Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Trivsel, underholdning, opplevelser og verdens beste pizza

Annonse fra Vertshuset Skjærhalden

Duften av nystekt pizza sprer seg over terrassen. Ikke et bord er å oppdrive, og køen av sultne mennesker strekker seg godt ut på gata. Rundt bordene går praten lett og latteren sitter løst. Solen skinner på en skyfri blå, ferien er i anmarsj og det er sommer på Vertshuset!

Vertshuset Skjærhalden

Adresse
Under kollen 2, 1680 Skjærhalden

– På en dag i juli går det rundt 300 pizzaer om dagen. Vi har fått streng beskjed om aldri å gjøre noe med konseptet og pizzaen vår. Den er visst verdensberømt og vi har fått tilbakemeldinger fra gjester som har kommet i snakk med folk i utlandet. De kunne fortelle at de har vært på Hvaler og spist verdens beste pizza, smiler Fredrik Eriksen.

Han er eier og innehaver av Vertshuset og sjømatrestauranten Førstereis. Med seg på laget har han Torild Sørensen. Duoen jobbet sammen på den gamle pizzaen i Skjærhalden, men da de fikk mulighet til å starte opp sammen i 1999, var de ikke sene om å ta sjansen. Det har de ikke angret på!

Førstereis holder til i samme bygg som Vertshuset, men disker opp med ferske sjømatretter på menyen. Restauranten åpnet i 2009 og er et rent spisested, med lukrativ setting og utsikt mot havet.

– Vi har holdt på i 20 år neste år med Vertshuset, og vi er blitt samlingssted på Hvaler. Hit kommer både fastboende og besøkende for å slappe av, spise godt og nyte noe godt i glasset, sier Eriksen mens han laster av ferske reker til et av kveldens selskaper på Førstereis. 

Trubadur Daniel Sunde får oppstemningen på Vertshuset (Foto: Svein Hansen)

Sommerfestival med Vertshuset

I juli arrangerer Vertshuset en "Sommer Festival" på Skjærhalden Torg. Det avholdes totalt fire konserter, to på fredag og to på lørdag.

Det er ikke første gang Eriksen og Sørensen står bak slike arrangementer. De har tidligere arrangert en rekke konserter på Skjærhalden, til stor glede for fastboende og sommergjester. Nå tar de altså opp tradisjonen igjen. Tidligere konserter har hatt meget kjente navn på spillelisten: Bjørn Rosenstrøm, Di Derre og Postgirobygget. Da Thomas Ledin gikk på scenen på Rove var det over 4000 gjester som ønsket ham velkommen.

I år braker det løs igjen. Fredag 20.juli er det de norske rapperne Oral B og Mr Pimp L som åpner showet. Mr Pimp L (Thomas Huse) er musiker/rap-artist rett fra vannet mellom Bøler og Hellerud. Han er mest kjent for å være en del av Da Playboy Foundation. Med seg har han Anders Kranmo Smedstad, bedre kjent som Oral Bee, rapper, forfatter og produsent fra Nesodden.

Etter at de to rapperne har fått opp stemningen på torget og gitt klarsignal for at festen kan begynne, er det duket for Vidar Villa. Han er en av Norges mest streamede artister, med låter som One Night Stand, Et Par Rolige Shots Med Gutta og Herregud.

– Fredagens artister er rettet mot et litt yngre publikum, men alle er velkommen. Stemningen blir det uansett, forteller Eriksen entusiastisk. Han legger til at artistene på lørdag vil nå et bredere publikum.

Lørdag 22.juli gjør visepop-artisten Asle Beck entre. Tekstene er ærlige, personlige og har fengende melodier, som ganske sikkert kommer til å sette publikum i skikkelig sommer- og Hvaler-stemning. Han slo gjennom i 2008 med radiohiten Skur 55 (Jeg tror jeg er forelsket), og hva passer vel bedre enn denne følelsen om sommeren?

Festivalen toppes av med Vassendgutane. De omtales som et av Norges beste liveband og kommer garantert til å bringe stemningen langt utenfor den vakre skjærgården. 

Sjekk her for billetter

Fredrik Eriksen og Torild Sørensen er duoen bak sjømatrestauranten Førstereis og Vertshuset, som har blitt et begrep på Hvaler (Foto: Svein Hansen)

Vertshuset er blitt et begrep på Hvaler. Hit kommer fastboende og gjester – året rundt. Et samlingspunkt med fokus på trivsel, god mat og underholdning, som gjør det hyggelig å trekke ut i vinterhalvåret når det blåser som verst. Inne i Vertshuset er det lunt og stemningsfullt, selv om høstmørket ligger som en tett dyne utenfor.

– Vi har pub-quiz annenhver fredag fra september til midten av juni, samt søndager og onsdager i juli og august. Selvfølgelig er det premie til vinnerlaget, sier Eriksen. Han forteller videre at det er truburer, levende musikk og alltid god stemningen.

– Det er veldig hyggelig å se den yngre generasjonen slå seg ned ved bordet sammen med 80-åringene, og høre praten gå på tvers av generasjonene, smiler han.

Usikker på hvor du skal gå om du er på Hvaler?

Ta en tur ned på Pizza’n da vel! Det er nemlig det Vertshuset er kjent som – Pizza’n. Vertshuset er nemlig blitt et begrep på Hvaler. Som altså serverer "verdens beste pizza"…! 

Sommerfestivalen på Skjærhalden Torg

Fredag 20.juli
De norske rapperne Oral B og Mr Pimp L
Vidar Villa

Lørdag 21.juli
Asle Beck
Vassendgutane

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet