:00

– Vi startet opp i 2012, og har etablert oss i bransjen. Så hjelper det jo at vi er knyttet opp mot Hans Kjøstelsen Farvehandel, som vi får mange oppdrag fra, sier Fredrik Ulriksen.

I dag er det seks ansatte, som farter rundt i Fredrikstad og Sarpsborg og gir beboerne en lysere hverdag. Alle har lang erfaring innen faget. Oppdragene består i malerarbeid, sprøytemaling, tapetsering og gulvlegging. Kundebasen strekker seg fra private til næringsliv.

For de malerglade guttene er ingen dag lik. Den ene dagen maler de hus utvendig, for neste dag å sette farge på kjøkkenet eller stuetaket. Deretter er det å ligge på alle fire og legge parkett eller lakkere en dør eller to.

– Arbeidsdagen er hektisk, men morsom. Vi har jo en rekke ulike oppdrag som gir variasjon. Det eneste som hele tiden gjelder for oss er å være stø på hånden, smiler Ulriksen.

I hans bransje er det snakk om en stadig endring av trender og hva som er moderne. En gjenganger opp gjennom alle år er naturligvis hvitt og gråtoner. Nå er nordmenn i ferd med å friske opp boligene, og hverdagen, med friske farger. Ulriksen forteller at det går mye i blått og grønnaktige farger for tiden.

– Så er det mest slette vegger med matt maling akkurat nå, legger han til. 

Fredrik Ulriksen, Hans Martin Nedrelid og Atle Evensen (fra venstre) er godt fornøyd med sluttresultatet på den nymalte boligen (Foto: Svein Hansen)

Tips fra ekspertene

Når det gjelder utvendig maling er viktig å velge riktige produkter til boligfasaden. Norge er et værhardt land, og malingen må tåle både sol, vind, regn og kulde. De drevne malerne hjelper deg gjerne med å velge de riktige produktene.

Tapet er også kommet på moten igjen. Her er det et uendelig antall farger og mønstre å velge mellom. Det kan være en god løsning om du vil friske opp et rom som fremstår som litt kjedelig. Med en frisk farge som siste touch, har du fått et trivelig rom.

Trenger du hjelp med valg av produkter og farger til prosjektet ditt, er det bare å ta kontakt med Hans Kjøstelsen Farvehandel. Her får du all den hjelp du trenger til oppussingen.

Malerfirma Hans Kjøstelsen påtar seg oppdrag for både private og næringsdrivende.

– Det er jo stort sett private kunder som dekker det meste av vår kundekrets, men vi har også hatt en del oppdrag på næringsbygg, blant annet for Hvaler kommune, sier Ulriksen.

Tre av malerne har akkurat gjort ferdig et bolighus hvor de har tatt seg av malerjobben både utvendig og innvendig. Nå fremstår boligen frisk og ny. 

Malerkunst er kunsten å beskytte en flate mot vær og vind

Ambrose Bierce, amerikansk forfatter og journalist

På jobb i sommervarmen: Hans Martin Nedrelid

En lokal bedrift med fokus på service

I løpet av de seks årene firmaet har eksistert har de opparbeidet seg et godt navn i distriktet.

– Vi får mange positive tilbakemeldinger, og det setter vi jo pris på. Kundene er godt fornøyd med oss, forteller den drevne maleren. Han sier videre at kunden alltid står i fokus og at de utfører jobben til avtalt tid og pris. Service er nøkkelen til å overleve i bransjen. Den har gitt oss mange gjentagende kunder, som er flott.

Sommeren er en hektisk periode for nå skal beboerne i distriktet pusse opp. For de erfarne malerne betyr det lange dager. Bilene er lastet fulle av malingsspann i alle farger, penslene er klare for nye strøk og de har med store ruller tapet.

Her er det bare å male på… 

Malerfirma Hans Kjøstelsen

• Malerfirma Hans Kjøstelsen AS så dagens lys høsten 2012.

• Firmaet består i dag av seks håndverkere, alle med lang erfaring og vi utfører alt innenfor faget.

• Tjenester: Tapetsering, maling, gulvlegging og solskjerming.

• Vi påtar oss både små og store oppdrag for bedrifter og private i Fredrikstad og Sarpsborg.

• Vi har også egen flott forretning (Fargerike Kjøstelsen) 

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet