Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Et herlig kulturelt sted

Ja, det er Hvaler det!

Annonse fra Hvaler Kommune

Begrepet kultur kan ha forskjellige betydninger, og kan blant annet benyttes om kunst, musikk og litteratur. Det kan også benyttes om normer, verdier og tradisjoner som tilhører en gruppe mennesker. På Hvaler er kultur blitt en del av hverdagen, og som de er meget stolte av.

– Ganske mange steder på Hvaler er det virksomheter for kultur, og vi er stolte av å hele tiden kunne utvikle konseptet vårt, sier Thomas Holmen Olsen. Han har det overordnede ansvaret for hele den kulturelle virksomheten på Hvaler.

I mer enn 24 år har han engasjert seg i det kulturelle livet, og det skjer utrolig mye på øyene, som har rundt 4500 fastboende.

– Det skjer noen hele året her ute, for det er ikke bare sommergjestene som skal ivaretas og underholdes, sier Olsen. Han er oppvokst her ute, og vet hvor viktig det er med sosiale arrangementer for både barn, ungdom og voksne. Hvaler Kommunes kulturavdeling står hele tiden på for å utvide programmene og ha et tilbud til alle.

I april var Hvaler arrangør for U-Fest, et rusfritt arrangement som henvender seg til de unge. I løpet av en uke var flere tusen ungdommer samlet på Asmaløy og koste seg på en rekke ulike arrangementer, takket være flere aktører. Hvaler Kommune var vertskap for festivalen, mens Østfold Fylkeskommune var hovedarrangør.

– I de stille månedene arrangerer vi kulturkvelder, som er rettet mot den voksne delen av befolkningen her ute, sier Olsen. Arrangementene er fra september til april, og avholdes i Kornmagasinet, og trekker fullt hus. 

Kornmagasinet på Skjærhalden fungerer som et kulturhus, og huser Besøkssenteret, biblioteket, turistkontoret og kulturkontoret.

Promotering av arrangementer

Olsen forteller at kulturavdelingen har jobbet veldig med å promotere alle arrangementer og aktiviteter, og Facebook-siden brukes flittig på oppdateringer. I tillegg har de inngått en samarbeid med flere lokale butikker i kommunen, ved å plassere ut informasjonsskjermer slik at kundene kan få tilgang til hva som skjer på øyene. 

– Vi har veldig fokus på å publisere alt som skjer på det sosiale nivået, og sprer informasjon om alle typer aktiviteter og arrangement, fra konserter til andre aktiviteter, forklarer Olsen. Han legger til at kulturavdelingen også bistår frivillige organisasjoner og lag med å spre informasjon om deres arrangementer og aktiviteter på informasjonsskjermer og sosiale medier. 

Kultur på hele Hvaler

Kulturavdelingen gir sine tjenester fra Hvalerhallen på Rød og Kornmagasinet på Skjærhalden. I Hvalerhallen holder idrett, kulturskolen og fritidsklubben, Kjeller’n til, mens på Kornmagasinet finner du Besøkssenter Ytre Hvaler nasjonalpark, biblioteket, turistinformasjonen og kulturkontoret.

Kulturskolen har flere tilbud innen musikk, dans og film.

– Vi startet med film i år, og det ble en skikkelig hit, smiler Olsen. Ungdommen har produsert sin egen musikkvideo, som gikk videre til UKM-festivalen i Trondheim, og det er jo veldig gøy, fortsetter han.

I Hvalerhallen ligger også fritidsklubben Kjeller’n, som har åpent tilbud til barn og ungdom to dager i uka. I tillegg arrangerer også fritidsklubben det lokale UKM og ferieklubb på sommeren.

Hvert år deles Hvalerprisen ut; Idrettsprisen, kulturprisen og Årets Hvalær. Innbyggerne kommer selv med forslag på kandidater, mens et politisk utvalg tar de endelige beslutningen basert på begrunnelser for nominasjonene. 

For de som er glad i å lese eller trenger en fredelig stund alene med en god bok, er Biblioteket et populært sted. Nå har de innført et helt nytt system som gir brukerne tilgang også etter stengetid. Etter avtale med biblioteket, trenger du bare bibliotekkortet ditt for å låse deg inn, låne eller levere bøker etter stengetid. Det passer utmerket for de som er på et stramt tidsskjema i en hektisk hverdag.

Det skjer med andre ord masse spennende på Hvaler – året rundt.

For å sikre at du ikke går glipp av noe, se kulturavdelingens facebooksider.
For mer informasjon om Ytre Hvaler, les her

Thomas Holmen Olsen og naturveileder Randy Gunnar Lange (fra venstre) har mye spennende å tilby barn og voksne på Besøkssenteret i Kornmagasinet
Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet