Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Med godt blikk for den lokale utviklingen

Annonse fra Northman AS

Eiendomsutvikler Arild Åserud har godt blikk for utbygging og ser muligheter der ingen andre ser dem. Nå har han rettet blikket mot Hvaler, hvor storslåtte planer er i gang med å iverksettes.

Adresse
Wielsgaards vei 10, 1654 Sellebakk

Med kaffekoppen i den ene hånden og telefonen i den andre, sitter Arild Åserud og speider mot Koster. Det er tidlig mandag, og eiendomsutvikleren er i gang med arbeidsdagen. Han har bodd 53 år på Hvaler, hvor han har kjøpt seg en holme og bygd hus. I en alder av 70 år har han ingen planer om å legge inn årene og slå seg til ro. Det er altfor mange spennende prosjekter på gang, og han gleder seg til å bidra til utviklingen på Hvaler.

– Jobben er en hobby, så alt er moro for meg. Selv ikke sure mennesker setter meg ut. Da fokuserer jeg heller på nye prosjekter, for ideer skaper alt, smiler Åserud.

Den erfarne og muntre karen fra Rakkestad har en spennende og interessant historie. Allerede som 12-åring fikk han seg jobb som visegutt i Sarpsborg, før han ble huket av en dame i Fredrikstad.

– Jeg traff henne, og giftet meg da jeg var 18 år og 10 dager, forteller han. Så ler han, og sier at det er meget detaljert, men jeg fylte 18 og ti dager senere var jeg gift.

Ett år senere bygde han sitt første hus, og deretter har det gått bygg i bygg, over hele Østfold, Vestfold og Sverige. Åserud har jobbet både med stål og tre, bygg og anlegg, forskaling og armering. Det er ikke en del av byggebransjen han ikke har vært innom. 

Arild Åserud ved byggeplassen til den nye Rema-butikken i Ødegårdskilen (Foto: Svein Hansen)

Et hektisk og spennende liv

– Jeg dura i gang med mitt eget selskap, som på det meste var 30 mann. Jeg er også skyld i at det ligger en høyskole i Østfold, for jeg inngikk en avtale med kommunen da jeg var 27 om å få en tomt av dem. Avtalen gikk ut på at jeg skulle få tomta, om jeg kunne få inn Vernepleierskolen. I konkurranse mot Gjøvik så gikk jeg seirende ut av kampen. Derfor har vi høyskole i dag. Det er viktig å tenke på, slår han fast.

Nå er den energirike og besluttsomme eiendomsutvikleren i gang på Hvaler. Selskapet Northman AS står bak det nye Rema-butikken i Ødegårdskilen. Butikken er på 1200 m2 og åpner på nyåret. Bygget ved siden av er også kjøpt opp av Åserud, som har planer om å starte restaurant.

Så er han travelt opptatt på Skjærhalden, hvor det bygges 28 leiligheter på Prinsebakken. De første beboerne har allerede flyttet inn, og det er foreløpig solgt 14 leiligheter. Legekontoret på Hvaler kommer inn i sine lokaler i første etasje i august.

– På Hvileberget holder jeg på med et veldig spennende prosjekt, som har tatt ti år. Men for seks år siden kom det inn i kommuneplanen, og det blir bra for Hvaler når det settes i gang, forteller Åserud.

Prosjektet innebærer 200-300 parkeringsplasser og ny vei til rådhuset, langs nasjonalparken. Det skal tilføres nye tomter og boliger. Åserud sier at det er også lagt inn forslag om ny brygge. Når de skal sprenge ut fjellet så vil steinmassene brukes til å lage en brygge, som gir 300 båtplasser samt et nytt bryggeanlegg. Med i planene står også næringsbygg.

– Hvaler trenger mer næring og industri, og dette kan bli en slager. Det er behov for flere båtplasser og alt tilrettelegges for næringslivet for fiske- og sjø, sier han. 

Eiendomsutvikler Arild Åserud foran sitt andre store prosjekt på Hvaler på Hvileberget

For den idérike utvikleren er det travle tider fremover. Northman AS har prosjekter nok på gang til å holde dem aktive de neste seks årene. Åserud utvikler stadig nye prosjekter, som iverksettes så snart alt det formelle er på plass. Northman AS er eier og medeier av alle sine prosjekter. Entreprenørselskapet Skanbygg Norge AS er et eget selskap som eies av Northman AS, og som bygger alle prosjekter med Northman AS er medeier. 

Blant samarbeidspartnerne står bedrifter som Jørgensen & Jørgensen, Håkon Hansen, Hvaler Elektriske og Borge Rør.

1000-skaperen har et godt råd til kommende gründere: Det hjelper ikke å ha tomt om du ikke vet hva du skal gjøre med den! Det er bare å utvikle ideer og sette i gang. Ting kommer ikke av seg selv.

Åserud vet jo hva han snakker om. Til tross for en rekke vellykkede prosjekter som er fullførte, og nye på gang, har han ikke tenkt til å gi seg.

– Jeg har en gave, og det er evnen til å se muligheter før de åpenbarer seg for andre. Jeg ligger langt forut, og det akter jeg da å fortsette med. Det er min gave til Hvaler, smiler han.

Det blir dermed mange år til 70-åringen trekker seg tilbake til huset på Hvaler for å slappe av sammen med kona, barn, barnebarn og oldebarn! 

Prinsebakken- prosjektet ligger i vakre omgivelser
Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet