Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Har utviklet unike energismarte hus:

Disse to bygger fremtidens bydel på Østsiden

Annonse fra Smart Energi/Fredrikstad Energi

Du har kanskje kjørt forbi Sorgenfri-dammen og lurt på hva som skjer der borte? Her skal det nemlig bygges kanskje Norges mest innovative boliger med helt unikt energisystem.

Med solceller, jordvarme og solfangere er de nye boligene i Verksbyen nærmest selvforsynte av energi. 

Vi møter Stig Andresen fra Smart Energi og Lilja Hansen Guthu fra Arca Nova på den store plassen som skal fylles av boliger de neste årene. 

Nå, i disse solrike dagene, driftes hele byggeplassen på egen solenergi.

– Vi leverer systemet, og sola leverer energien! ler de to.

Den nye bydelen Verksbyen ved Sorgenfri-dammen bygges av Arca Nova-gruppen, og skal bli enorm. Her blir det utbygging i en periode over ti år, men allerede før jul i år skal de første beboerne flytte inn i byggetrinn 1.

Bygger med solenergi: I disse solrike dagene er byggeplassen selvforsynt med energi! Lilja Hansen Guthu gleder seg til å flytte inn i sin nye bolig før jul i år. (Foto: Christine Heim)

Året sett under ett, så produserer disse boligene mer energi enn de bruker selv.

Lilja Hansen Guthu, salgsansvarlig Arca Nova

Helt unik utregning

Smart Energi har utviklet en banebrytende strømutregningsmodell som sikrer at boligene blir blant landets mest innovative.

– All energien blir tatt hånd om av Smart Energi sin nye utregningsmodell, som er helt unik. Via en app på telefonen kan hver beboer følge sitt strømforbruk i sanntid, forklarer Andresen.

Som kunde kan du laste ned gratis app hvor du har full oversikt over ditt forbruk, fakturaer, strømpriser og mye annet. Appen kan utvides med SMART AMS hvor du kan se forbruket ditt i sanntid og finne hva som bruker mest strøm i din bolig.

Du kan med andre ord styre hele ditt kundeforhold rett fra mobilen. 

Sanntid: Med appen fra Smart Energi kan hver beboer følge sitt eget strømforbruk, og oppdage "strømtyvene". Hver bolig produserer strøm til en felles pott som fordeles tilbake til boligene. (Foto: Christine Heim)

Produserer mer enn de bruker

– Året sett under ett, så produserer disse boligene mer energi enn de bruker selv. Derfor kan vi si at de er selvforsynte, forklarer Lilja Hansen Guthu, salgsansvarlig i Arca Nova. 

I praksis betyr det at man kjøper strøm på vinteren, og selger strøm på sommeren. Totalt sett går beboerne i pluss. 

Alle boligene er utstyrt på solcellepaneler på takene. Noen boliger har flere paneler enn andre, men all energien samles i en felles pott som fordeles til boligene etter behov.

Utregningen for fordeling av strøm har vært svært komplisert for utbyggere tidligere, men kan nå gjøres enkelt med Smart Energi sin splitter nye løsning "Smart AMS". 

Solenergi: Solen står for energien, mens Smart Energi står for systemet i Verksbyen! (Foto: Arca Nova)

Enorm interesse for smarte hus

Lilja kan fortelle at det har vært enorm interesse for boligene i Verksbyen, selv om markedsføringen ikke har vært tradisjonell.

– Vi er for eksempel ikke på Finn enda. Men vi har allerede over 1000 registrerte interessenter og har solgt over 60 enheter. Boligkjøperne kommer fra hele Fredrikstad, samt også fra Oslo og andre Østfold-byer. Grunnen til dette er helt klar: Folk vil ha miljøvennlige, energismarte hus!

Og for de kommende beboerne i Verksbyen kan vi allerede avsløre èn av naboene: Lilja var nemlig den første til å signere kjøpekontrakt på bolig her.

– Jeg var den første, men absolutt ikke den siste. Jeg har enorm tro på dette prosjektet!

Se den stilige videoen av Verksbyen, hvor du blant annet ser hvordan solen treffer solcellepanelene på taket: 

Redaksjonen i Fredriksstad Blad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet