Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Hytta var et lappeteppe av tidligere arbeider:

Endelig har Randi funnet en håndverker hun tør å stole på

Annonse fra XL-BYGG

– Jeg vil gjerne anbefale disse gutta videre, men håper ikke de blir fullbooket i lang tid fremover. Jeg vil jo bruke dem igjen selv!

Nytt tak på hytta: I følge Randi har hytta blitt bygget på i flere etapper, og taket var det reneste lappeteppet av tidligere jobber. Nå er det rettet opp og blitt nytt, og alt ligger til rette for maks hygge på hytta. (Foto: Privat)

Mosegrodd og slitt - taket på hytta i Helleskilen i Fredrikstad trengte absolutt en overhaling. Det innså hytte-eier Randi Floden i vår, men med lang reisevei og knapt med fritid kunne hun ikke følge opp arbeidet tett selv. 

– Det begynte med at jeg har irritert meg over en takrenne som var lekk. I et hyttemagasin så jeg en annonse hvor det stod noe sånt som "er du lei av å vente på kællen?". Det traff meg veldig, så jeg ringte Jo Inge slik det stod, ler Randi. 

Les også HER hvordan det gikk da Håkon Erikstad bestemte seg for å ikke snekre i sommer!

Et lappeteppe-tak

Hun bor i Oslo, men har sitt hytteparadis i Helleskilen ved det populære badestedet Foten i Fredrikstad. Hytta ble bygget på midten av 50-tallet og har siden blitt bygd ut flere ganger. Dermed har taket rett og slett blitt et lappeteppe snekret av ulike håndverkere.

Klappet & Klart

Har du, som Randi Floden, et prosjekt på gang som du ikke vil, eller har tid til å ta selv?

Klappet & Klart gjennomfører små eller store prosjekter knyttet til blant annet tak, vindu, dør, garasje, gulv, isolasjon med mer.

XL-Bygg gir deg et godt pristilbud og setter opp en fremdriftsplan.

Her kan du bestille gratis befaring!

For Randi var det helt avgjørende at hun kunne føle seg trygg på håndverkerne, spesielt siden hun bor et stykke unna og ikke kunne følge arbeidet daglig. Hun har tidligere hatt dårlige erfaringer i møte med bransjen.

– Dessverre har jeg fått utført jobber på hytta av håndverkere som jeg har hatt tillit til, men som ikke har gjort en god nok jobb. Derfor var det ekstra viktig for meg å finne noen jeg kunne stole på.

Utfordringer underveis

Randi er i perlehumør. Nå er nemlig hyttetaket helt ferdig, og alt ligger til rette for en god og lang sommer i Helleskilen for familien fra Oslo. Hun får ikke skrytt nok av Rino Brakken og XL-Bygg.

Elsker jobben sin: Rino Brakken har vært i bransjen i flere tiår, og elsker jobben sin. Han synes det er stor stas å få gode tilbakemeldinger fra kundene. (Foto: Christine Heim)

– Underveis støtte vi på noen utfordringer, for eksempel måtte pipa forlenges og taket rettes opp. Men det har vært en veldig ryddig prosess. Vi har brukt hytta hver helg mens arbeidet har pågått, og de har vært flinke til å holde området pent underveis. Det har ikke vært vanskelig å ha tillit til disse gutta, stråler hun.

Om hun vil anbefale dem videre, er kanskje et unødvendig spørsmål, men vi spør likevel.

– Jeg vil gjerne bruke dem igjen! Så ja, jeg vil anbefale dem videre, men jeg håper ikke de blir så fullbooket fremover at jeg ikke får brukt dem selv, ler hun.

Det har ikke vært vanskelig å ha tillit til disse gutta!

Randi Floden

Halvparten av jobbene kommer gjennom XL-Bygg

Rino Brakken har drevet firmaet i Fredrikstad i drøye 30 år. Han anslår at halvparten av jobbene han får som håndverker nå for tiden, er gjennom XL-Byggs Klappet & Klart. 

– Det er stor pågang. Særlig nå på våren har det vært helt Chicago! Vi fikser mye tak, plattinger, verandaer og vinduer, og masse annet stort og smått, sier han fornøyd mens han spenner fast utstyr på biltaket sitt. 

Jobben i Helleskilen er ferdig, og han skal videre. Nå er det en ny jobb som venter på Høysand, også denne gjennom Klappet & Klart.

– Jeg har inntrykket av at kunder som bruker Klappet & Klart er veldig fornøyde. Det er svært få reklamasjoner. Jo Inge følger opp, og er flink til å ta vare på kundene, smiler han.

Bildene taler for seg. Her er hytta før og etter Rino og XL-Bygg tok jobben:

FØR: Taket på den hyggelige hytta i Øyenkilen var mosegrodd og slitent. (Foto: Hege Mølnvik)
ETTER: Taket glinset i solen da vi besøkte hytta. Tømrer Rino Brakken er stolt av jobben han har gjort. (Foto: Christine Heim)

Klikk her for å bestille gratis befaring til ditt neste prosjekt!

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet