Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Møt sommerens problemløsere!

Annonse fra Kråkerøy Elektriske AS

I 40 år har Kråkerøy Elektriske vært på plass når hytteeiere og fastboende på Hvaler trenger hjelp. Dyktige montører og fullastede servicebiler er tilgjengelig i hele sommer når problemet oppstår!

– De aller fleste innen bransjen har ferieavvikling i juli, men vi har fem montører som står til rådighet. I tillegg har vi vakttelefon, sier Thomas Charles Johansen.

Når servicebilen fra Kråkerøy Elektriske svinger inn i oppkjørselen din vet du at montøren bak rattet har høy kompetanse og fikser problemet. Selskapet lever etter mottoet "Blir De fornøyd – er vi fornøyd". Ingen av montørene gir seg før kunden er fornøyd, og det gir gode tilbakemeldinger, en stadig økende kundebase og en rekke oppdrag.

– Sommeren er en hektisk periode, og vi har rundt 200 enklere oppdrag i juli. Det er en service vi har ytet i 40 år på Hvaler, og har ingen planer om å avvikle dette, smiler Johansen. Han er daglig leder i Kråkerøy Elektriske, og er så å si født og oppvokst i bransjen. Hans far Tor Arne, startet selskapet i 1978, og mamma Karin Marie Dahl Johansen var også med. Johansen startet som løpegutt på lager og i butikk da han var 14 år. Så gikk det slag i slag, med elektrikerutdanning, fagbrev, teknisk fagskole og installatørbrev.

– Jeg hadde vel ikke noe valg, født i bransjen som jeg er. Da jeg skulle utdanne meg var elektriker det naturlige valget, smiler Johansen. 

Helge Stølan, Ole Patrik Johansen, Thomas Charles Johansen, Atle Gundersen og Morten Johansen (fra venstre) er behjelpelig når problemene oppstår i sommer

40-års jubilanten

I år feirer Kråkerøy Elektriske 40 år, så det blir dobbelt jubileum: 40 år i bransjen og 40 år på Hvaler!

De tre hovedaktørene, som er behjelpelige i sommer er de faglig sterke og serviceinnstilte prosjektlederne Ole Patrik Johansen, Morten Johansen og Atle Gundersen. At de jobber i sommermånedene ser de ikke på som noe problem i det hele tatt.

– Nei, det er bare hyggelig det. Hvaler er et koselig sted å komme ut til, så vi ser frem til det, sier Morten Johansen. Han legger til at det ofte vanker en kaffekopp, ja til og med, på montøren når oppdraget er utført.

Trioen, i samsvar med resten av medarbeiderne på Kråkerøy Elektriske, er veldig opptatt av at kunden skal bli fornøyd. Alle tre har tilknytning til Hvaler, enten er de bosatt eller har hytte ute i det vakre øyriket. En tur, eller flere, ut på øyene for oppdrag bidrar bare til å sette dem i feriemodus, selv om de er på jobb.

– Det er jo noe eget med Hvaler da, spesielt om sommeren. Folk er mer i feriemodus og stresser ikke like mye som ellers i året, sier Ole Patrik Johansen.

– Ja, det er jo ikke alltid vi får høre at vi må komme etter klokken 10, for kunden skal sove lenge, legger Morten Johansen til. Vi er jo vant til at de trenger oss så fort som mulig, men i juli skal de fleste sove lenge, og vil ha oss tidlig på formiddagen, fortsetter han. 

I 40 år har våre montører bistått sommergjestene på Hvaler om sommeren. Det er en tradisjon vi er stolte av.

Thomas Charles Johansen, daglig leder

De tre har til sammen over 50 år i bransjen og i Kråkerøy Elektriske. Dette er en arbeidsplass med seriøsitet og god stemning.

– Ingen tvil om at vi er en fin kameratgjeng som trives på jobb og i hverandres selskap. Her sitter latteren løst og vi har et utmerket samarbeid oss mellom, forteller Atle Gundersen.

Oppdragene strømmer inn, og familiebedriften som startet med to ansatte, teller i dag 38. De har også med seg fire lærlinger. Nå er de også på jakt etter to solide ordrereserverer på prosjekt. Kråkerøy Elektriske holder til på Råbekken, hvor de trives godt.

– Vi er en lokal bedrift med fokus på kunder, og vi påtar oss alle jobber, fra enkle serviceoppdrag til store prosjekter, sier Thomas Charles Johansen.

Nå er gjengen klare for sommerinntrykket på Hvaler. At kvikksølvet i termometeret har bikket 30 grader og det er duket for en rekordvarm sommer lover godt for montørene. Da trenger både fastboende og sommergjester å kjøle seg ned. Varmepumper er en utmerket løsning, siden det er god fyring og gir mulighet til å senke temperaturen når solen steker.

For Ole Patrik Johansen, Morten Johansen og Atle Gundersen er det bare å fylle servicebilen og vente på telefoner som garantert kommer fra fortvilede Hvaler- gjester som sliter med elektriske problemer. De fleste oppdragene gjelder terrassevarmere, vedlikehold på hyttene, ombygging av sikringsskap og generell service.

– Når Fru Hansen ringer fortvilet og ikke får lagd kaffe på grunn av trøbbel med sikringer, da kommer vi. Vi har til og med kaffe med til henne, sier Morten Johansen og ler.

Trioen forventer en hektisk sommer, med både lokale oppdrag og ute på Hvaler. Når sommeren er slutt og feriegjestene forlater Hvaler, først da kan de lade sine egne batterier og gjøre seg klar til høstens oppdrag. 

Morten Johansen, med en velutstyrt servicebil, kommer gjerne til unnsetning
Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet