Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Øyloffing på Hvaler

Annonse fra Østfold Kollektivtrafikk

Det er sommer og sol - ensbetydende med båtferie. Du befinner deg på herlige Hvaler, men mangler transportmiddelet som tar deg fra øy til øy. Hvordan løser du det? Du kjøper en billett med Hollungen A/S!

Øyaloffing på Hvaler er en rundreise i opplevelser, og det er ingen hindring at du ikke har egen båt. Eventyret starter på Skjærhalden og avsluttes på nest siste stopp på Makø.

Peter Parmer er daglig leder i Hollungen, og han er klar på at det er viktig å gjøre den delen av Hvaler som ikke har veiforbindelse, tilgjengelig for publikum.

Hvaler tar imot et stort antall besøkende hver eneste sommer, og det er slett ikke alle som har båt.

– Da er Hollungens tre ferjer et utmerket alternativ til å komme seg rundt på de ulike øyene. Billetten varer i 24 timer og du får tilgang til tre øyer, sier Parmer.

Øyloffingen begynte med en tur/retur- billett slik at man kunne reise frem og tilbake så mye man ville den dagen man kjøpte billett, uansett tid på året. Tilbudet har økt med tiden, til stor glede for besøkende. Nå er tilbudet utvidet om sommeren.

For ikke-båteiere innebærer dette at de kan besøke tre øyer uten særlig biltrafikk, og som alle har ulike kvaliteter. 

Velkommen om bord!

Hollungens tre perler i skjærgården

Den eventyrlige reisen med M/S Hollungen starter på Kirkeøy, som er hjemsted til "hovedstaden" Skjærhalden.

Første stopp er Nordre Sandøy, hvor det ikke er biltrafikk eller kommersiell virksomhet. I stedet finner du flotte turstier. Historien sier at Tordenskiold hadde sitt gjemmested her i 1716, da han lå med flåten sin og ventet på svenskene. Derav navnet Tordenskiold-bukta, nord på øya.

Loff videre med båten til Søndre Sandøy, hvor herlige sandstrender, gode sykkelstier og et rikt planteliv venter deg. Innta lunsj på kafeen ved Nedgården og stikk innom keramikkutsalget før ferjen setter kurs mot Herføl.

Herføl er den sørligste bebodde øya. I dag er den et levende senter med spisesteder, havn, kiosk og en lang historie som strekker seg tilbake til bronsealderen.

Tilbake til Skjærhalden, etter en uforglemmelig reise mellom Hvalers flotte øyer.

Hollungen AS har tre båter i drift: M/S Hollungen, M/F Hvalerferga II og M/S Olava. De har til sammen 19 daglige avganger. 

For en komplett ruteoversikt, klikk her.

Peter Parmer, kapteinen som har tatt kontroll over øyloffing på Hvaler

Kapteinen som tok kontroll

Parmer startet seilasene med Olava i 2001. Året før han overtok var under 40 000 passasjerer, et tall som ikke akkurat hadde steget med årene. I 2016 hadde 100 000 passasjerer vært om bord, til tross for at hverdagstrafikken var en annen.

– Ting har endret seg her ute de siste årene. Skole, butikker og arbeidsplasser har forsvunnet fra alle øyene her ute, sier Parmer.

Da Parmer overtok styringen, gjorde han om på ruter, konsepter og driftsplanene. Målet var å kjøre så mye de klarte innenfor arbeidstidsbestemmelsene, øke frekvensen og dermed også bruken.

– Jeg føler forpliktelser ovenfor passasjerer, bedriften og de ansatte, ikke bare ovenfor kommunen og fylket, understreker den entusiastiske skipperen.

Parmer har fortsatt kontroll på Olava, men driftsansvaret for Hollungen AS har vært hos Østfold Kollektivtrafikk. Nå har de tatt over markedsføringen også, og de ønsker å skape mer publisitet om dette flotte ferjetilbudet på Hvaler. 

Peters beste øyhopping-tips

   Til informasjon…

… Øyene er forskjellige og har sitt eget særpreg. På hver og en er det variasjon i geologi og planteliv.

… Sjekk rutetabellen slik at du får med deg alle holmene etter ønske. Sett av tid til å spise, utforske og kose dere.

… I sommersesongen byr flere spisesteder på servering. Ellers er piknikkurv et godt alternativ.

… Øyloffing passer for alle, uansett alder, enkeltpersoner, familier eller vennegjengen på tur. Det er også blitt populært for firmaturer/grupper. Husk å gi beskjed på forhånd slik at vi kan bemanne med nok personal.

Når solen skinner…

… Da er Herføl på sitt flotteste! Når det blåser mye, er ikke dette mitt valg.

Når det blåser…

… Søndre og Nordre er gode alternativer. Her er man mer i le. 

Seilte sin egen sjø

Det er historie som seiler mellom øyene, og vi må helt tilbake til 1871 for å finne den første seilturen. Da la en liten rutebåt ut fra Halden til Hvaler. Den ble etter hvert for liten, og året etter kjøpte de en større båt, som fikk navnet Olava. Gjennom årene møtte Olava motgang, både i form av enorme svingninger i markedet og krig om pengestøtte.

Parmer forteller at i starten var vannveien en viktig del av infrastrukturen for å frakte varer og gods. Så kom fastlandsveien, og det var takk og farvel til et selskap med over 30 ansatte.

– Tilbake satt bare 8-10 personer, og dette er bare ett eksempel på hvordan næringen kjente presset, fortsetter han.

Dårlig økonomi har spilt en rolle i driften, hvor både private selskaper og aksjeselskaper har overtatt rorene. Etter fikk man offentlig støtte til driften av Hollungen.

– Det var likevel trang økonomi og liten forståelse for at det koster penger å drive båt, sier Parmer.

Men selv om det blåste hardt fra nord og bølgene skvulpet langt over båtripen, var Parmer med på at historien nok en gang snudde- denne gang i positiv retning. Han kan trygt styre Olava, som er den tredje båten som bærer det ærefulle navnet, ut mot Hvalers herlige øyer.

Fremgang og oppdrift kommer når du velger å seile din egen sjø…

Hollungen A/S

• Hollungen er fergesambandet mellom de østlige øyene i Hvaler kommune.

• Fergene har base på Skjærhalden, og frakter både passasjerer, biler, lastebiler, osv. til alle øyer utenfor Skjærhalden.

• Øyhopping er også en populær måte å benytte seg av det unike fergesambandet.

• Hollungen disponerer i dag fire ferjer: M/S Hollungen, M/F Hvalerferga II og M/S Olava som har til sammen 19 avganger daglig.

• Med disse koselige fergene kan du loffe fra øy til øy på en opplevelsesrik og bedagelig rundtur i Hvalers skjærgård.

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet