Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

En unik og lokal totalentreprenør

Annonse fra HF Entreprenør

HF Entreprenør er et relativt nyetablert selskap. De tre prosjektlederne har nesten 100 års erfaring og kompetanse innen byggebransjen. Sentralt i selskapet står kvalitet i alle ledd. Det har gitt resultater, og selskapet er i gang med en rekke, lokale prosjekter.

– Jeg har holdt på med bygg og anlegg siden jeg var ferdig med skolen. For meg er det ikke bare en jobb, men en livsstil, smiler Steinar Hensmo. Han inntok stillingen som daglig leder i HF Entreprenør i oktober 2017. Hensmo startet i et Asker-firma i 2001. Etter nærmere seks år her gikk han videre til Moelven, hvor han jobbet som prosjektleder og avdelingsleder med flere ansvarsområder.

HF Entreprenør ble dannet i 2016. Ønsket å danne et større lokalt entreprenørselskap rettet mot større nærings- og forretningsbygg i distriktet.

– Både jeg og de andre i selskapet har god kjennskap til markedet her, og det skjer mye spesielt her i Østfold. Vi er klare til å være med den lokale utviklingen, sier han videre.

Med nærmere 100 års erfaring fordelt på de tre prosjektlederne i selskapet, kan HF Entreprenør hjelpe deg med å finne de beste løsningene slik at du kan realisere byggeplanene. Fokuset ligger på Østfold. Målgruppen er private selskaper, det private eiendomsmarkedet og investorer innenfor næringssegmentet. 

Fisken kommer! Steinar Hensmo og HF Entreprenør er med å bygge Fredrikstad SeaFood på Øra (Foto: Svein Hansen)

Nå er de i full gang med å utvikle seg i Fredrikstad. HF Entreprenør er i sluttfasen på Fredrikstad Seafood, et oppdrettsanlegg på Øra.

– Prosjektet er utrolig spennende å være med på. Det er det første landbaserte kommersielle oppdrettsanlegget med fullt renseanlegg, og har aldri vært gjort tidligere. Det var teknisk krevende, men artig, forteller Hensmo.

De overleverer prosjektet nå i sommer. Går alt etter planen, settes den første fisken ut i anlegget før jul. Den første fisken skal være klar til levering til kunder ved årsskifte 2019/2020.

Hensmo forteller at de har med seg mange lokale bedrifter.

– Vi er opptatt av å bruke lokale leverandører og entreprenøner. Det er også en stor fordel for kunden når det gjelder oppfølging og service. Ved å bruke lokale vil transportveien bli kortere og gå raskere, sier Hensmo. 

Alle vegger i Fredrikstad SeaFood er satt opp med Sandwich-elementer levert fra Borg Bygg AS, for å ivareta renhold og ikke minst klimaforskjeller internt i bygget (Foto: Svein Hansen)

Fra fisk til taco

Mat ser ut til å blitt et eget satsningsområde for HF Entreprenør. Samtidig som de sørget for fiskeoppdrett på Øra, har de også fått smaken på meksikansk. Selskapet står bak lokalene til restauranten Los Tacos, som lokker befolkningen med velsmakende tacos.

Hensmo forteller at arealmessig var dette det minste prosjektet de har vært med på, men kanskje det mest utfordrende og tidkrevende.

– Både løsninger for areal og materiale ga litt hodebry. Interiørarkitekten ville ha noe helt spesielt, og bruke produkter som ikke er vanlige på markedet. Vi måtte hente materialer fra Spania, ler Hensmo. Men sluttresultatet ble det skikkelig fargerikt og kult, legger han til.

Da jobben var ferdig, feiret de naturligvis med tacos!

Også Havnelageret i Storgata 17 er på oppdragslisten. Her plukkes det ned gammel historie fra veggene. Hva som skjer med bygget er derimot uklart per i dag. 

– Vi har nok av prosjekter, og vi velger de som passer oss og vårt konsept samt våre utvalgte kunder. Med oss med på laget får kunden et selskap som er helhetlig og forutsigbar. Vi har lang erfaring og faglig stolthet, er løsningsorienterte og ikke minst engasjerte, understreker Hensmo. 

Vi bygger med kvalitet!

Steinar Hensmo, daglig leder

HF Entreprenør utfører totalentrepriser for alle typer næringsbygg. De tar seg av alle faser i prosjektet, fra A til Å. Det starter med planleggingsfasen og avsluttes når bygget står ferdig. Selskapet tar seg også av innredningen til kontorer, skoler, kulturhus, klinikker og offentlige bygninger. Stort eller lite spiller ingen rolle. Her får du hjelp med alt fra skisseprosjekt til overlevering innenfor avtalt pris og tid. 

Selskapet har virkelig funnet sin plass i det lokale markedet. 

HF Entreprenør

• HF Entreprenør AS er et entreprenørselskap i Østfold, med lokale eiere og base i Fredrikstad.

• Daglig leder Steinar Hensmo, byggeleder Kai Nilsen og byggmester Håkon Hansen har til sammen nærmere 100 års erfaring og kompetanse innen byggebransjen. Denne kompetansen stiller vi til disposisjon for våre kunder og samarbeidspartnere.

• Hos oss kan du få hjelp til å finne de beste løsningene for å realisere dine utviklingsbehov og byggeplaner.

• Med vår solide fagkompetanse, kombinert med variert prosjekterfaring, ønsker vi å være en sterk ressurs for kundene våre.

• Å gjennomføre prosjekter slik at du blir fornøyd med sluttresultatet er vår største drivkraft.

• Kvalitet i alle ledd, høy fagkompetanse, genuin interesse og respekt for kunden er grunnverdiene i HF Entreprenør.

• Vi har solid erfaring og kunnskap, god arbeidsmoral og evne til å samarbeide med våre kunder og partnere.

• Det er kundens ønsker og behov som står i sentrum når vi jobber med et konkret prosjekt.

• Vi samarbeider tett med kunden gjennom hele prosjektet for å finne den optimale løsningen. Vi prosjekterer, beregner, produserer og tar hånd om de fleste arbeidsprosessene selv.

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet