Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Ekstra store pizzaer smaker ekstra godt i sommervarmen!

Annonse fra Solveigs Pizza

Duften sprer seg fra kjøkkenet, hvor det bakes deiger så melspruten står. Pizzabunnen får seg noen sving i luften, rundt og rundt, før den fanges elegant av den drevne bakeren. Et tykt lag med tomatsaus, ost, skinke og kjøttdeig legges på og pizzaen settes i ovnen. Ikke lenge etterpå hentes den av en smilende servitør som plasser den ekstra store, velduftende pizzaen på bordet foran familien.

Adresse
Kråkerøyveien 2, 1671 Kråkerøy

Åpningstider
Tirsdag – søndag: 14:00 – 22:00

– Vi er jo kjent for de ekstra store pizzaene våre, som er vår bestselger, smiler Dubravko Miladin, pizzabaker og daglig leder hos Solveigs Pizza.

At pizzaen frister befolkningen i Fredrikstad er det ingen tvil om. Uteserveringen er stappfull, og det står en sulten gjeng å venter på ledig bord. Langs bryggekanten ligger båtene tett i tett, hvor flere koser seg med pizza på dekk.

– Vi er jo veldig heldige med beliggenheten, rett på Glommen Brygge. Her leges båten til, så hopper man i land og enten spiser hos oss eller ta med seg pizzaen i båten, sier Miladin.

Solveigs Pizza åpent i Råde i 2002. For fem år siden kunne Fredrikstad-folket ønsket Solveigs Pizza velkommen til byen.

Pizzaene får meget gode tilbakemeldinger fra kundene, som kan velge mellom amerikansk pizza, italiensk pizza eller innbakt pizza. Det er en rekke ulike varianter med tanke på fyll og smak, så alle som en er garantert å finne sin favoritt på menyen. 

Det er vel egentlig litt merkelig at noe så enkelt som pizza, som egentlig bare er flatt brød av gjærdeig, dekkes med tomatsaus og fyll og stekes i ovnen, er blitt en så stor hit. Opprinnelig stammer pizzaen fra Napoli i Italia, og vant popularitet i Norge på 1970-tallet. Den er uten tvil blitt et betydelig produkt for norsk næringsmiddelindustri.

Hos Solveigs Pizza er det altså den ekstra store pizzaen som er mest populær. Her kan hele familien spise seg mette og gode.

– Vi har nok truffet rett med både bunn og ingredienser. Det går mest i take away, men om sommeren er det full fart på uteserveringen, forteller Miladin. 

Dubravko Miladin er glad i å mette sultne, pizzaelskere i Fredrikstad og omegn

Ikke så rart, for med en gang solen titter frem, trekker befolkningen i Fredrikstad og omegn ut for å spise og kose seg. Det er god stemning rundt bordene, og på den store gressplenen boltrer ungene seg mens de venter på maten. De syv ansatte løper smilende mellom bordene, rydder, henter drikke, serverer pizzaer og ønsker nye gjester velkommen.

Grunnen til at Solveigs Pizza er blitt et populært sted å spise og hente mat fra er de ansatte. De er hovedingrediensen til suksessen. Sammen med de velsmakende pizzaene naturligvis.

– De er serviceinnstilte, blide og hyggelige, samarbeider godt og strekker seg gjerne det lille ekstra for kundene, understreker Miladin. Den gode stemningen dem imellom smitter av på gjestene, og det liker vi. Det er jo akkurat slik det skal være på en arbeidsplass, legger han til.

Så ropes det fra kjøkkenet. Bestillingene strømmer inn, og det er behov for den drevne pizzabakeren ved ovnen. Han må tilbake der han trives så godt, for det er en rekke Glommen Brygge, Napoletana, American Way og ikke minst- Solveigs pizzaer – å lage…

Finn din favoritt på menyen her

Dubravko Miladin, Leila Gqhouc´ og Thomas Langsett (fra venstre) ønsker velkommen til Solveigs Pizza

La deg friste... 

... Av god stemning og pizza på Solveigs Pizza!

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet