Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Vi er steget foran på grønn energi

Annonse fra Smart Energi

Fra mai i år har ENOVA åpnet for å gi støtte til alle hytter som vil ha solceller. Smart Energi hjelper deg med solceller for å produsere egen energi.

Adresse
Stabburveien 18, Fredrikstad

Åpningstider
Mandag – fredag: 08:00 – 17:00

Flere og flere blir bevisste på fordeler med solcelleanlegg, som gjør at du kan produsere din egen strøm. Strømmen du ikke bruker selv kan du selge tilbake til nettet via Smart Energi.

Allerede i 2015 lanserte Smart Energi solceller for hus og hytter på Hvaler, som markerte startskuddet for en storstilt satsing på solceller til privatpersoner i Norge.

Hytteeiere Lars H. Larsen og Tove Hermansen benyttet seg av mulighete, og installerte solcelleanlegg på taket. Paret er meget fornøyd med både valg, anlegg og ikke minst hvor lettvint det er. De er også flinke til å sette i gang vask og oppvask om dagen når de produserer strøm.

Når de ikke er på hytta eller ikke bruker strøm, selger de strømmen tilbake til Smart Energi.

Smart Energi ønsker å være Norges mest miljøvennlige strømselskap og har tatt føring i Norge på det grønne skiftet. Et av stegene er fokus bærekraftige og smarte energiløsninger. De er i dag en av Norges største leverandør av solceller på privatmarkedet.

– Navnet bærer preg av at vi ønsker å satse på smarte løsninger på alt innenfor energi; alt som har med produksjon av energi og måten vi utnytter energien på, sier Stig Andresen. Han er salgssjef i Smart Energi.

– Er du nysgjerrig på mulighetene for ditt eget hus eller hytte anbefaler jeg å teste ut vårt solkart. Gå inn på https://www.smartenergi.com og finn ut hvor mye strøm ditt tak kan produsere.

Hytteeiere Lars H. Larsen og Tove Hermansen har valgt solcelleanlegg gjennom Smart Energi, her representert ved Stig Andresen

Strømeksperten har også et lite tips på lager: Nå som alle oljefyringsanlegg skal skiftes ut innen 2020, anbefaler han å tenke grønt, gjerne solcelleanlegg. Smart Energi har flere løsninger som gir både fornybar varme og strøm.

Smarthus er et annet av fokusområdene hos Smart Energi. For mange er Smarthus ensbetydende med at du kan styre lyset i huset, men Andresen forsikrer om at det er mye, mye mer.

Smart Energi ser fremover, mot grønnere, bærekraftig og fremtidsrettet løsninger. De ønsker å bli din lokale strømleverandør, enten du ønsker å kjøpe strøm, produsere din egen, ta i bruk smarthus-løsninger eller energi-effektivisere huset ditt.

Smart Energi har startet med det grunnleggende og enkle. En app hvor du kan se strømforbruket ditt, timeverdiene og kostnadene. En ting er å holde kontroll på hva du forbruker, men det blir stadig flere produksjonsmåter hjemme, som solcelleanlegg og solfangere. Da vil du også få en oversikt over hva du produserer til enhver tid.

Stig Andresen hos Smart Energi tenker langsiktig for lokalbefolkningen

Din lokale strømleverandør

– Vi lever av fornøyde kunder, som ønsker å være en del av et lokalt strømselskap som satser på fornybare løsninger. Hos oss satses det på kundeservice og våre kunder kjenner oss, som gir dem en trygghet, sier Andresen.

Smart Energi er en sammenslåing av flere strømselskaper og kom på markedet i 2012. Selskapet består av et nettverk av lokale energileverandører, som Askøy Energi, Follo Energi, Kragerø Kraft, Røyken Kraft og Fredrikstad Energi marked. Det er fortsatt navnene på de selvstendige selskapene som brukes.

Tenk grønt

Norge er et av de landene i verden med best muligheter til å produsere miljøvennlig energi. Smart Energi går framtidens løsninger i møte, og har på kort tid blitt en landsdekkende aktør innen grønn energi.

– Med skifte av strømmålere kan vi også få ut data digitalt, og dermed danne grunnlag for utviklingen som vi bare har sett begynnelsen på. Vi ser nå på hvordan vi kan utnytte de dataene vi har til å styre energiforbruket vårt smartere enn hva vi gjør i dag, sier han. Vi ønsker automatiserte tjenester som sørger for at kunden bruker strømmen når de trenger den, ikke motsatt, legger han til.

Så tenker du grønt, smart og energibesparende, da tenker du helt sikkert Smart Energi! 

Hytteeier Tove Hermansen er godt fornøyd med solcelleanlegg og Smart Energi (Foto: Svein Hansen)

Smart Energi

• Smart Energi ønsker å være Norges mest miljøvennlige strømselskap og har tatt føring i Norge på det grønne skiftet.

• Selskapet har vært en av de viktigste drivkreftene for at solcellepaneler har fått plass i det norske markedet og i manges bevissthet.

• Produktene og tjenestene som er utviklet har fått både nasjonal og internasjonal oppmerksomhet.

• I tillegg til strøm leverer de prisgunstige solceller til både private og næring, samt styringssystemer og produkter skreddersydd et smartere hjem.

• Selskapet ønsker å bidra til at kundene får en lavere og grønnere strømregning og leverer kun strøm fra norske fossefall.

• Om du ønsker å kjøpe strøm, produsere din egen, ta i bruk smarthus-løsninger eller energieffektivisere huset ditt ønsker vi at du skal kunne bruke oss som en god sparringspartner og energirådgiver.

• Vårt fokus er på den grønne, kostnadseffektive energiopplevelsen for alle strømkunder i Norge.

• Smart Energi har et nettverk av lokale energileverandører.

• Smart Energi har på kort tid har det blitt en landsledende aktør innen grønn energi.

• Smart Energi går framtidens løsninger i møte – i dag!

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet