Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Døm trivas ille bra med revy

Annonse fra Fredrikstadguttane

Med til sammen 75 års fartstid fra revy- og teaterbransjen har Fredrikstadguttane spilt og sunget seg inn i våre hjerter. De er blitt et fast inventar i den folkelige østfoldske revytradisjonen, og det synes de er ille, ille bra!

Pål Nielsen er dreven på det meste. Han entret scenen for første gang i 1975, og fra 1986 var å finne i underholdningsbransjen på heltid, enten som skuespiller, tekstforfatter eller regissør. Den muntre karen har vært involvert i rundt 70 oppsetninger i Fredrikstad og andre byer i Østfold.

– Jeg er egentlig utdannet lærer, men har ikke rukket å drive med det, sier han.

– Egentlig adjunkt med opprykk så jeg burde vel kanskje ha jobbet for FFK, ler han. Humor og latter kjennetegner Nielsens hverdag, og han er rask i replikken. Så tar han heller ikke seg selv så høytidelig, og er raskt ute med å finne noe morsomt i det meste.

Nå har Fredrikstadguttane sjøsatt Båthusrevyen for 13 gang, som er blitt en sommertradisjon i Fredrikstad.

Båthusrevyen 2018 – "Fredrikstadguttane redder verden", serveres av Pål Nielsen, Atle Jensen, Bjørnar Spydevold og Rogers Revyorkester. Revyen spilles på Båthuset i Fredrikstad.

Billettsalget vært meget bra hittil, og på de tolv foregående revyene trakk den underholdende gjengen over 90 000 mennesker. Det er duket for store publikumstall i år også, og billettene forsvinner raskt.

Vil du sikre deg billetter til årets sommerrevy, klikker du her

Fredrikstadguttane: - Bjørnar Spydevold , Atle Jensen og Pål Nielsen (fra venstre) er klare for sommerens show (Foto: Svein Hansen)

– Vi er jo blitt en del av Fredrikstads historie, og alle ville komme å se guttane. Vi er lissom på fornavn med hele byen, og folk føler at de kjenner oss. Det er mange faste gjester som kommer år etter år for å se oss, og det er jo hyggelig å se kjente fjes i mengden, forteller Nielsen.

Det er ikke bare lokalbefolkningen som synes at Guttane fra Fredrikstad er underholdende og morsomme. Folk tar gjerne turen fra Oslo, Vestfold og andre Østfold- byer for en kveld med mye latter og moro. Sommergjestene på Hvaler tar gjerne turen til Båthuset for å oppleve Fredrikstadguttane, og utgjør en stor del av publikumet i juli og august. 

Nielsen forteller at de skriver noe nytt hele tiden, med nytt tema og nye figurer. Showet fenger med tekster og melodier, og det er skikkelig østfoldsk. I hver revy er det også innspill fra hva som skjer rundt om i verden. I år er temaet "Fredrikstadguttane redder verden", og de tar for seg hvordan et fredsmøte mellom Trump og Kim Jung-un vil utarte seg og hva det vil kreve.

– Vi har holdt på å redde verden lenge vi, og har tatt for oss både finanskriser og miljøkriser. Vi tar utgangspunkt i internasjonale hendelser og bygger temaet slik vi ser det ut fra vår verden og lar våre figurer løse tingene, sier Nielsen.

Da blir det jo spennende for publikum å se hvordan Reinart, Dankert og Arne Bajas løser årets kriser.

Nielsen skryter også av at innbyggerne i Fredrikstad er flinke til å gå ut og bidra til et bredt og variert underholdningstilbud i byen. Byen har en spesiell plass i hjertet hos den drevne revyartisten. Han legger til at Fredrikstaguttane fortjener litt ros for at de har vært med på å bygge opp markedet for kulturelle arrangementer i byen.

– Da vi startet opp var det ikke vanlig å spille så mye. Det skjedde ikke så mye om kveldene, og vi har vært med på å bygge opp et marked hvor folk har lært å gå ut, sier han entusiastisk.

Båthusrevyen hadde premiere 16.juni. I sommer er det duket for 37 forestillinger, med avslutning den 1.september. Vær forberedt på at lattermusklene får jobbe i noen timer, så len deg tilbake og nyt showet.

Pål Nielsen og resten av Fredrikstadguttane garanterer at dette blir ille bra, og at alt årner seg til slutt! 

Fredrikstadguttane

• Fredrikstadguttane består av eks-kællane Pål Nielsen, Atle Jensen og Roger Amundsen og produserer østfoldhumor på fredrikstaddialekt.

• Med til sammen 75 års fartstid fra revy- og teaterbransjen som artister, tekstforfatter, musiker og komponist står Fredrikstadguttane trygt planta i den folkelige østfoldske revytradisjonen. Og der trivas døm ille bra! 

Vi har det ille bra sammen

PÅL NIELSEN
Gjennom de siste 30 åra har han vært involvert i rundt 70 oppsetninger i Fredrikstad og de andre østfoldbyene, enten som skuespiller, tekstforfatter eller regissør. Med små avstikkere til avis og radio, har Pål de siste 20 årene jobba med underholdning på heltid - for det meste med revyer i Glade Bjørn, Cats og 3 Kæll, men har også vært engasjert i lystspill og farser.
Med bakgrunn som lærerutdannet journalist, har det de senere åra også blitt mer og mer skriving, ikke minst til 3 Kæll-revyene og til ”Fredrikstad-guttane”. 

ATLE JENSEN
Atle ble ”lurt” opp på scenen i 1991, som Hvaler-indianer (!) i farsen ”Badegjestene kommer!” Etter det ble det diverse revyer og farser i Fredrikstad, blant annet i gjengangeren om familien Sørensen i Pizzanini Teatret.

De siste ti åra har Atle vært én av 3 Kæll og har gjort mer enn 1200 forestillinger i den sammenhengen.

Ellers har han alltid hatt en liten fot i sitt gamle yrke som fotograf, og kan fortsatt levere alt fra brudebilder og portretter til reklame og diverse.

ROGER AMUNDSEN
Musikerkarrieren starta i bandet Clink tilbake i 1976, men de siste åra har det blitt mer og mer teater og revy – som musiker, arrangør og komponist. Ved siden av mye jobb med 3 Kæll, har Roger laget musikk til stykker av blant andre Klaus og Hilde Hagerup.

Når han ikke er ute og jobber, finner du ham i hans eget studio ”Greyline”.

Før musikken ble en heltidsbeskjeftigelse, jobba Roger som grafisk designer – og kan således fortsatt levere lay out-jobber.

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet