Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Emballering og isolering i 100 år

Annonse fra Brødr. Sunde Sundolitt

Det begynte som en not- og garnfabrikk i Ålesund i 1917. I 1960 ble fiskeredskapene byttet ut med produksjon av ekspandert polystyren (ESP) brukt i byggisolasjon (Sundolitt) og isolasjonsemballasje (Sunpack). I dag er Brødr. Sunde Skandinavias ledende tilbyder av disse produktene, og bedriften feiret 100 år i fjor.

Adresse
Lurudveien 3, 2020 Skedsmokorset


Åpningstider
Mandag – fredag: 08:00 – 16:00

– Vi er både produsent og leverandør av isolasjon i form av Sundolitt , EPS, XPS og byggesystemer til boliger, sier Andre Fossum, distriktssjef for Østlandet.

Han har vært en del av selskapet i seks år, og kan fornøyd slå fast at distriktet i Østfold hadde en vekst på 37 prosent i 2017.

– Slik det ser ut så vil vi ha en tilsvarende vekst i år også, forteller Fossum fornøyd.

For de som ikke er så kjent med faguttrykkene, EPS og XPS så betyr det følgende:

EPS er Sundolitt (isopor) bestående av 98 prosent luft, et moderne og høyeffektivt isolasjonsprodukt som kan anvendes til en lang rekke bruksområder. Sundolitt er miljøvennlig og ikke giftig, så det er trygt å bruke.

Sundolitt XPS har en svært god isolasjonsevne og høy trykkstyrke.

Sundolitt EPS produseres i forskjellige trykkfastheter. Trykkfastheten øker lineært, avhengig av densitet. I likhet med andre materialer øker trykkfastheten til Sundolitt EPS med årene. I Sundolitt EPS som utsettes for belastning over lang tid, skjer det en plastisk deformasjon. Det er derfor viktig at trykkfastheten er kjent både når det gjelder lang- og korttidslaster.

Andre Fossum er godt fornøyd med at Brødr. Sunde AS oppfyller kundenes krav på kvalitet og leveringstid (Foto: Svein Hansen)

Mellomleddet er eliminert 

– Det er over ti år siden vi trakk oss ut fra kjedene og vår markedsstrategi er basert i hovedsak på direktesalg til entreprenører, håndverkerne og selvbyggere, sier Fossum. Produksjonen foregår på hovedsakelig på Skedsmokorset for direkteleveransjer til våre kunder på østlandet med vårt eget logistikk- og transportsystem, fortsetter han.

Fossum legger til at de får flere henvendelser fra kunder som lurer på om produktet er tilgjengelig hos andre utsalgssteder, som byggevarekjeder.

– Vi selger direkte til håndverkerne, og på denne måten sparer vi et mellomledd, slik at kunden får produktet raskt levert, og én å forholde seg til. Det gjør at vi er meget leveringsdyktige og mer hands on på prosjektene. Dukker det opp noen spørsmål om produkt og bruk, kan kunden ta direkte kontakt med oss for en rask tilbakemelding, sier han videre.

-Ved å eliminere mellomleddet vil det føre til bedre innkjøpspriser for entreprenørene og håndverkerne, samt at de vil ha direkte kontakt med et selskap som har 100 års erfaring, og som har vært borte i det meste som en entreprenør kan komme borti, smiler Fossum.

Som kunde trenger du nå bare forholde deg til Brødr. Sunde, og faglig sterke ansatte står klar til å hjelpe deg med svar på tekniske spørsmål og gir deg konkrete svar. Det er noe som verdsettes av kundene. De vet de får riktig vare til riktig tid og til riktig pris, og ikke minst: Riktig vare for den bruken den er laget for. 

Sundolitt kan brukes til etterisolering og byggisolering, og hvilken type du skal bruke avhenger av hvor og hva den skal brukes til. Dyktige medarbeidere, grundig egenkontroll og moderne produksjonsanlegg sørger for at produktene er av god kvalitet til enhver tid.

I tillegg bidrar Sundolitt til å redusere energiforbruket ved å hindre varmetap fra boliger og andre bygg. Produktet kan brukes både i tak, fasade, kjellervegg og gulv.

Hvilke gode råd og tips kan Fossum komme med?

Sundolitt er et solid fundament å jobbe ut ifra, og det er det viktigste. Som byggesett er Sundolitt nærmest som Lego for de voksne, og svært kostnadseffektivt.

Du kan med andre ord få en ferdig isolert mur på 1-2-3.

Sundolitt kan også resirkuleres eller energigjenvinnes. Resirkuleres det gjennom ekstrudering blir det brukt i nye produkter som kulepenner, hagemøbler og blomsterpotter. Produktet er også uskadelig ved hudkontakt og avgir ingen skadelige fibrer eller lignende. Det er i tillegg et lett materiale å arbeide med når det det kommer til egenvekt, som reduserer arbeidsskader.

I Norge har Brødr. Sunde AS sitt hovedkontor i Ålesund, og fra 6 salgs- og produksjonsanlegg produseres og distribueres Sunpack og Sundolitt over hele landet.

Trenger du gode råd og tips eller leveranse av Sundolitt er det Brødr. Sunde du skal kontakte. De har tross alt utviklet de beste løsningene for kunden, det være seg innen emballering eller isolering! 

Brødr. Sunde Sundolitt

• Brødr. Sunde ble etablert i 1917 i Ålesund.

• Selskapet utviklet seg raskt fra produksjon av fiskeredskaper til produkter av polystyren.

• Med over 50 år av produksjon av polystyren er Brødr. Sunde i dag Skandinavias ledende tilbyder av ekspanderbare polystyren og ferdigprodukter av ekspandert polystyren (EPS), samt ekstrudert polystyren (XPS).

• Konsernet produserer og distribuerer sine produkter fra 7 land i Europa.

• Konsernkontoret ligger i Oslo.

• I Norge har Brødr. Sunde AS sitt hovedkontor i Ålesund og fra 6 salgs- og produksjonsanlegg produseres og distribueres Sunpack og Sundolitt over hele landet.

• Tilgjengelighet og produktkompetanse er helt avgjørende for å bli den foretrukne samarbeidspartneren.

• EPS sine gode egenskaper for emballering og isolering optimaliseres med hjelp av vår kunnskap og evne til å utvikle de beste løsningene for kunden, det være seg innen emballering eller isolering.

• Brødr. Sunde AS eier varemerkene "Isopor" og "Sundolitt" som er mye brukte uttrykk for EPS. 

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet